تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

کنعانی: ایران با کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل همکاری نمی‌کند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز دوشنبه گفت: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که پیش‌تر اعلام شده هیچ گونه همکاری با کمیته حقیقت‌یاب حقوق بشری سازمان ملل نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۴۱۱۰۰
۱۱:۲۷ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱

کنعانی: ایران با کمیته حقیقت‌یاب حقوق بشری همکاری نمی‌کند

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که پیش‌تر اعلام شده هیچ گونه همکاری با کمیته حقیقت یاب حقوق بشری نخواهد داشت. کشوری که بر پایه مسئولیت شناسی اقدام به تشکیل کمیته ملی کرده است تا ابعاد موضوع را روشن کند، معتقد به مسئولیت ذاتی است و در این ارتباط در حال انجام وظایف است.

ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک روز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و تسلیت شهادت شهید محسن فخری‌زاده، شهید هسته‌ای و دفاعی کشورمان و روز همبستگی با مردم فلسطین و تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار و همچنین آرزوی پیروزی برای تیم ملی ایران در دیدار با ایالات متحده در روز سه‌شنبه گفت: رایزنی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه امارات، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه نامیبیا و برگزاری دومین نشست خبری و مطبوعاتی وزیر امور خارجه و نشست وزیر امور خارجه با جمعی از اندیشمندان عراقی از شاخص‌ترین برنامه‌های دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص تحولات داخلی ایران چیست، گفت: در این ارتباط بیانیه وزارت امور خارجه منتشر شد و جمهوری اسلامی ایران همانگونه که پیش‌تر اعلام شده هیچ گونه همکاری با این کمیته حقیقت یاب نخواهد داشت. کشوری که بر پایه مسئولیت شناسی اقدام به تشکیل کمیته ملی کرده است تا ابعاد موضوع را روشن کند، معتقد به مسئولیت ذاتی است و در این ارتباط در حال انجام وظایف است. برای کشوری که راسا و داوطلبانه به مسئولیت خود عمل می‌کند استفاده ابزاری از حقوق بشر را برای فشار سیاسی مردود می‌داند.

کنعانی در پاسخ به این سوال که سفر نخست وزیر عراق در چه روزی صورت خواهد گرفت و هدف از این سفر چیست، گفت: آنگونه که هماهنگی شده سفر محمد شیاع السودانی در روز سه‌شنبه انجام خواهد شد که به دعوت رسمی رئیس جمهور و به منظور استمرار گفتگو‌های دوجانبه خواهد بود. ما علاوه بر کمیسیون مشترک، کمیسیون عالی همکاری‌های دو کشو را در سطح نخست‌وزیر و معاون اول رئیس‌جمهور داریم که مبنای رایزنی دو هیات خواهد بود. در مجموع دولت ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه موضوعات زیادی برای گفتگو دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم جمهوری آذربایجان برای تاسیس سفارت در اسرائیل گفت: هم توسعه همکاری دوستانه مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک جزو اصول اعلام شده جمهوری اسلامی ایران است و ایران در حوزه عمل هم به این اصول پایبند بوده و در خصوص جمهوری آذربایجان هم تمرکز بر سیاست همسایگی است. آنچه مرتبط با رژیم صهیونیستی است، ما این رژیم را نامشروع می‌دانیم و معتقدیم نقش این رژیم در موضوعات منطقه‌ای ضدثبات و ضدامنیت بوده است. ما در خصوص تصمیمات کشور‌ها ورود نمی‌کنیم، اما توصیه ما به همسایگان این است که توجه ویژه در مناسبات‌شان با این رژیم داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اتهام آمریکا علیه ایران درباره حمله به نفت‌کش صهیونیستی گفت: اتها‌زنی واهی به جمهوری اسلامی ایران رویکرد شناخته شده آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدانش است. جمهوری اسلامی آنقدر شجاعت دارد که در خصوص کار‌هایی که انجام می‌دهد راسا عمل می‌کند و مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد. رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتش مورد خصومت طرف‌های زیادی قرار دارد.

کنعانی که در نشست خبری امروز یک ماسک شیمیایی را همراه خود به سالن آورده بود، در پاسخ به سوالی در رابطه با نقش دولت آلمان در صادرات تسلیحات شیمیایی برای استفاده در جنگ ایران و عراق گفت: این ماسک مخوف گویای خاطراتی برای شهروندان ایرانی و نیرو‌های مسلح ما است، بنده در طول دفاع مقدس زمانی که نوجوانی ۱۶ یا ۱۷ ساله بودم مدت زمانی را در جبهه‌های جنگ حضور داشتم، این ماسک که ظار مخوفی دارد یکی از اقلام همراه ما بود که در مناطق مختلف حتی پشت جبهه داشتیم. رژیم صدام در استفاده از تسلیحات و بمب‌های شیمیایی هیچ ممانعتی نداشت، در طول جنگ دولت‌های غربی از جمله دولت آلمان با علم و اطلاع دولتمردان این کشور مواد شیمیایی را در اخیار رژیم بعث عراق قرار دادند که جنایت بسیاری با این تسلیحات و تجهیزات علیه ملت ایران و عراق انجام شد. سازمان ملل به نقش آلمان در تسلیح عراق به مواد شیمیایی تصریح کرده است، آلمان ۱۳۹ تذکر از سازمان ملل بابت فروش سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی دریافت کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که ایران بار‌ها اعلام کرده که مدارکی مبنی بر حضور برخی کشور‌های خارجی در تحولات اخیر ایران وجود دارد، آیا امکان دارد این اطلاعات در اختیار رسانه‌های خارجی قرار بگیرد، گفت: اینکه دولت‌های غربی و مشخصا دولت آمریکا و کشور‌های همسو با او در تهییج و دامن زدن به اغتشاشات نقش داشتند، تردیدی نیست در این ارتباط اطلاعات دقیقی وجود دارد و این اطلاعات در چهارچوب‌های مختلف به نمایندگان دیپلماتیک این کشور‌ها و روسای نمایندگی‌ها و در ارتباط با دولت آمریکا از طریق سفارت سوئیس ارائه گردیده و از طریق سفرای ما به مقامات کشور‌ها داده شده و تعداد قابل توجهی از اتباع کشور‌های غربی که با پوشش‌های مختلف در ایران بازداشت شدند و اطلاعات در خصوص نقش سازمان‌دهی شده این‌ها در اغتشاشات وجود دارد. چطور کشوری که کمیته ملی برای رویدادی تشکیل داده و اعلام کرده در حال بررسی هستم، کشور‌های دیگری با نادیده گرفتن رفتار مسئولانه این کشور دست به تهییج رسانه‌ای و انتشار اخبار کذب می‌زنند؟!

کنعانی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد در موضوع مذاکرات دچار نوعی بن‌بست هستیم؛ وزیر امور خارجه در حالی سخن از آمادگی ایران برای حضور در جمع وزرای خارجه طرفین برجام می‌کنند که مقامات اروپایی دیگر تمایلی برای ازسرگیری مذاکرات ندارند، این شرایط را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: آنچه که مربوط به اروپاست، متاسفانه اروپا دچار نوعی بی‌عملی در تعهداتش در حوزه برجام است. در زمان خروج آمریکا از برجام به رغم تعهدات این کشور‌ها مبنی بر جبران خروج آمریکا از برجام و اینکه به نوعی عمل خواهند کرد که ایران از مزایای برجام منتفع شود، در این حوزه هم دچار بی عملی و عدم استقلال رای بودند.

وی ادامه داد: در مذاکرات دوره‌های اخیر برای بازگشت دولت آمریکا به برجام هم اروپا نشان داد در سایه رویکرد سیاسی دولت آمریکا قرار گرفته و متاسفانه نمی‌توانیم بگوییم اروپا نقش مستقل دارد؛ بنابراین مواضع اروپایی مواضع قابل سرمایه‌گذاری نیست، اما در ارتباط با آمریکا، آن‌ها در مواضع اعلامی نکاتی را مبنی بر بی‌میلی مطرح می‌کنند، اما در حوزه عملی همچنان در حال ارسال پیام هستند و نکاتی را نیز دریافت می‌کنند. برای ایران این نکته حائز اهمیت است که معتقدیم روند دیپلماتیک بهترین روند برای تامین منافع طرفین برجام است. ما به چهارچوب دیپلماتیک پایبند هستیم و نه ابراز خوشبینی و نه ابراز بدبینی می‌کنیم و واقع بین هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر امور خارجه عمان در سفر به ایران و وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امو خارجه کشورمان حامل پیامی از سوی ایالات متحده بودند، گفت: ما بار‌ها تاکید کرده‌ایم که پیام‌هایی میان ایران و شرکای برجام از جمله آمریکا تبادل می‌شود. من بدون تائید و تکذیب انتقال پیام از سوی این دو مقام سیاسی، تائید می‌کنم که پیام‌هایی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و کشور‌های دوست ما تبادل می‌شود.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص اهانت به پرچم ایران از سوی آمریکا گفت: ما در حوزه ورزشی هم شاهد رفتار غیر اخلاقی و غیر قانونی از سوی امریکا هستیم و بلافاصله دستگاه دیپلماسی واکنش نشان داد و تماس‌هایی بر قرار شد و طرف امریکایی در این زمینه به اشتباه خودش اذعان کرد و اقدام طرف امریکایی از منظر مقررات فیفا هم غیرقانونی است و فدراسیون فوتبال در این زمینه کار را دنبال می‌کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی