تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید/ نظر یک مقام مطلع درباره سامانه‌های پدافندی ایران
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید/ نظر یک مقام مطلع درباره سامانه‌های پدافندی ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

آرژانتین – کرواسی؛ در رویای فینال!

آرژانتین و کرواسی با لیونل مسی و لوکا مودریچ امشب در نیمه‌نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ هردو در پی نزدیک شدن به افتخاری هستند که سال‌ها آرزویش را داشته‌اند.

کد خبر: ۱۴۱۸۷۳
۰۹:۵۳ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱

آرژانتین – کرواسی؛ در رویای فینال!

دیدارنیوز: امشب از ساعت ۲۲:۳۰ نخستین دیدار از مرحله نیمه‌نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برگزار خواهد شد.

در ورزشگاه لوسیل، آرژانتین که رویای قهرمانی با لیونل مسی را دارد به مصاف کرواسی نایب‌قهرمان دوره گذشته خواهد رفت.

آرژانتین؛ باز هم فینال و این مرتبه ...
از روزی که هواپیمای آرژانتینی‌ها در دوحه نشست، همه در این باره صحبت می‌کردند که «آیا لیونل مسی در آخرین جام‌جهانی‌اش قهرمان خواهد شد؟» و حالا لئو خیلی به جام طلایی نزدیک شده؛ درست مثل سال ۲۰۱۴. آرژانتین جام را به شکلی که همه انتظار داشتند شروع نکرد، اما می‌توان گفت که شکست مقابل عربستان‌سعودی تلنگر مناسبی به مسی و یارانش بود.

از آن بازی به بعد خط آتش آرژانتین خوب کار کرده و وظیفه‌اش که زدن ۲ گل بوده را انجام داده. تفکرات لیونل اسکالونی در زمین بهتر از قبل پیاده شده و او می‌تواند برای هم‌نام خودش خوشبختی را به ارمغان بیاورد. تشبیه فیلیپ لام در مرحله قبل درباره آرژانتین ۲۰۲۲ جالب بود و کاپیتانی که لئو را سال ۲۰۱۴ در کسب جام ناکام گذاشت گفت حالا آلبی‌سلسته تیمی شده که در آن همه برای مسی بازی می‌کنند. کنار زدن هلند در یک ماراتن دشوار اوج کار آرژانتین بود و به نظر می‌آید چالشی پایاپای در نیمه‌نهایی خواهند داشت. خبر خوب برای هواداران آرژانتین این است که آن‌ها هیچ‌وقت پای فینال ناکام نبوده‌اند. آیا این مرتبه مثل سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۶ جام روی دستان کاپیتان آلبی‌سلسته می‌رقصد؟

کرواسی؛ حالا ما هم یکی از قدرت‌ها هستیم
کروات‌ها می‌توانند مدعی باشند که حالا دیگر یکی از قدرت‌های فوتبال ملی هستند. تیمی که برای دومین دوره متوالی یکی از ۴ تیم برتر جام‌جهانی است و از ستاره‌های رقبا نمی‌ترسد. کنار زدن برزیل و بلژیک و حتی ژاپن که اسپانیا و آلمان را شکست داد کار کوچکی نبود.

زلاتکو دالیچ شطرنج‌باز قهاری است و مثل این که او و تیم ملی کشورش از ابتدا برای هم ساخته شده بود. بلیزرها، اما به نوعی روی لبه پرتگاه قدم برداشته‌اند و فقط کانادا را در وقت‌های معمول از پیش رو برداشته‌اند. می‌توان گفت حالا به جای لوکا مودریچ در کرواسی دومینیک لیواکوویچ نقش مهمی را ایفا می‌کند. ۲ برد در ضربات استرس‌سازی پنالتی کروات‌ها را به نیمه‌نهایی رسانده و دیدار با آرژانتین هم جنگ سنگربان‌ها خواهد بود به جای این که بگوییم نبرد تن به تن مودریچ و مسی است.

شاید بین این ۴ تیم بیشتر نگاه‌ها به آرژانتین و فرانسه باشد و آن‌ها را شانس قهرمانی بدانند، ولی تصور می‌شود پیشرفت کرواسی اتفاقی نیست و این تیم حتی می‌تواند به جام هم فکر کند. امشب بلیزر‌ها می‌خواهند نتیجه‌ای بگیرند که در بازی پایانی جام دوباره در لوسیل بازی کنند.

آخرین جدال
ژوئن ۲۰۱۸ در مرحله گروهی جام‌جهانی روسیه، کرواسی موفق شد با نتیجه ۳-۰ از سد آرژانتین بگذرد. برای بلیزر‌ها در آن بازی حساس ربیچ، مودریچ و راکیتیچ گلزنی کردند.

آمار بازی
۴) آمار در دیدار‌های رودررو بین آرژانتین و کرواسی به طور مساوی تقسیم شده است؛ هر تیم ۲ برد داشته و تساوی رقم نخورده. بلیزر‌ها ۷ گل زده‌اند و ۵ مرتبه هم آرژانتین گلزنی کرده.

۲) ۲ دیدار بین این دو تیم در جام‌جهانی بوده است؛ اولی در جام‌جهانی ۱۹۹۶ را آرژانتین با یک گل برد و دومی در جام‌جهانی ۲۰۱۸ با ۳ گل به سود کرواسی خاتمه پیدا کرد.

۵) آرژانتین یک رکورد فوق‌العاده امیدوارکننده در آستانه بازی نیمه‌نهایی دارد. آلبی‌سلسته ۵ مرتبه به این مرحله رسیده که هر ۵ مرتبه موفق شده با کنار زدن رقیب راهی فینال شود. ۲ مرتبه قهرمان شده‌اند و ۳ مرتبه هم دست‌شان از جام کوتاه مانده. سال ۱۹۳۰ آمریکا، سال ۱۹۷۸ به صورت گروهی (صدرنشینی بالاتر از برزیل، لهستان و پرو)، سال ۱۹۸۶ بلژیک، سال ۱۹۹۰ ایتالیا و سال ۲۰۱۴ هلند قربانی فینالیست شدن آرژانتین شده‌اند.

۳) کرواسی هم یک رکورد خوب در جام‌جهانی دارد. این تیم از اولین حضورش در سال ۱۹۹۸ موفق شده ۳ مرتبه از مرحله گروهی صعود کند و هر ۳ مرتبه هم به نیمه‌نهایی رسیده است. منتها کرواسی سال ۱۹۹۸ سوم شد و سال ۲۰۱۸ نایب‌قهرمان.

۲) آرژانتین از بازی دوم به بعد در جام‌جهانی با عدد ۲ پیمان بسته! آلبی‌سلسته بعد از شکست مقابل عربستان در هرکدام از بازی‌های بعدی‌اش ۲ گل زده. این اتفاق مقابل مکزیک، لهستان، استرالیا و هلند رخ داد.

۶) کرواسی با تنها ۶ گل زده به مرحله نیمه‌نهایی رسیده. البته مراکش با ۵ گل آمار بدتری نسبت به بلیزر‌ها دارد.

۱۰) اگرچه لیونل مسی به دنبال چیزی بیشتر از آمار و ارقام است، ولی او موفق شده با ۱۰ گل زده برترین گلزن تاریخ آرژانتین در جام‌جهانی شود. لئو همچنین با ۲۴ بازی رکورددار بیشترین بازی برای آلبی‌سلسته در جام‌جهانی هم شده.

۱۷) لوکا مودریچ کاپیتان کرواسی هم با ۱۷ بازی در همین تورنمنت رکورددار بیشترین بازی برای کرواسی در تاریخ جام‌جهانی شد.

۶) ایوان پریشیچ که یک گل در دیدار مقابل ژاپن برای کرواسی زد به رکورد داوُر شوکر ستاره پیشین بلیزر‌ها در جام‌های جهانی رسید و ۶ گله شد.

مصدومان و محرومان
مارکوس آکونیو و گونسالو مونتیل دو بازیکن آرژانتین با دریافت کارت زرد در دیدار مقابل هلند بازی حساس نیمه‌نهایی را از دست داده‌اند. یوسیپ اشتانیشیچ هم هنوز تنها مصدوم کرواسی است که بعید به این دیدار هم برسد.

ترکیب احتمالی دو تیم

آرژانتین: مارتینس، مولینا، رومرو، اوتامندی، تالیافیکو، دی‌پائول، فرناندس، مک‌آلیستر، دی‌ماریا، آلوارس و مسی

کرواسی: لیواکوویچ، یورانوویچ، لوورن، گواردیول، سوسا، مودریچ، بروزوویچ، کواچیچ، پاشالیچ، پریشیچ و پتکوویچ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی