تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
انتشار گاز متان در جنوب تهران تائید شد

همیشه پای تحریم در میان است

اصرار و تاکید چمران و زاکانی برای رد وجود گاز متان در جنوب تهران دلایل مهمی دارد؛ ناآگاهی آن‌ها از معضلات زیست محیطی و انتشار گاز متان، در حالیکه اشراف به موضوعات محیط زیست رکن مهمی در مدیریت شهری است.

کد خبر: ۱۴۱۱۶۰
۱۱:۵۵ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱

همیشه پای یک تحریم در میان است

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: چند هفته پیش علیرضا زاکانی در مورد آلودگی هوای جنوب تهران و وجود گاز متان و گزارش ناسا موضعی شبیه سایر مسئولان کشور به خود گرفت و اعلام چنین خبر‌هایی را در بحرانی‌ترین شرایط کشور "سیاسی" دانست این در حالی است که شهردار تهران هنوز نمی‌داند که تنها موضوعی که در هیچ زمان سیاسی نبوده و نخواهد شد، "محیط زیست" و از همه مهمتر آلودگی هوا و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است.

البته او برای اینکه خیلی هم مورد انتقاد رسانه‌ای قرار نگیرد با بیان اینکه «تاکید کردم از اساس باید صحت و سقم این مسئله را بررسی کنند» ماجرا را به سمت و سویی برد که همه اشتباه می‌کنند و کذب می‌گویند غیر از شخص شهردار!

زاکانی تنها به این اظهار نظر اکتفا نمی‌کند و برای اینکه به همه نشان دهد که تسلط کافی روی همه مشکلات شهری دارد درباره این‌که چرا طرح چنین موضوعی را از سوی ناسا سیاسی می‌داند، می‌گوید: «این ادعا، ادعای عجیب و غریبی است و در این شرایط تلقی این است که تشویش اذهان می‌کنند، لذا ما هیچ راهی نداریم و عقل حکم می‌کند که رسیدگی کنیم!»

این اظهار نظر شهردار تهران اول آذر در رسانه‌ها منتشر شد و از همان تاریخ تا امروز هر روز وضعیت آلودگی هوا بدتر و بدتر شد تا جاییکه در هفته گذشته مدیران شهری تصمیم یه تعطیلی مدارس گرفتند و بر خلاف وعده زاکانی هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت آلودگی هوا انجام نشد و فقط برای ساعاتی باد و باران هوای پاک را به مردم هدیه داد.

چمران: تهران نیست، کشور دیگری است!

هنوز اظهار نظر‌های بدون تفکر و تحقیق زاکانی تمام نشده بود که مهدی چمران در مقام رئیس شورای شهر با اشاره به انتشار تصویر از توده گاز متان در جنوب تهران توسط ناسا، می‌گوید: «عکس منتشر شده از جنوب تهران درست نیست و گویا برای یک کشور دیگر است!»

از سوی دیگر زاکانی در همان زمان‌هایی که ماجرای گاز متان را انکار می‌کرد و ارائه اطلاعات جدید را منوط به تحقیق توسط دانشگاهیان دانست یک شرکت دانش بنیان ایرانی تصاویر ماهواره‌ای ناسا را مبنی بر وجود ابرتوده ۵ کیلومتری گاز متان در جنوب تهران تایید کرد و همین موضوع سبب شد که ماجرا به طور کلی مسیر دیگری را در پیش گیرد و پای محیط زیست هم به معضل بوجود آمده باز شود، هر چند که این اقدام باید خیلی زودتر از این‌ها انجام می‌شد، اما در نهایت پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به رایزنی‌های محیط زیست درباره گزارش ناسا برای ابرتوده ۵ کیلومتری گاز متان در جنوب شهر تهران اظهار کرد: نامه‌نگاری‌های بسیاری در این زمینه با دستگاه‌های مربوطه انجام شد. نمی‌توانیم بگوییم این پدیده وجود ندارد چرا که وجود داشتن آن طبیعی است. به‌طور قطع مراکز دفن ما تصاعد گاز متان را دارند.»

تداوم مشکلات با تحریم

اینطور که مسئولان سازمان محیط زیست می‌گویند در سال ۹۷ یعنی حدود چهار سال پیش تولید گاز متان پیش بینی شده بود از این رو در همان سال شهرداری تصمیم می‌گیرد برای استحصال این گاز از کره‌ای‌ها کمک بگیرد، اما از آنجایی‌که همه مشکلات کشور از کمبود آب و خشک شدن دریاچه ارومیه و نابودی تالاب‌ها و حتی آلودگی هوا پیوند دیرینه‌ای با تحریم‌ها دارند، موضوع گاز متان هم از این قاعده مستثنی نبود و جوهرچی می‌گوید قرار بود یک شرکتی از کره جنوبی برای حل این معضل به ما کمک کند، اما به علت تحریم این موضوع منتفی شد.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اینکه که مدیریت این موضوع وظیفه شهرداری است این را هم اضافه می‌کند که این سازمان دستورالعمل چگونگی طراحی محل‌های دفن و نحوه لوله‌گذاری‌ها در لاین مناسب را از سال ۹۸ ابلاغ کرده است، اما متاسفانه مشکل اصلی این است که ما ۸۰ تا ۸۵ درصد پسماندهایمان را دفن می‌کنیم. به عبارتی حجم دفن در مراکز ما بسیار است و در نتیجه تصاعد گاز متان بسیاری را شاهد خواهیم بود.

آنطور که جوهرچی توضیح داده، مشکل اساسی بعدی این است که مراکز دفن ما بسیار قدیمی هستند از این رو ابلاغیه‌ای که برای مراکز دفن جدید صادر شده را نمی‌توان در سایت‌های قدیمی موجود رعایت کرد.

گاز متان گازی گلخانه‌ای است و در ارتفاع نیز حالت اشتعال قطعا نخواهد داشت اما برای محیط زیست مضر است چرا که  بر گرمایش زمین تاثیر دارد که درباره تاثیر آن بر سلامت مردم باید وزارت بهداشت توضیح دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی