تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

تغییرات احتمالی در وزارت راه؛ «رستم» رفتنی شد؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی می‌رود و به احتمال زیاد مهرداد بذرپاش به جای او به مجلس معرفی خواهد شد. هر چند که نمی‌توان بذرپاش را گزینه نهایی دانست و گزینه‌های دیگری نیز در این میان مطرح شده‌اند. اما نام او محتمل‌تر از بقیه است.

کد خبر: ۱۴۰۷۹۰
۰۹:۴۴ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱

تغییرات احتمالی در وزارت راه؛ «رستم» رفتنی شد؟

دیدارنیوز: قریب به ۱۶ ماه از روی کارآمدن دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی می‌گذرد و در این مدت انتقادات بسیاری به عملکرد برخی دولتمردان در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی وارد شده است و بسیاری از کارشناسان امر، سیاسیون و حتی نمایندگان مجلس به لزوم تغییرات در دولت تاکید داشته اند. تغییراتی که بتواند راندمان کاری و عملکردی دولت را بالا ببرد تا حداقل بتوانند وعده‌های داده شده در حوزه‌های مختلف را تحقق بخشند.

این در حالی است که بعضا در مقاطع مختلف سخنگوی دولت از عدم تغییرات در دولت سخن گفته و بر ادامه حرکت با همین افراد حاضر در دولت تاکید کرده است. با این حال روند حرکتی و عملکردی برخی وزرا و تاثیرات این عملکرد‌ها در جامعه نشان دهنده آن است که دولت ناگزیر از تغییرات است و اگر در برخی حوزه‌ها تغییراتی ایجاد نکند قدر مسلم چندان رو به جلو حرکت نخواهد کرد؛ و به عبارتی این صرفا زمان خواهد بود که از دست می‌رود و در برخی حوزه‌ها اتفاق خاصی نمی‌افتد.

نگاهی به رویکرد مجلس انقلابی که از ابتدا قرار بود حامی و پشتیبان دولت باشد نشان می‌دهد که آن‌ها نیز چندان دل خوشی از عملکرد برخی وزرا ندارند و در مواجهه با برخی وزرا تذکر، برخی سوال و برخی دیگر از در استیضاح وارد می‌شوند. نوع رویکرد قالیباف رئیس مجلس در خصوص برخی وزرا همچون وزیر صمت، وزیر اقتصاد، وزیر نفت و وزیر بهداشت نشان می‌دهد که مجلس نشینان چه رویکردی نسبت به دولت دارند. این در حالی است که اخیرا رئیس جمهور از تغییر و اصلاح صحبت کرده و گفته اصلاح به معنای عقب نشینی نیست که برخی این موضع‌گیری را به معنای احتمال تغییرات در دولت دانسته‌اند.

وزارت راه و احتمال تغییرات

حواشی پیرامون وزرای دولت همواره وجود داشته، اما شاید یکی از وزرایی که بیشترین حواشی را پیرامون خود احساس کرده رستم قاسمی وزیر راه و شهر سازی بوده است که حداقل طی یک ماه گذشته در میان وزرای دولت از این حیث رکورد دار بوده است. از موضوع بیماری وزیر گرفته تا حواشی پیرامون بازداشت مشاور وی، عکس‌های منتشر شده از وی و در آخر هم بحث استعفای وی موجب گردیده که بیشتر مسائل در دولت پیرامون رستم قاسمی مطرح شود. این در حالی است که تا کنون چند بار بحث استعفای وزیر به میان آمده و هر زمان از سوی اطرافیان و وزارت متبوعش تکذیب شده است. اما به واقع عملکرد رستم قاسمی در وزارت شهر سازی با انتقادات جدی روبرو بوده و از وعده ساخت ۴ میلیون مسکنی که رئیس جمهور وعده‌داده بود با توجه به به عملکرد‌ها و اظهارات گاه و بیگاه قاسمی گویا خبری نیست. چه اینکه برخی نیز کند شدن روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن، را یکی از علل و عوامل انتقادات به وی می‌دانند. البته همچنان مساله بیماری رستم قاسمی و عدم حضور گاه و بیگاه وی در وزارت به علت بیماری باعث انتقادات نسبت به عدم تغییر وی شده است.

چه اینکه چندی پیش اقبال شاکری نماینده تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص طرح چندباره برخی موضوعات درباره کسالت و بیماری رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و ضعف جسمی و ناتوانی در اداره وزارتخانه، گفته بود: «به عقیده من ریاست جمهوری که مسئولیت این کار را دارند باید بررسی کنند که اگر قاسمی توانایی انجام کار را ندارد، تصمیم دیگری گرفته شود.»

این در حالی است که شنیده‌ها حاکی از آن است که رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی می‌رود و به احتمال زیاد مهرداد بذرپاش به جای او به مجلس معرفی خواهد شد. هر چند که نمی‌توان بذرپاش را گزینه نهایی دانست و گزینه‌های دیگری نیز در این میان مطرح شده‌اند. اما نام او محتمل‌تر از بقیه است. آنچه که بر اساس شنیده‌ها آمده است در کنار نام بذرپاش نام افرادی مانند علی نیکزاد، سعید محمد، مسعود میرکاظمی و سیدمهدی هاشمی نیز مطرح شده است. اما باید دید که رویکرد دولت و شخص رئیس جمهور در این خصوص چگونه است و به سمت تغییر وزیر راه و شهر سازی خواهد رفت؟ اگر هم رای به تغییر رستم قاسمی دهد نام چه کسی را به بهارستان‌نشینان جهت اخذ رای اعتماد از سوی مجلس خواهد داد.

تغییرات امری طبیعی است

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در خصوص صحبت‌های اخیر حجت‌الاسلام رئیسی درباره احتمال برخی تغییرات در دولت و اینکه «اصلاح به معنی عقب‌نشینی نیست»، اظهار داشت: این یک امر طبیعی است در همه دولت‌ها و اینطور نیست که اگر مدیری در جایگاه منصوب شد، تا پایان عمر دولت الزاماً در آن جایگاه حضور داشته باشد. این دولت هم از این مساله مستثنی نیست و در یکسال گذشته هم تغییراتی انجام شده است. در آینده هم اگر در جایی لازم باشد تغییر انجام خواهد شد. سید محمد حسینی گفت: این یک امر طبیعی است که دولت برای اینکه بتواند اهداف و برنامه‌های خود را پیش ببرد و به مردم ارائه خدمت کند، نیاز به انجام تغییرات داشته باشد، مانند یک تیم فوتبال که در میانه یک مسابقه برای تجدید قوا اقدام به تعویض می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که «آیا در حال حاضر تغییری در دولت نهایی شده است؟»، عنوان کرد: بحث درخصوص وزارت راه و شهرسازی جدی است که تغییر انجام شود. احتمال زیاد هفته آینده در این حوزه اتفاقاتی رقم بخورد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی