تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
به بهانه انتصاب حجت‌الله عبدالملکی به دبیری مناطق آزاد تجاری؛

عبدالملکی و مناطق آزاد تجاری؛ باز هم جمع اضداد!

حجت‌الله عبدالملکی جانشین «سعید محمد»‌ی شد که این روز‌ها در نقش ناصح دولت و مصلح اجتماعی ظاهر شده است، عبدالملکی دبیر «مناطق آزاد»‌ی شد که از اساس با آن مخالف است.

کد خبر: ۱۳۹۹۰۹
۱۶:۳۸ - ۱۵ آبان ۱۴۰۱

عبدالملکی و مناطق آزاد تجاری؛ باز هم جمع اضداد!

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در دولت سیزدهم بود. او همچنین عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق و معاون سابق اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی بوده است. در پی اعتراضات گسترده و دامنه‌دار کارگران و بازنشستگان، زمزمه‌هایی از مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسید که آن‌ها قصد دارند، وزیر کار را استیضاح کنند و به نظر می‌رسید در صورتی که او به مجلس برود رأی اعتماد مجدد نمایندگان را نخواهد گرفت.

به نظر به همین دلیل عبدالملکی پیش‌دستی کرد و در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور استعفا داد. در بخشی از نامه استعفای وزیر سابق کار آمده است: «خود را سرباز کوچک نظام اسلامی و دولت مردمی می‌دانم و تا پای جان در مسیر تحقق آرمان‌های رفیع آن و تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی مجاهدانه تلاش خواهم کرد و از هیچ‌گونه خدمتی در این عرصه فروگذار نخواهم کرد... به‌منظور افزایش هماهنگی در دولت، استعفای خود را از این سمت اعلام می‌نمایم.»

سید ابراهیم رئیسی نیز فوری (نیم ساعت بعد از رسانه‌ای شدن نامه) با استعفای او موافقت کرد. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت دقایقی بعد از استعفای عبدالملکی گفت: «آقای عبدالملکی برای دومین بار استعفا دادند و این استعفا مورد پذیرش آقای رئیسی قرار گرفت، ایشان به عنوان مشاور رئیس‌جمهور از امروز به همکاری خودشان با دولت ادامه خواهند داد.»

چهار ماه وزارت کار با سرپرست اداره شد تا اینکه در تاریخ ۱۲ مهر مهدی زاهدی وفا به مجلس معرفی شد، اما نهایتا رای اعتماد نمایندگان را اخذ نکرد. روز چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیسی به عنوان گزینه وزارت کار به مجلس شورای اسلامی معرفی و با ۱۷۶ رای موافق از مجموع ۲۵۸ نماینده حاضر، را به دست آورد.

سعید محمد؛ از کاندیداتوری پاستور تا نصیحت رئیسی!

بهادری جهرمی در تایید استعفای عبدالملکی گفته بود که او به عنوان مشاور رییس جمهور به دولت کمک می‌کند، اما روز گذشته اعلام شد که حجت‌الله عبدالملکی از سوی رییس دولت سیزدهم، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور شده است. این انتصاب در حالی انجام شده که روز قبل سعید محمد دبیر قبلی مناطق آزاد در توییتی خطاب رئیسی به او هشدار داد از دو قطبی شدن و تقابل بین مردم جلوگیری کند. او همچنین افزود: مراقب ایران عزیز باشیم، گرگ‌ها در کمین اند.

فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌ و دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد، نوشته بود: «خصوصیت یک جامعه بافرهنگ و اخلاق‌مدار اسلامی، شنیدن صدای مخالف و قانع شدن یا قانع کردن در یک فضای منطقی است. امیدوارم ریاست محترم قوه مجریه به منظور ایجاد انسجام ملی این گفتمان سازی را رقم بزند.»

به فاصله اندکی بعد از این هشدار سعید محمد، رییس جمهور عبدالملکی را در جایی به کار گمارد که محمد دبیری آن را به عهده داشت. از طرفی تا قبل از این توییت محمد، شنیده‌ها حاکی از آن بود که وزارت کشور رئیسی قرار است سعید محمد را به عنوان استاندار تهران منصوب کند. حال به نظر می‌رسد با این هشدار دور از انتظار سعید محمد خطاب به رییس دولت انقلابی، او باید قید استانداری تهران را بزند.

سعید محمد از جمله چهره‌هایی بود که در انتخابات ریاست جمهوری برای فتح ساختمان خیابان پاستور دورخیز و موجی از جوانان انقلابی و ارزشی را نیز با خود همراه کرده بود، اما در یک توافق و معامله درون جریانی، او به نفع سید ابراهیم رئیسی کنار رفت و دبیری مناطق آزاد مزد آن همکاری بود، که البته به یک سال نکشیده، برکنار شد. حال این رقیب انتخاباتی رئیسی به یک منتقد سید ابراهیم رییسی از طرفی و مصلح اجتماعی از سوی دیگر تبدیل شده است.

دولت پایداری یا مردمی؟

اما نقطه سر خط؛ به اصل موضوع برگردیم. حجت‌الله عبدالملکی جوانی از خاستگاه گروه معروف به انقلابی و نزدیک به جبهه پایداری در دولتی که سایه احمدی‌نژاد، صادق محصولی، مرتضی آقا تهرانی، حمید رسایی و سعید جلیلی بر سر آن است، برای خدمت! آرام و قرار ندارد و، چون هدف خدمت است، وزارت کار نشد، مناطق آزاد و آنجا هم اگر کاری از پیش نرفت، یک نهاد انقلابی دیگر. البته طبیعی است و انتظاری غیر از این هم نیست که در دولت انقلابی، غریبه‌ها مسنددار امور شوند و چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. اما یک مشکل این است که این آخرین سنگری که حجت دولت! رفته، هم با اعتراض و انتقاد زیادی مواجه شده است.

وقتی مخالف ساختاری مناطق آزاد، متصدی آن می‌شود

عبدالملکی در دولت قبلی در یک توئیت نوشته بود: «دولت محترم، نمایندگان محترم، باسلام ... ایجاد هشت منطقه آزاد جدید را باهمکاری هم تصویب کردید، دمتان گرم، از اختیاراتی که مردم در اختیارتان گذاشتند استفاده کردید! اما وجدانا اسم اقتصاد مقاومتی روی آن نگذارید.»

وی در توئیتی دیگر نوشته بود: «مناطق آزاد لطمه بزرگی به عملکرد و فرهنگ اقتصادی کشور بوده، انتظار می‌رفت مجلس در برابر خواسته غیر منطقی افزایش ۷ منطقه آزاد جدید مقاومت کند.»

پس از انتصاب او به عنوان مشاور رییس جمهور و دبیر مناطق آزاد تجاری عبدالرضا داوری از همکاران دولت احمدی نژاد و کنش‌گر سیاسی زیر همین توئیت قدیمی نوشت: ‏ «به عجایب دولت رئیسی این را هم اضافه کنید که کسی را به عنوان متولی ‎مناطق آزاد منصوب کرده‌اند که از اساس با توسعه مناطق آزاد مخالف است و توسعه این مناطق را برخلاف اقتصاد مقاومتی می‌داند.»

واکنش‌ها به دبیری عبدالملکی بر مناطق آزاد

اظهارنظر‌ها و واکنش‌های تند، نقادانه و گاه طنازانه به انتصاب حجت عبدالملکی ادامه دارد و هر کدام از منتقدان و کنش‌گران – که از خاستگاه‌های مختلف سیاسی هم هستند- بخشی از کارنامه او را هدف قرار می‌دهند. به عنوان مثال دبیر کل حزب همت – از احزاب مستقل، اما همراه دولت – عملکرد عبدالملکی در وزارت کار را مبنا قرار داد، دست به قلم شد و برای سید ابراهیم رییسی نامه فرستاد. سید احمد نبوی که خود از جمله افرادی بود که گاه به عنوان گزینه وزارت کار از او یاد می‌شد، ضمن هشدار به رییسی نوشت: «آقای رئیس جمهور! آزموده را آزمودن خطاست».

او در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن را به دیدارنیوز داد تاکید کرد: «جناب آقای رئیسی واقعا فکر می‌کنید ایشان توانایی چنین اقداماتی را دارند؟ اگر بله، چرا با استعفای عزل گونه ایشان از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی موافقت کردید و اگر خیر چرا با این انتصاب در این پست مهم موافقت کردید.»

نبوی یادآور شد: «تغییر مهره‌های ناکارآمد نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه امید مردم را نا امید خواهد کرد و بر تعداد معترضان خواهد افزود. چرا باید آقا مقداد اینقدر موثر باشد که عبدالملکی ضعیفی که از ترس استیضاح و عزل استعفا داده بود را به شما تحمیل کند.»

دبیرکل حزب همت در بخشی از نامه سرگشاده خود به رییس جمهور، اظهار کرد: «جناب رئیس جمهوری گرامی، با لغو این حکم راه نفوذ بی‌عرضگان را بگیرید چرا که تاخیر موجب پشیمانی است و نهایتا پشیمانی سودی ندارد.»

وی خطاب به پارلمان اسلامی ایران هم نوشت: «نمایندگان مجلس اگر وکیل المله باشند باید هر چه زودتر دولت را در خصوص این انتصاب نسنجیده مورد اعتراض و شماتت قرار دهند».

واکنش‌ها به انتصاب حجت‌الله عبدالملکی خیلی زیاد است و باید منتظر ماند و دید پاسخ دولت چه خواهد بود، گرچه به نظر نمی‌رسد دولت از تصمیم خود بازگردد، چون لابی جبهه پایداری در دولت بسیار قوی است و فراکسیون این حزب در مجلس انقلابی تقریبا همه کاره است. قصه عبدالملکی همچنان ادامه دارد و شاید باید منتظر واکنش بعدی سعید محمد هم بود.



 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی