تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
از چشم جهان (۶۵)؛ دستاورد سفر شی جین پینگ به ریاض

کشورهای خلیج فارس به چین نزدیک‌تر شده‌اند

شی، روز جمعه به سفر سه روزه خود به عربستان سعودی پایان داد و اعلام کرد پکن همکاری‌های نزدیک‌تری با کشورهای منطقه رقم خواهد زد و حجم خرید نفت و گاز را از این کشورها، افزایش خواهد داد. آمریکا اما به دقت بر این سفر نظارت می کرد.

کد خبر: ۱۴۱۷۱۸
۱۵:۰۲ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱

از چشم جهان

 

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: فایننشال تایمز

نویسنده: سامر العطرش، ریاض

مترجم: حمید رضا بابایی

سران کشورهای عربی و شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز جمعه در نشستی در ریاض پایتخت عربستان، وعده دادند روابط خود را گسترش دهند. در همین حال عربستان سعودی نیز می گوید در مناسبات خود با پکن و متحد سنتی پادشاهی عربستان یعنی آمریکا، توازن برقرار خواهد کرد.

شی، روز جمعه به سفر سه روزه خود به عربستان سعودی پایان داد و اعلام کرد پکن همکاری‌های نزدیک‌تری با کشورهای منطقه رقم خواهد زد و حجم خرید نفت و گاز را از این کشورها، افزایش خواهد داد. آمریکا اما به دقت بر این سفر نظارت می کرد.

به دنبال تصمیم سازمان اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، روابط آمریکا با عربستان تیره شد. ریاض عملا هدایت این سازمان را برعهده دارد. نشست سران اوپک پلاس تنها چند ماه پس از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به پادشاهی سعودی برگزار شد. بایدن در این سفر قول داد آمریکا به گونه ای عمل نخواهد کرد تا خلاء موجود در منطقه با حضور چین، ایران و روسیه پُر شود. شی که با رهبران عربستان سعودی به صورت مجزا دیدار کرده بود، در نشست سران کشورهای خلیج فارس و همچنین جلسه‌ای دیگر از رهبران عربی حضور یافته است.

چین و عربستان هر دو این دیدارها را ستوده‌اند و آن را فصلی نوین در روابط دوجانبه خوانده‌اند، مناسباتی که اکنون در آن پکن به بزرگ ترین شریک تجاری پادشاهی سعودی تبدیل شده و ریاض نیز بر جایگاه مهم ترین تامین کننده نفت چین تکیه زده است. دو طرف علاوه بر توافق نامه جامع راهبردی، کمتر از 30 موافقت نامه دیگر امضا کردند، از جمله توافق نامه همکاری با شرکت هوآوی چین در عرصه ایجاد پهنای باند.

محمد بن سلمان، ولیعهد و در حقیقت حاکم "روز به روز" عربستان گفت در این نشست سران، "دوره ای جدید و تاریخی" از روابط با چین رقم خورده است. 

شی نیز در سخنرانی خود گفت چین به دنبال گسترش همکاری ها با کشورهای منطقه در عرصه فناوری است و همچنان به واردات "گسترده" نفت از خلیج فارس ادامه خواهد داد و به دنبال افزایش واردات گاز از منطقه خواهد بود.

به گفته رئیس جمهور چین، پکن به دنبال تجارت نفت و گاز با واحد پول چین خواهد بود.

این در حالی است که مقامات عربستان در محافل خصوصی گفته اند آنها برای تجارت در واحد پول چین ـ یوان ـ مشکلی ندارند اما این مساله نمی تواند شامل فروش های نفتی شان شود.

یک مقام وزارت خارجه چین روز جمعه در نشستی خبری در پکن اعلام کرد دو طرف اولین معامله خود را در واحد یوان نهایی کرده‌اند، گرچه هدف از آن هنوز مشخص نشده است.

شی افزود: پکن در عرصه فناوری 5G با کشورهای منطقه همکاری خواهد کرد، مسئله‌ای که آمریکا با آن مخالفت و تصریح کرده است زیرساخت‌های فنی شرکت هوآوی، دسترسی‌های حساس به دولت چین می‌دهد.

مرت مک گورک، نماینده ارشد دولت بایدن در امور خاور میانه، ماه گذشته در کنفرانسی در بحرین هشدار داده بود: "عرصه‌های خاصی از مشارکت با چین هستند که توانایی های ما را محدود می کنند."

اما شاهزاده فیصل بن فرهان آل سعود، وزیر خارجه عربستان می‌گوید، پادشاهی سعودی که به تسلیحات نظامی و کمک‌های امنیتی آمریکا اتکای فراوان  دارد، به دنبال برقراری روابط خوب با چین و آمریکا خواهد بود.

وی در پایان نشست سران چین و کشورهای عربی گفته بود: "ما به هیچ وجه به دنبال بازی «حاصل جمع صفر» نیستیم."

جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی می‌گوید: اعلام مکرر ریاض برای نزدیک تر شدن به چین، به معنای "اصلاح مسیر" نیست؛ این در حالی است که مقامات کشورهای خلیج فارس می گویند، آمریکا از منطقه فاصله گرفته و بر مناطق دیگر جهان تمرکز کرده است.

آلترمن می افزاید، "این ادامه یک روند است. تولید کنندگان انرژی در خاورمیانه احساس می کنند نمی توانند (مانند چین) به آمریکا تکیه کنند، آنها فکر می کنند نزدیک شدن به چین منافع زیادی عایدشان خواهد کرد: این تعاملات آنها را به بزرگ ترین وارد کننده نفت در جهان نزدیک تر خواهد کرد، دسترسی به چیزهایی را برایشان میسر خواهد کرد که آمریکا از آن سرباز می زند، حسادت آمریکایی ها را برمی انگیزد، و شاید به آنها قدری قدرت اِعمال نفوذ بدهد."

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی