تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
گزارش دیدار از اتفاقات عجیب محیط زیستی در کشور

ماجرای پلنگ باهوش در سرخه‌حصار و یوزهای دو قلو در توران!

خبر حضور یک پلنگ در پارک سرخه حصار تهران هنوز هضم نشده بود که پیدا شدن دو توله یوز تازه متولد شده در پارک ملی توران شوک مثبت دیگری را به محیط زیستی‌ها وارد کرد.

کد خبر: ۱۴۱۴۲۵
۱۴:۱۶ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

پلنگ

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: پیدا شدن یک قلاده پلنگ در پارک سرخه حصار که تصور می‌شد گربه‌ وحشی باشد مسئولان سازمان محیط زیست را برآن داشت تا هر چه زودتر با روش‌های مرسوم مانند تله‌گذاری یا زنده‌گیری این حیوان را از آن محوطه نظامی دور کنند، اما با وجود تلاش‌های نیرو‌های یگان حفاظت، هنوز این موفقیت حاصل نشده و به گفته معاون محیط زیست سازمان، در دسترس بودن غذا برای این پلنگ سبب شده که او به سمت تله‌ها نیاید؛ به تعبیر دیگر گویا خوراکی‌هایی انتخاب شده خیلی به مذاق پلنگ سرخه حصار خوش نمی‌آید!

اینطور که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست می‌گویند اگر روش تله گذاری جواب ندهد مجبورند پلنگ را بیهوش و آن را از محدوده خارج کنند، هر چند که ناپدید شدن او برای چند روزی این گمانه را تقویت کرده که شاید از این محوطه خارج شده باشد، اما انتشار یک عکس از حضور این پلنگ بازیگوش و باهوش تمام تصورات را باطل کرد و حالا با گذشت حدود دو هفته از خبر پیدا شدن پلنگ در سرخه حصار، نیروی‌های یگان حفاظت همچنان به دنبال پیدا کردن او از طریق دوربین‌های مداربسته هستند، اما پلنگ مورد نظر تمایلی به دم به تله دادن ندارد!

نکته قابل تاملی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست هم روی آن تاکید شده این است که حضور این حیوان نه خطری برای مردم ساکنان اطراف دارد نه برای افراد حاضر در محوطه نظامی پارک ملی سرخه حصار.

 

پلنگ

پیدا شدن توله یوز در روز جهانی یوز

درست در روزی که روز جهانی یوزپلنگ است خبر پیدا شدن دو توله یوز در پارک ملی توران حسابی سر و صدا به پا کرده و برخی این اتفاق را به فال نیک می‌گیرند و درصد خطر انقراض این حیوان را کمتر می‌بینند و عده‌ای هم از تولد این یوز‌ها در فصل پاییز متعجب هستند؛ در حال حاضر یوزپلنگ آسیایی گونه‌ای در معرض خطر انقراض به شمار می‌رود و در ایران کمتر از ۳۰ قلاده از آن باقی‌مانده است.

کارشناسان محیط زیست تاکید دارند که تولد یوز‌ها در فصل بهار اتفاق می‌افتد، اما پیدا شدن دو ماده یوز چند هفته‌ای در پارک ملی توران تمام داده‌های آن‌ها را دچار تناقض کرده و هنوز نمی‌دانند چه علت یا عللی سبب این اتفاق شده است، اما شاید بتوان تغییرات آب و هوایی و اقلیمی را یکی از دلایل این اتفاق نادر دانست.

جنجال خبر تولد سه توله یوز در اردیبهشت امسال از زوج ایران و فیروز با زنده ماندن یک توله که اسم "پیروز" برای او انتخاب شد، هنوز از اذهان پاک نشده است و پیگیری روند رشد او یکی دغدغه‌های دوست داران محیط زیست و مردم است. حالا با پیدا شدن این دو توله جدید و نبود مادر آنها، مسئولیت رسیدگی به این دو که هنوز اسمی هم ندارند به گردن سازمان محیط زیست افتاده، این در حالی است که همچین چند روز پیش این سازمان رسما اعلام کرده بود که دیگر توان پرداخت هزینه‌های نگهداری پیروز را ندارد و حالا نگرانی از تلف شدن این دو یوز ماده که شاید در آینده نزدیک بتوانند جفت خوبی برای پیروز باشند فکر دوست‌داران محیط زیست را مشغول کرده است، هر چند که خبر رسیده این دو توله در حال تغذیه با شیر هستند و احتمالا برای ادامه زندگی به پارک پردیسان تهران منتقل خواهند شد.


چوپانی که یوز‌ها را سوغات آورد

خبر پیدا شدن این یوز با این عنوان رسانه‌ای شد که یک چوپان وقتی این دو توله یوز را بدون مادر در طبیعت می‌بیند و با این تصور که مادر آن‌ها را رها کرده این دو توله یوز را به مسئولان پارک ملی توران تحویل داده است، اما این احتمال وجود داشته که مادر برای پیدا کردن غذا توله‌ها را تنها گذاشته و حالا در صورت برگرداندن توله ها، مادر آن‌ها را نمی‌پذیرد، چون دست انسان به آن‌ها خورده و بوی آدم‌ها را گرفته اند و حالا محیط زیست مانده و دو توله یوز تازه متولد شده و جامعه محلی که آگاهی کافی ندارد و در نهایت خطر‌هایی که ممکن است جان این دو یوز را تهدید کند.

به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست این توله‌ها یک ماهه و بسیار نابالغ هستند. به عبارتی جداشدن از مادر برای آن‌ها خیلی زود بوده و سازمان تمام تلاش خود را در جهت زنده ماندن آن‌ها انجام می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی