تیتر امروز

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
گفتگوی دیدار در برنامه "اصل ۲۷" با یک جامعه شناس درباره وقایع اخیر:

دکتر مهاجری: ما باید گفتمان کنیم نه گفتگو/ هیزم حوادث اخیر، خشم انباشته است

حوادث اخیر بهانه‌ای شد تا دیدار در سلسله گفتگو‌هایی با جامعه شناسان و استادان دانشگاه در قالب برنامه‌ای به نام "اصل ۲۷" این اتفاقات را واکاوی و راه حل‌هایی برای برون رفت از آن بیابد؛ سومین میهمان این برنامه دکتر اصغر مهاجری جامعه شناس و استاد دانشگاه بود.

کد خبر: ۱۳۹۸۱۵
۱۳:۴۵ - ۱۴ آبان ۱۴۰۱

ما باید گفتمان کنیم نه گفتگو/ حوادث اخیر هیزم خشم‌های انباشت شده است

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: دکتر اصغر مهاجری، سومین مهمان برنامه "اصل ۲۷" یکی از چهره‌های موفق دانشگاهی در حوزه تحقیق و پژوهش است که متعتقد است شرایط کنونی جامعه با گفتمان حل می‌شود نه گفتگو، زیرا در گفتگو یک طرف در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد، از این رو این روش منجر به نتیجه مطلوبی نمی‌شود، اما در گفتمان جایگاه دو طرف همسطح است.
او در این گفتگوی مفصل، نگاه دانشگاهی و علمی تری به حوادث اخیر دارد و می‌گوید: ریشه همه این اتفاق‌ها به این برمی گردد که مسوولان کشور کار‌های مدیریتی و اجرایی را با پول بیت المال و بدون توجه به تحقیقات و پژوهش انجام می‌دهند و نتیجه آن می‌شود شرایطی که می‌بینید.

مهاجری یکی از موضوعاتی که توجه به آن را مهم و ضروری می‌داند توجه به نظام دانشگاهی، یافته‌های پژوهشی و فعالیت دانشجویان و استادان است، زیرا آن‌ها به دلیل کار پژوهشی و نتایج آن زودتر از وضعیت جامعه آگاه می‌شوند.

به گفته این استاد دانشگاه بهترین تدبیر این است که مسوولان از نتایج یافته‌های دانشگاهی برای مدیریت بهتر کشور استفاده کنند و همزمان از متخصصان و مردم هم در اجرای کار‌ها کمک بگیرد، اما اتفاقی که افتاده این است که مسوولان نه این یافته‌ها را جدی می‌گیرند نه مشارکت و همکاری با مردم را در نهایت نتیجه می‌شود انباشت دو چندان و چاره‌ای نمی‌ماند جز فریاد.

او در تکمیل نکته گفته شده این را هم اضافه می‌کند منظور از مشارکت همگانی، مشارکت در اندیشیدن، برنامه ریزی، نظارت، اجرا و با هم متنعم شدن است، اما مسوولان در عمل چه می‌کنند؟ کار‌ها را بدون شریک کردن مردم اجرا می‌کنند آن هم با هزینه بیت المال، اما نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

مهاجری در بخش دیگری از این گفتگو بیان کرد که در نظر نگرفتن پیامد‌های تصمیم‌های نادرست و اقدام نکردن برای تعدیل و جبران سبب انباشت ناراحتی و خشم می‌شود و ادامه این روند هیزم بیشتری برای ادامه خشونت فراهم می‌کند.

این گفتگوی جذاب را در سایت دیدارنیوز ببینید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی