تیتر امروز

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با آسیب‌شناس اجتماعی بررسی می‌کند:

«جوانی جمعیت ایران» از رویا تا واقعیت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی معتقد است تا زمانی که چالش‌های درمانی، آموزشی و رفاهی را حل نکنند نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت داشت.
سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...
دیدار آنچه در مشهد اتفاق افتاد را بررسی می‌کند

سیل غارتگر اومد، از تو رودخانه گذشت ...

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، مشهد، ساعت حدود دو بعدازظهر؛ باران شروع می‌شود، سیل می‌آید، ۹ نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما مدیران شهری می‌گویند: آبگرفتگی بود نه سیل!.
هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!
افاضات اضافه

هم تشکر می‌کنیم و هم حمایت!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت به «حماسه» بزرگ اخیر در کشور اشاره کرده و گفته بابت این اتفاقات ما فقط باید متشکر باشیم و حمایت کنیم.

به استقبال شهردار چهاردهم! (اعضای شورای شهر تهران با انتخاب پنج گزینه برای شهرداری تهران)

News Image Lead

پنج گزینه شورای شهر تهران برای انتخاب جانشین محمد علی افشانی در شهرداری مشخص شده و اکنون قرار است در این هفته یکی از این افراد یعنی «آخوندی، ترکمان نژاد، کشت پور، حناچی و انصاری» کلیددار بهشت شود. شهرداری تهران که در یک‌سال گذشته دو شهردار و دو سرپرست را در راس سکانداری هدایت خود دیده است، بار دیگر در آستانه تحولاتی جدی قرار گرفته و شهردار جدید با افکار و اندیشه‌های متفاوت به اداره پایتخت خواهد پرداخت.

کد خبر: ۱۴۰۷۷
۱۰:۳۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ پنج گزينه شوراي شهر تهران براي انتخاب جانشين محمد علي افشاني در شهرداري مشخص شده و اكنون قرار است در اين هفته يكي از اين افراد يعني «آخوندي، تركمان نژاد، كشت پور، حناچي و انصاري» كليددار بهشت شود. شهرداري تهران كه در يك‌سال گذشته دو شهردار و دو سرپرست را در راس سكانداري هدايت خود ديده است، بار ديگر در آستانه تحولاتي جدي قرار گرفته و شهردار جديد با افكار و انديشه‌هاي متفاوت به اداره پايتخت خواهد پرداخت. آن هم در شرايطي كه شهرداري در بدهكارترين شرايط مالي و فربه‌ترين حالت از لحاظ نيروي انساني قرار گرفته و اداره آن كاري بسيار دشوار و طاقت فرساست. توقعات بالاي شهروندان از مديريت شهري به خصوص كه در يك سال گذشته تهران را در منفعل‌ترين شكل خود قرار داده و كش و قوس هاي سياسي فراوان در شوراي شهر، مديريت شهرداري را در پيچيده‌ترين شكل خود قرار داده است. اعضاي شوراي شهر تهران اعلام كرده‌اند كه طي روزهاي پيش رو، گزينه‌هاي نهايي شهرداري تهران به ارائه برنامه‌هاي خود در صحن شورا خواهند پرداخت و اعضاي شورا از ميان پنج نفر، دو گزينه نهايي را انتخاب كرده تا در نهايت يكي از دو گزينه شورايي‌ها، از 25 اسفند بر صندلي شهرداري تهران بنشيند. تا آن زمان نيز همچنان محمد علي افشاني اداره شهر را بر عهده خواهد داشت. شهرداري تهران در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب ، سيزده شهردار و هفت سرپرست را به خود ديده و اكنون بايد چهاردهمين شهردار پايتخت نيز انتخاب شود.

بلوك بندي هاي شورايي!

اما در جلسه سه شنبه گذشته شوراي شهر تهران، با انتخاب ۵ نفر از میان ۱۳ گزینه معرفی شده توسط اعضای شورا، فرآیند انتخاب مجدد شهردار تهران به شکل جدی کلید خورد كه از نتایج جالب این مرحله، رتبه کشت‌پور شهردار فعلي منطقه ۲ تهران است که با کسب ۱۴ رای حائز بیشترین رای شد و بعد از وی آخوندی و حناچی با کسب ۱۱ رای و انصاری و تقوی‌نژاد با کسب ۱۰ رای به مرحله دوم راه یافتند. البته به نظر می‌رسد رای جالب توجه کشت‌پور بیشتر توسط دو بلوک اصلی رقیب شورا – به لحاظ احزاب سياسي - یعنی اتحاد (با ۶ رای) و کارگزاران (با ۵ رای) به وی داده شده باشد؛ آن هم برای آنکه بالا آمدن وی منجر به حذف کاندیدای اصلی بلوک رقیب شود. چنین به نظر می‌رسید که بلوک اتحاد سرمایه‌گذاری زیادی روی جهانگرد (يكي از 13 گزينه شهرداري كه در انتخاب 5 گزينه جلسه قبلي شورا حذف شد) کرده است اما وی دقیقا به دلیل رای بلوک رقیب به کشت‌پور با ۹ رای حذف شد. به همین شکل محسن هاشمی گزینه اصلی بلوک کارگزاران هر چند موفق شد تعداد حامیان خود را در شورا به ۸ برساند اما در نهایت او هم در جلسه قبلي شوراي شهر مغلوب بازی بلوک اتحاد در رای به کشت‌پور شد. در نتیجه ظاهرا در راند اول رقابت بلوک‌های اصلی شورا، این گلادیاتورهای دو بلوک (هاشمي و جهانگرد) بودند که از عرصه رقابت حذف شدند. اکنون بلوک اتحاد دو کاندیدای اصلی در بین کاندیداهای باقیمانده (حناچی و انصاری) دارد و کارگزاراني‌ها نيز تقریبا گزینه‌ای ندارند. هر چند ممکن است روی آخوندی نظر مثبت داشته باشد. فراکسیون سه نفره اعتماد ملی هم که بعد از پروسه شهردار شدن افشانی به شکل کاملا حرفه‌ای از سه رای خود استفاده می‌کند، یک کاندیدا در بین افراد باقیمانده يعني تقوی‌نژاد دارد. هر چند اين فراكسيون بعید است بتواند فرآیند پیچیده و سخت شهردار کردن افشانی را این بار در مورد تقوی‌نژاد تکرار کند. در مجموع تا اینجای کار به نظر می‌رسد کشت‌پور دقیقا نقش حسینی مکارم در فرآیند قبلی را خواهد داشت که همه بلوک‌ها دوست دارند کاندیدای‌شان با وی به مرحله بعدی برود و از این‌رو رفتن او حتی به مرحله بعد هم بعید نیست. حناچی اما همچنان مشکلات دوره قبل را دارد و بعید است تا زمانی که خود را کاندیدای اختصاصی بلوک اتحاد بداند، بتواند رای بلوک کارگزاران و اعتماد ملی و حتی مستقلین را کسب کند. انصاری هم شرایط کم و بیش مشابهی دارد منهای اینکه ممکن است نسبت به حناچی، برخی مستقلین به وی اقبال بیشتری داشته باشند. تقوی‌نژاد هم البته با توجه به ذهنیت ایجاد شده از رفتارهای اخیر افشانی بعید است شانس زیادی برای تکرار پروسه موفقیت او در نشستن روی صندلی شهردار را داشته باشد. هرچند شرايط سخت مالي شهرداري در اين روزها و نياز به درآمدزايي و عملكرد نسبتا موفق تقوي نژاد در سازمان امور مالياتي كشور، همچنان اميدهايي را براي او در رسيدن به شهرداري تهران زنده نگه داشته است. با اين حال، اگر اتفاق خاصی نیفتد شاید آخوندی بتواند خود را به عنوان گزینه‌ای که از اجماع نسبی بیشتری در بین اعضای شورا برخوردار است جا بیندازد به‌خصوص که فاصله گرفتن او از دولت با زمزمه‌های جدید اصلاح‌طلبان برای جدا کردن مسیرشان از دولت روحانی همراه شده و بعید نیست برخی پدرخوانده‌های مدعی اصلاحات بخواهند در یک حرکت سیاسی با حمایت از وی برای شهرداری تهران، استارت نوعی تقابل با دولت را بزنند و با در پیش گرفتن مشی انتقادی از دولت، بیشتر از این سرمایه اجتماعی خود را به پای دولت هزینه نکنند.

خط و نشان براي پرسنل شهرداري

ديروز در فضاي مجازي، خبري از انصراف اخوندي از رقابت براي رسيدن به شهرداري منتشر شد كه در عين عجيب بودن، بلافاصله از سوي اطرافيان وي تكذيب شد. پس از آن بخش هايي از اظهارات و برنامه هاي آخوندي براي شهرداري تهران منتشر شد كه مهم‌ترين آن تعديل نيروهاي سازماني مازاد در شهرداري بود. او با بيان اينكه «می‌خواهم شهردار، تهران را تهران کند» گفته : «البته این کار سخت و درازمدت است و در پاره‌ای از موارد هم بازگشت به اصالت تهران غیر ممکن. لیکن، با این وجود کارهای زیادی می‌توان انجام داد. خیلی مهم است که شهردار یک تصویری از هویت شهر تهران داشته باشد. شهر را بفهمد. حسی هم از روح شهر داشته باشد. برنامه بازآفرینی شهر تهران را در مفهوم کامل آن را در دستور کار خود قرار دهد. در کنار محیط فرهنگی و اجتماعی شهر تهران قاعدتا شهردار باید توجهی هم به محیط طبیعی تهران داشته باشد. این شهر یک باغ‌شهر بوده که بخش وسیعی از باغ‌های آن ویران شده‌است. فضاهای باغی باقیمانده یا پادگان‌های درون شهر تنها نفس‌کش‌های تهران هستند. به‌جای هزینه میلیارد دلاری ساخت پل صدر، می‌شد تمام باغ‌های پیرامونی کن، به‌جز فضای سکونتگاهی آنان و یا بخش وسیعی از پادگان‌ها را خریداری و تبدیل به پارک‌های عمومی كرد. تا این فضاها را هم از مخاطره بورس‌بازان زمین خارج كند و هم حق مردم و مالکان به آنها داده مي‌شد». وي ادامه داده كه پیشنهاد من ملی‌کردن باغ‌های باقیمانده و پادگان‌های تهران با حفظ حقوق مالکان آن‌هاست. البته دولت باید در این ارتباط به کمک شهرداری بیاید. دوم اینکه شهر حتما نیاز به عمران و آبادانی دارد لیکن، شهر کارگاه نیست. شهر یک سازمان اجتماعی است. بنابراین، شهردار باید حق مردم به شهر را تامین کند. اولین حق شهروندان، حاکمیت قانون، انضباط شهری و دسترسی آزاد به اطلاعات است. شهردار قانون فروش، اگر از هر پنجه‌اش هنر ببارد به‌کار شهر نمی‌آید. خواسته من از شهردار این است که به شهروندان، سلامت‌شان، کیفیت زندگی‌شان و حقوق‌شان بیش از ساختمان‌ها اهمیت دهد. این تصور که همه چیز را می‌توان در مراکز تجاری مجلل و یا بنجل خلاصه کرد، بدترین تصور است. شهردار باید باور داشته باشد که شهرداری نهاد حکمروایی شهری است و نه ابزار اعمال اراده‌ سوداگران. شهری که در آن نمی‌شود نفس کشید به‌جای اجرای پل‌های متعدد در آن باید به فکر توسعه حمل‌ونقل عمومی ریل‌پایه بود. شهری که هر روز بیش از پانصد هزار خودرو وارد آن می‌شود و از آن خارج می‌گردد نیازمند مدیریت یک‌پارچه مرکز-حومه از جمله حمل‌ونقل یکپارچه درون‌شهری و حومه‌ای است. به عقيده آخوندي، توسعه در این شهر باید مبتنی بر توسعه حمل‌ونقل عمومی با تاکید بر ریل (TOD) باشد. از سويي امکان انتقال مراکز لجستیکی، انبارها و خدماتی از این دست به بیرون شهر وجود دارد. وي گفته كه هزینه شهر از جیب مردم پرداخت می‌شود و شهردار باید شهر را اقتصادی اداره کند. از یک طرف باید هزینه شهرداری را تا حد ممکن کاهش دهد و از طرف دیگر هر که بامش بیش برفش بیشتر. گفته می‌شود که تعداد کارکنان شهرداری چندین برابر سازمان مصوب آن می‌باشد. قاعدتا باید چاره‌ای برای این موضوع داشت. در همین ارتباط، شهردار وظیفه‌ ارتقای دانش بدنه مدیریتی شهرداری و ظرفیت‌سازی در حوزه‌ منابع انسانی برای پذیرش ماموریت‌ها توسط نسل جوان است.

حمل و نقل عمومي، اولويت اول شهر

ديروز اما، رسول كشت پور، ديگر نامزد شهرداري تهران نيز به انتشار برنامه‌هاي خود براي اداره شهر پرداخت. او گفت: مشکلات و گرفتاری‌های شهر تهران بسیار زیاد است اما اگر بخواهیم حل مشکلات را بر اساس مطالبات مردمی اولویت‌بندی کنیم باید بگویم که می‌توان بر روی سه هدف متمرکز شد. وی با بیان اینکه باید به یاد داشته باشیم که ما در شهر تهران علاوه بر مشکلات جدی، با محدودیت منابع روبه‌رو هستیم، افزود: با این حال یکی از برنامه‌های اصلی و راهبردی خود را، به روزرسانی برنامه اجرای طرح کاهش آلودگی هوا قرار خواهم داد، که البته برای حل مشکل و برای کاهش آلایندگی هوای تهران تنها شهرداری تهران مسئولیت ندارد و باید در قالب یک برنامه منسجم و تشکیل کارگروهی با حضور مسئولان دولتی، مدیران ذیربط و اعضای مدیریت شهری این موضوع را پیگیری کنیم تا شاهد کاهش آلایندگی در شهر تهران باشیم.وی با بیان اینکه زمستان در راه است و باید حل معضل آلودگی هوا به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، گفت:‌ مهم‌ترین هدف اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا باید باشد.کشت پور با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی در راستای کاهش ترافیک شهری دومین برنامه وی در صورت انتخاب به عنوان شهردار تهران است، گفت: باید توجه داشته باشیم که شرایط تهران به گونه‌ای است که تنها راه حل‌مان توسعه ناوگان انبوه بر است که بتواند مشکلات زیست محیطی را کاهش داده و در عین حال مشكل ترافیک را نیز حل کند که بر همین اساس توسعه قطار شهری در دستور کار قرار خواهد گرفت.وی با بیان اینکه در حال حاضر مترو روزانه تنها دو میلیون مسافر جابجا می‌کند، گفت: این در حالی است که باید تا پایان مدیریت شهری فعلی این رقم را به دو برابر برسانیم که هدف استراتژیک و راهبردی ماست که می‌توانیم با تمرکز همه شرکت‌ها، سازمان‌ها و ... در شهرداری و با اتکا به منابع دولتی، بهره وری در این زمینه را افزایش دهیم.

کشت پور با بیان اینکه تهران کلانشهر بزرگی است و باید خطوط جدید مترو در آن تعریف شود، گفت: خوشبختانه بسیاری از خطوط در حال احداث، عملیات سیویل آن‌ها به پایان رسیده است و تنها نیازمند ورود واگن‌ها است که می‌توان برای افزایش بهره وری خطوط فعلی نیز واگن‌های جدیدی را وارد خط کنیم.كشت پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه سوم پنج ساله شهر تهران که در شورای شهر در حال بررسی است، گفت: برنامه سوم خالی از اشکال نیست اما می‌توانیم با نگاه اصلاحی و انتقادی آن را پیش ببریم. وی با بیان اینکه برنامه سوم مسیر حرکت را به ما نشان می‌دهد و باید برنامه قابل سنجش و ارزیابی باشد که هر سه ماه یک‌بار پایش شود، در مورد بدهی‌های شهرداری نیز گفت: شهرداری تهران بدهی سنگین ۵۲ هزار میلیارد تومانی دارد اما می‌توانیم بسته مدیریت حرفه‌ای داشته باشیم و در سه بخش مدیریت دارایی، مدیریت مطالبات و مدیریت بدهی آن را کنترل کنیم.

شهرداري هاشمي، شايد 6 ماه ديگر!

همزمان با آنكه اعضاي شوراي شهر تهران مشغول رايزني و بررسي برنامه‌هاي گزينه‌هاي خود براي شهرداري تهران هستند، همچنان برخي كارشناسان و فعالان شهري و سياسي ، محسن هاشمي را گزينه‌اي مناسب براي شهردراي مي‌دانند كه البته در راي گيري هفته گذشته شورايي ها، اقبال جدي به او نشان داده نشد. پس از آنكه اعضاي شوراي شهر در يك‌سال گذشته چندين شهردار و سرپرست براي شهرداري انتخاب كردند، برخي افراد مهم‌ترين علت اين موضوع را عدم انتخاب هاشمي در سال گذشته براي شهرداري مي دانند و برخي اعضاي شورا نيز معتقدند در ماه‌هاي آينده بارديگر شهرداري دستخوش تغيير خواهد شد. محمد عليخاني عضو شوراي شهر تهران در همين باره ديروز به مهر گفت كه«آرای آقای هاشمی در حال رشد است و امیدواریم ۶ ماه دیگر با این روند رو به رشد آرا، آقای هاشمی شهردار شود». وي با بيان اينكه پنج گزینه انتخابی شورا براي شهرداري، برآیند تفکر شورای شهر تهران در خصوص انتخاب شهردار بود و دموکراسی یعنی همین، تاكيد كرد: اینکه ۳۰ نفر معرفی می‌شوند، ۱۷ نفر انصراف می‌دهند و ۱۳ نفر باقی می‌مانند و اعضا آزاد بودند به هر کدام از این ۱۳ نفر رای بدهند. پنج گزینه انتخاب شده برآیند تفکر شورای شهر تهران نسبت به شهردار آینده تهران است.وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه با وجود مشکلات فعلی تهران و لزوم حمایت دولت در حوزه‌های مختلف از جمله بافت فرسوده و حمل و نقل عمومی، انتخاب برخی افراد برای تهران مشکل‌ساز نخواهد بود، افزود: این موضوع مورد تاکید من نیز است و در انتخاب خودم، این مسائل را رعایت می‌کنم و برای من ملاک است اما ما نمی‌توانیم به همه بگوییم به چه کسی رای بدهند و به چه کسی رای ندهند بنابراین تعامل با سایر نهادها به عنوان شاخص شهردار آینده تهران، مهم و قابل توجه است؛ این آرا برآیند تفکر جمعی شورای شهر است، گزینه مورد نظر ما ۸ رای داشت. آن‌طور كه اعضاي شوراي شهر تهران در روزهاي اخير گفته اند، قرار است تا قبل از 24 آبان شهردار جديد پايتخت انتخاب شده و كار به تعيين سرپرست براي شهرداري نرسد و بايد منتظر تحقق اين وعده شورايي ها در روزهاي باقي مانده ، ماند.

 

منبع: قانون/۱۹ آبان ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی