تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
ایران به سرعت در حال افزایش ظرفیت غنی‌سازی است

گروسی: در زمینه برخی شفاف‌سازی‌ها از سوی ایران با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما در زمینه برخی شفاف‌سازی‌ها از سوی ایران با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم [شفاف‌سازی] درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده توسط بازرسان ما که در اصل نباید در معرض هیچ گونه فعالیت هسته‌ای قرار می‌گرفتند. نیاز به شفافیت است.

کد خبر: ۱۴۱۷۲۱
۱۷:۲۴ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱

گروسی: شفاف‌سازی از سوی ایران ضروری است

دیدارنیوز: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی به سوالاتی درباره آخرین تحولات برنامه هسته‌ای ایران و همکاری آن با آژانس پاسخ داد.

به نقل از شبکه الجزیره، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با این شبکه در پاسخ به سوالی درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیات فردو، گفت: مطمئنا این میزان به سطح تسلیحاتی نزدیک‌تر است. سطح تسلیحاتی ۹۰ درصد است و این میزان ۶۰ درصد است. هیچ کسی نمی‌گوید که آن‌ها در حال تولید تسلیحات اتمی هستند، اما در عین حال واضح است که انباشت مداوم مواد [هسته‌ای]در این سطوح بالا، مستلزم حضور متمرکز و جامع‌تر بازرسان آژانس است تا ببینند که همه چیز سر جای خود است.

گروسی در ادامه گفت: در عین حال ما در زمینه برخی شفاف‌سازی‌ها از سوی ایران با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم [شفاف‌سازی] درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده توسط بازرسان ما که در اصل نباید در معرض هیچ گونه فعالیت هسته‌ای قرار می‌گرفتند. نیاز به شفافیت است.

او در پاسخ به این که آیا وقتی ایران اعلام می‌کند گازدهی به سانتریفیوژ‌های جدید را آغاز کرده است، این به معنای پیشروی سریع‌تر به سوی غنی‌سازی در سطوحی بی سابقه است، گفت: این یعنی در حال انجام دادن کاری هستند که پیش‌تر گفته بودند و با سرعت انجامش می‌‎‌دهند. آن‌ها به سرعت در حال افزایش چشم‌گیر ظرفیت غنی‌سازی هستند و بنابراین، انباشت اورانیوم غنی‌شده نیز بالا می‌رود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه این گفتگو در پاسخ به این که افزودن آبشار جدید سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات فردو و نطنز در فعالیت‌های هسته‌ای ایران به چه معناست، گفت: این به معنای عزمی برای غنی‌سازی بییشتر و سریع‌تر است. اگر به عقب بازگردیم و به توافق هسته‌ای نگاه کنیم، این توافق اجازه فعالیت حدود ۵ هزار مورد از سانتریفیوژ‌های IR-۱ را می‌داد که نسل قدیمی‌تری از سانتریفیوژ‌ها بودند؛ توافق شده بود که این طور باشد. الان در حال پیش رفتن به سوی IR-۲، IR-۴، IR-۶ هستیم؛ بیش از ده‌ها آبشار سانتریفیوژها. این یعنی آن‌ها در حال پیشروی و غنی‌سازی بیشتر از چیزی هستند که پیش‌تر توافق شده بود. واضح است که این در بر دارنده یک پیام است.

او در این راستا گفت: در صورت همکاری خوب با آژانس، آن‌ها حق غنی‌سازی اورانیوم را دارند. غنی‌سازی اورانیوم به خودی خود ممنوع نیست. اما باید بدانید که وظیفه دارید اطمینان‌سازی کنید و تضمین بدهید که تمام فعالیت‌هایتان درست است و انحرافی در مواد هسته‌ای برای اهداف غیرصلح‌آمیز وجود ندارد. در این زمینه، ما [آژانس و ایران]هنوز در مواردی اتفاق نظر نداریم. تمام حرف ما همین است. ما باید بنشینیم و باهم صحبت کنیم.

گروسی بیان کرد: ما برخی فعالیت‌های بازرسی را در ایران انجام می‌دهیم و این طور نیست که آژانس اصلا در ایران حضور نداشته باشد. اما ظرفیتی که ما [در بازرسی] داریم، پی‌درپی کاهش یافته است. آن‌ها در ماه ژوئن ۲۷ دوربین را خاموش کردند که قبلا به طور داوطلبانه خواسته بودند فعال باشد. وقتی چنین کاری انجام می‌دهید، پیامی که منتقل می‌کنید این است که می‌خواهید دید جامعه بین‌المللی کم شود. چرا این طور است؟ حرف ما این است که این ایده خوبی نیست؛ با آژانس همکاری کنید، کارتان شفاف باشد و با ما کار کنید.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش برجام در میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران گفت: برجام یا آن‌چه از آن باقی مانده است، در عمل بی‌ربط شده است. این توافق باید احیا شود و فکر می‌کنم شاید کورسوی امیدی وجود داشته باشد که بتوان این کار را انجام داد؛ این موضوع به طرفین مذاکرات بستگی دارد. من مذاکره‌کننده نیستم، بلکه فقط تضمین‌کننده و بازرس آن هستم. ما امیدواریم که این کار انجام شود، اما باز هم می‌گویم که اگر ظرفیت بازرسی آژانس را کاهش بدهید، من چطور می‌توانم متضمن این شوم که اطلاعات درباره مبنای کار در فعالیت هسته‌ای ایران موثق [و طبق معیار‌های تعیین‌شده در توافق]است. من در تلاشم همکاران ایرانی‌ام را متقاعد کنم که بپذیرند بدون ما، تضمین‌هایی که مورد نیاز است، موثق نخواهد بود.

او درباره همکاری‌های ایرانی و آژانس گفت: سطح همکاری ما اصلا به سطحی که باید باشد، نزدیک نیست. ما گفت‌وگوی سطح بالایی از نظر سیاسی داشتیم که دیگر این طور نیست. گاهی اوقات سفر بازرسان ما بدون دلیل موجهی به تعویق می‌افتد. بنابراین، همه چیز بسیار خسته‌کننده و دشوار است. حرف ما این است که باید این وضع را فورا تغییر دهیم.

گروسی در ادامه تاکید کرد که فعالیت آژانس انگیزه‌های سیاسی ندارد، گفت: وظیفه آژانس بیان وقایع به همان شکلی است که وجود دارند. فقط واقعیت است. اگر واقعیت خوشایندتان نیست، تغییرش دهید.

مدیرکل آژانس همچنین درباره پاسخ به سوالات آژانس، گفت که «پاسخ به سوالات آژانس، اختیاری و انتخابی نیست، یک وظیفه است.»

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی