تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید/ نظر یک مقام مطلع درباره سامانه‌های پدافندی ایران
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید/ نظر یک مقام مطلع درباره سامانه‌های پدافندی ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های آذربایجان غربی:

تالاب یادگارلوی نقده در لیست مونترو قرار دارد

آذربایجان غربی رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های آذربایجان غربی از نیاز شدید تالاب یادگارلو در نقده برای احیا خبرداد.

کد خبر: ۱۴۰۲۶۳
۰۹:۳۳ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱

تالاب یادگارلوی نقده در لیست مونترو قرار دارد

دیدارنیوز
: لیدا شجاعی فر در گفتگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت آبی تالاب‌های استان با بیان اینکه بیش از ۴۰ تالاب دایمی و فصلی، لب شور یا شیرین، طبیعی و یا انسان ساخت در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد، ۱۳ تالاب دائمی و مابقی فصلی است علاوه بر این تالاب‌ها تعداد ۱۵ آب بند و ۲۰ سازه سد در استان موجود است.

شجاعی فر بااشاره به تالاب‌های در لیست خطر استان گفت: تالاب "یادگارلو" در گذشته زیستگاه بسیار مناسبی برای زمستان گذرانی و نیز زادآوری پرندگان آبزی و کنار آبزی همچون قو، فلامینگو، اردک سرسفید و انواع مرغابی بوده است، لیکن احداث زهکش سد حسنلو در مجاورت ضلع شمالی و غربی تالاب یادگارلو باعث شده که نگهداشت آب تالاب به صفر رسیده و آن را با خشکی کامل مواجه ساخته است به همین جهت این تالاب در لیست مونترو قرار گرفته که نیاز شدید به احیا و بهسازی دارد.

وی بااشاره به تالاب‌هایی که طی ۵ سال گذشته دچار بحران آبی شدند، ادامه داد: مصرف بی رویه کشت آب کشاورزی و نیز کاهش نزولات جوی در دهه‌های اخیر باعث شده حق آبه زیست محیطی تالاب "قوپی باباعلی" به طور کامل تأمین نشود و بیلان آب تالاب همه ساله منفی است که این امر باعث کاهش شدید سطح تراز تالاب طی سال‌های اخیر شده است که در نهایت باعث خشک شدن تالاب شده است.

شجاعی فر با بیان اینکه برخی از تالاب‌های استان نیز از جمله تالاب های" طالقان"، "چیچک"، " گریس"، "قره گل"، " گروس"، " سریل آباد " به علت فصلی بودن در فصل تابستان دچار کم آبی یا به طور کامل خشک می‌شوند و برای ادامه حیات به تخصیص حق آبه و تأمین آب نیاز دارند، اظهار کرد: تالاب "درگه سنگی" به دلیل تامین نشدن حق آبه مورد نیاز و خراب شدن دریچه‌های ورودی آب توسط کشاورزان در اواخر تابستان کاملا خشک شد که با توجه به بارش‌های اخیر دوباره آبگیری شده است.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های آذربایجان غربی ادامه داد: تالاب‌های دائمی استان جز تالاب‌های پر آب بوده، ولی تالاب‌های فصلی با توجه به اینکه میزان نزولات جوی از ابتدای سال آبی جاری در مقایسه با سال گذشته تا به امروز کاهش چشم گیری داشته است آبگیری تالاب‌های استان نسبت به سال گذشته از حد مطلوب برخوردار نیست و اکثراً در فصل تابستان با بحران کم آبی مواجه بودند.

وی با بیان اینکه چهار سایت از سایت‌های کنوانسیون رامسر در کشور در این استان (در قالب ۶ تالاب) واقع شده اند، تصریح کرد: تالاب دریاچه ارومیه (دچار بحران خشک شدن)، تالاب قوپی بابا علی (بحران کم آبی)، تالاب‌های درگه سنگی (در تابستان خشک شده بود)، شورگل (نسبتاً خوب) و یادگارلو (کاملا خشک) و تالاب کانی برازان (در وضعیت نسبتاً مناسب) جزو تالاب‌های ثبت شده در کنوانسیون رامسر هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی