تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
پنجمین گفتگوی دیدار در برنامه "اصل ۲۷" با استاد جامعه‌شناسی درباره وقایع اخیر:

دکتر آب‌روشن: حکومت باید همراه مردم باشد نه روبروی آنها/بیداری قشر خاموش

حوادث اخیر بهانه‌ای شد تا دیدار در سلسله گفتگو‌هایی با جامعه شناسان و استادان دانشگاه در قالب برنامه‌ای به نام "اصل ۲۷" این اتفاقات را واکاوی و راه حل‌هایی برای برون رفت از آن بیابد؛ پنجمین میهمان این برنامه دکتر مصطفی آب روشن جامعه‌شناس و استاد دانشگاه بود.

کد خبر: ۱۴۰۲۲۸
۱۰:۵۵ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱

دکتر آب روشن: حکومت باید همراه مردم باشد نه روبروی آنها/بیداری قشر خاموش

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: وجه اشتراک نظرات همه میهمانان برنامه "اصل ۲۷" این بود که با توجه به گذشت حدود دو ماه از وقایع اخیر دیگر مشکلات با گفتگو کردن حل نمی‌شود، زیرا مطالبات و خواسته‌های مردم تغییر کرده است؛ دکتر مصطفی آب روشن استاد دانشگاه و جامعه شناس هم با تاکید همین نظریه می‌گوید: ادامه شرایط کنونی به نفع هیچ کدام از طرفین نخواهد بود و در نهایت چیزی جز شکست و ضرر عاید کسی نمی‌شود.

این جامعه شناس به تجارب کشور‌های دیگر در این زمینه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در همه جای دنیا حکومت همراه مردم است نه روبروی آنها؛ توجه به مطالبات و خواسته‌های شهروندان و احترام به حقوق جنبش‌های اجتماعی، حق مردم است.

او اصلاح ساختار را مهمترین تصمیم حکومت در شرایط کنونی می‌داند و تاکید می‌کند: بایستی آزادی تجمعات به رسمیت شناخته و مطالبات مردم شنیده شود، زیرا طبق قانون، دولت کارگزار و مردم کارفرما هستند و این وظیفه دولت است که خواسته‌های آنان را در اولویت قرار دهد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا طرح موضوع گفتگو از سوی رئیس قوه قضاییه می‌تواند راهگشای شرایط کنونی باشد می‌گوید: در شرایط کنونی و با توجه به تدوام شرایط، گفتگو بین حاکمیت و معتضرین رسمیت ندارد و نتیجه مطلوبی هم در پی ندارد.

به گفته این استاد دانشگاه، مطالبه‌گری جزء حقوق شهروندی است و توجه به این مطالبات جزء وظایف حاکمیت است و سرکوب کردن این حق و حقوق نتیجه عکس دارد و در نهایت به نفع هیچ کدام از طرفین نخواهد بود.

 

دکتر آب روشن: حکومت باید همراه مردم باشد نه روبروی آنها/بیداری قشر خاموش

یکی از موضوعاتی که در ادامه این گفتگو آب‌روشن به آن اشاره دارد شعار‌های رادیکال از زبان معترضان است که دلیل آن را هم همین اعمال محدودیت‌ها و بی توجهی به خواسته‌های مردم می‌داند و می‌افزاید: وقتی مردم می‌بینند فریادشان شنیده نمی‌شود و خواسته هایشان مورد توجه دولت و حاکمیت نیست راهی جز اعتراض و شعار دادن ندارند.

او به رده سنی معترضین اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشتر کسانی که این دوره به شرایط موجود معترضند رده سنی ۱۵ تا ۱۸ سال هستند و ما با جوان‌هایی روبرو هستیم که به طور جدی به دنبال خواسته و مطالبات‌شان هستند اما احساسات‌شان سرکوب و نادیده گرفته می‌شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در نهایت تنها کاری که حاکمیت باید انجام دهد این است که زندانی‌های سیاسی را آزاد کند، از آشتی ملی و به رسمیت شناختن خواسته‌ها و نیاز‌های جوانان هم صحبت کرد.

به گفته آب‌روشن، بخش عمده‌ای از جامعه که دارای شغل و جایگاه اجتماعی هستند در حال حاضر در ردیف قشر خاموش و محافظه کار قرار دارند، اما اگر شرایط به همین منوال پیش رود آن‌ها هم از حالت خنثی خارج شده و به معترض تبدیل می‌شوند.

 

ویدیویی کامل این گفتگو را در سایت دیدار و آپارات ببینید

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی