تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
بیست و دوحه (۱۲)؛ ایران و آمریکا، شانس تاریخ‌سازی دوباره

چالش‌های کی‌روش در پرده آخر

در آستانه دیدار حساس ایران و آمریکا نگاهی داریم به تمام چالش‌های کی‌روش برای یک دیدار بسیار حساس و سراسر مرگ و زندگی...

کد خبر: ۱۴۱۱۱۱
۱۳:۰۶ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱

کی‌روش ایران آمریکا

 

دیدارنیوز ـ شقایق آسیایی: تاریخچه بازی‌های فوتبال دو تیم ایران و آمریکا کوتاه است، اولین دیدار رسمی دو تیم بعد از انقلاب، در روز ۳۱ خرداد سال ۱۳۷۷ و جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه روی داد که ایران موفق شد با برتری ۲ بر ۱ این دیدار موسوم به «بازی قرن» را به پایان برساند و اولین برد خودش را در رقابت‌های جام جهانی ثبت کند.

در سال ۲۰۰۰ میلادی و در زمان هدایت منصور پورحیدری، ایران با آمریکا در قالب دیداری دوستانه در رُزبال لس‌آنجلس، دیدار کرد که این دیدار نیز با نتیجه ۱ ـ ۱ تمام شد. نکته قابل توجه این دیدار‌ها این بود که مهدوی کیا گربه سیاه آمریکا لقب کرد و موفق شد در هر دو دیداری برای ایران گل بزند. حالا ۲۲ سال از آخرین دیدار تیم‌های ملی ایران و آمریکا می‌گذرد و تنها نکته مثبت این است که ایران تا به حال از آمریکا شکست نخورده از بعد روانی این نقطه اتکای مهمی است.

گذشته از حساسیت‌های سیاسی که همواره دیدار ایران مقابل آمریکا را تحت تاثیر قرار داده، شاید سخت‌ترین کار در این روز‌ها برای کی‌روش انتخاب تیم شیت باشد. ایران پس از باخت برابر انگلیس، بازی درخشانی را مقابل ولز با یک ترکیب اولیه مناسب به نمایش گذاشت و تا ثانیه‌های پایانی نیز دست از تلاش برنداشت. به اصطلاح فوتبالی‌ها نباید به ترکیب تیم برنده دست زد، اما باید دید برای بازی فردا شب در ذهن کی‌روش چه می‌گذرد؟

چه کسی در «پست ۱» بازی می‌کند؟

سوال اصلی در ذهن همه شاید این باشد که با بهبود مصدومیت علیرضا بیرانوند، انتخاب کی‌روش در دیدار مقابل آمریکا چه کسی خواهد بود؟ آیا سید حسین حسینی درون دروازه می‌ایستد که بعد از نمایش انتقادبرانگیز مقابل انگلیس، دوباره خودش را پیدا کرد و موفق شد مقابل ولز کلین شیت کند یا دوباره علیرضا بیرانوند به چارچوب دروازه بازخواهد گشت که تقریبا هیچ نمایشی از او در این جام ندیدیم؟ به نظر می‌رسد در این تورنمت دیگر نباید شانسی برای بازی دروازبان‌های دیگر تیم ملی قائل باشیم و پیام نیازمند و امیر عابدزاده بدون بازی به ایران باز خواهند گشت.

روی نیمکت چه خبر؟

روی نیمکت نفراتی مثل وحید امیری، سامان قدوس، شجاع خلیل زاده و ابولفضل جلالی نیز حضور دارند که هر چند هیچکدام در قطر هنور شانس بازی پیدا نکرده‌اند، ولی هر یک می‌توانند تاثیر مثبتی بر تیم بگذارند و قابلیت تغیییر نتیجه را دارند. در همین رابطه و احتمال تغییر سیستم با حسن روشن بازیکن اسبق تیم ملی و گلزن ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ گفتگو کردیم. او معتقد است هر گونه تغییر در روند تیمی ایران می‌تواند باعث شود که ما مقابل آمریکا به نتیجه مطلوب دست پیدا نکنیم. روشن در این مورد گفت: «آنچه که باعث پیروزی ایران مقابل ولز شد، بازی هجومی و شناور بازیکنان بود. اگر کی‌روش باز هم مثل بازی با انگلیس بخواهد به بازیکنان مسئولیت بدهد، ما به نتیجه لازم نمی‌رسیم. او باید با ترکیب دیدار مقابل ولز به میدان برود، در غیر اینصورت کار سخت و پیچیده می‌شود.»

نباید فراموش کنیم که امکان ۵ تعویض در ترکیب تیمی هم دست مربیان را برای اعمال تغییرات احتمالی باز می‌گذارد.

کی روش به دنبال ثبت رکورد تازه

کارلوس کی‌روش در سه دوره با ایران در جام جهانی حضور داشته و در ۸ بازی که روی نیمکت ایران نشسته تا امروز ۲ برد، ۲ تساوی و ۳ باخت، ۷ گل زده، ۱۲ گل خورده و ۳ کلین شیت در کارنامه دارد. به این ترتیب بازی با آمریکا برای کی‌روش حکم مرگ و زندگی را خواهد داشت، این مربی پرتغالی پس از ناکامی با مصر و کلمبیا برای صعود به جام جهانی، این فرصت را دارد که علاوه بر بهبود رکورد خودش با تیم ملی ایران، به مرحله حذفی جام جهانی نیز صعود کند. با توجه به اینکه ایران با یک برد و حتی یک تساوی مقابل آمریکا نیز به مرحله بعد صعود خواهد کرد به نظر می‌رسد که در این دوره از جام جهانی باید برای ایران و کی‌روش شانس بیشتری قائل باشیم.

برگ برنده کی روش مقابل آمریکا

هر چند که در تیم برنده نفرات زیادی از دروازه تا خط حمله نقش دارند، ولی نباید فراموش کنیم در حالی که سردار آزمون به دلیل مصدومیت نتوانسته تا اینجا گلی را برای ایران به ثمر برساند و تمام تلاش‌های او در دیدار مقابل ولز نیز به تیرک یا دست دروازه‌بان خورد، اما کی‌روش مهدی طارمی شش دانگ را نیز در اختیار دارد که خستگی ناپذیر و با اعتماد به نفس بالا بازی می‌کند و حتی در دیدار انگلیس که همه خودشان را باخته بودند، دو گل را پاسخ داد. در بازی با ولز هم اگرچه طارمی پایش به گل باز نشد، اما با  دادن ۸ پاس کلیدی، یکی از موثرترین بازیکنان جام ۲۲ تا اینجا لقب گرفت.

طارمی با دبل برابر انگلیس انجام داد موفق شد نام خودش را در لیست گلزنان جام جهانی پس از انر والنسیا (مهاجم اکوادور)، توبی آلدرویرلد (مهاجم بلژیک) و امپابه (مهاجم فرانسه) که هر کدام  سه گل به ثمر رساندند، به ثبت برساند. طارمی به همراه الیویه ژیرو (فرانسه)، یوکیو ساکا (انگلیس)، آندری کراماریچ (کرواسی)، ریچارلیسون (برزیل) دو گل زده‌اند و این شانس  را دارند که در بازی آخر مرحله گروهی آمار خود را بالا ببرند و رکورد تازه‌ای از خودشان به ثبت برسانند.

نباید فراموش کنیم که با جدایی رونالدو از منچستر یونایتد، برخی از کارشناسان مهدی طارمی را شانس اول حضور در من‌یو می‌دانند. پس باید طارمی را برگ برنده کی‌روش بدانیم که علاوه بر کمک به صعود تیم ملی با زدن گل، انگیزه‌های شخصی هم برای ارائه یک بازی موثر مقابل آمریکا دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی