تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

نگاهی به قهرمانان سوپرجام؛ طلسم آبی‌ها می‌شکند؟

پرسپولیس تنها تیم قهرمان لیگ برتر بوده که توانسته فاتح سوپرجام شود و آبی‌پوشان پایتخت امیدوارند با پیروزی در مسابقه فردا بتوانند اولین قهرمانی خود در سوپرجام را تجربه کنند.

کد خبر: ۱۳۹۶۵۷
۱۲:۵۶ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱

نگاهی به قهرمانان سوپرجام؛ طلسم آبی‌ها می‌شکند؟

دیدارنیوز: در ۶ دوره که سوپرجام فوتبال ایران برگزار شده، ۳ دوره قهرمانی سهم تیمِ قهرمان جام حذفی بوده و ۳ دوره هم این رقابت با قهرمانی تیمِ قهرمان لیگ برتر به پایان رسیده است.

«سوپرجام فوتبال ایران» همواره در ۲ دهه اخیر با حواشی متعددی همراه بوده است. از یک دهه تعطیلی تا جامی که با رأی دادگاه (CAS) برنده آن مشخص شد و خبری از برگزاری مسابقه نبود. اولین دوره رسمی این رقابت در سال ۱۳۸۴ برگزار شد، اما یک دهه متوالی این مسابقه که بین تیم‌های قهرمان لیگ برتر و قهرمان جام حذفی برگزار می‌شد، به حالت تعلیق در آمد!

اولین جام نصیبِ قهرمان جام حذفی شد
صباباتری و فولاد برگزارکننده اولین دوره سوپرجام فوتبال ایران در سال ۱۳۸۴ بودند. فولادی‌ها با کسب قهرمانی در لیگ برتر پا به این رقابت می‌گذاشتند و در مقابل صباباتری توانسته بود فاتح جام حذفی شود. در یک دیدار جذاب و پرگل که در ورزشگاه پاس قوامین تهران برگزار شد، صباباتری با درخشش علی دایی و دبل گلزنی او موفق شد به برتری ۴ گله دست پیدا کند و قهرمان اولین دوره سوپرجام فوتبال ایران شود.

طلسم قهرمانان لیگ بعد از یک دهه تعطیلی هم شکسته نشد!
ذوب‌آهن اصفهان و استقلال خوزستان بعد از ۱۱ سال تعطیلی مسابقه سوپرجام، در سال ۱۳۹۵ به عنوان ۲ تیم قهرمان جام حذفی و لیگ برتر فوتبال ایران در ورزشگاه فولادشهر مقابل هم قرار گرفتند. با وجود برتری ۲ گله آبی‌پوشان اهوازی تا دقیقه ۵۲، ذوبی‌ها با کامبکی فراموش‌نشدنی و فوق‌العاده موفق شدند ۲ گل خورده را جبران کرده و بازی را به وقت‌های اضافی بکشانند و در وقت‌های اضافی، ۲ گل دیگر از سوی سبزپوشان اصفهانی باعث قهرمانی آن‌ها در سوپرجام فوتبال ایران شد تا برای دومین دوره متوالی، تیمِ قهرمان جام حذفی فاتح سوپرجام شود.

آغاز سلطه سرخ‌ها بر سوپرجام
سوپرجام فوتبال ایران بعد از ۱۱ سال تعطیلی به تقویم مسابقات بازگشت و مقرر شد تا هر ساله این تورنمنت برگزار شود. بعد از تقابل استقلال خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان در سال ۱۳۹۵، نوبت به برگزاری دوئل پرسپولیس و نفت تهران در سال ۱۳۹۶ رسید. سرخ‌پوشان پایتخت با قهرمانی در لیگ برتر شانس حضور در سوپرجام را به‌دست آورده بودند و نفتی‌ها هم با قهرمانی در جام حذفی شگفتی‌ساز شده و به فینال سوپرجام رسیدند.

شاگردان برانکو ایوانکوویچ با ۳ گل، برتری قاطعی در فینال سوپرجام به‌دست آوردند تا اولین قهرمانی سرخ‌پوشان در این تورنمنت به‌ثبت برسد و برای نخستین‌بار، تیمِ قهرمان لیگ بتواند فاتح سوپرجام شود. در سال ۱۳۹۷ قرار بود مسابقه سوپرجام بین سرخابی‌های پایتخت به عنوان قهرمانان جام حذفی و لیگ برتر برگزار شود، اما در نهایت بعد از مناقشه‌ای طولانی درباره زمان برگزاری این مسابقه، کمیته انضباطی رأی به نتیجه ۳ بر صفر به سود پرسپولیس داد و دادگاه (CAS) هم این رأی را تایید کرد تا سرخ‌پوشان پایتخت برای دومین دوره متوالی فاتح سوپرجام شوند و دربی پایتخت به انجام نرسد.

پرسپولیسی‌ها در سال ۱۳۹۸ با توجه به قهرمانی همزمان در لیگ برتر و جام حذفی، مطابق آیین‌نامه سازمان لیگ فاتح سوپرجام هم شدند تا برای دومین سال متوالی بدون برگزاری مسابقه جام قهرمانی را به‌دست آورند. سرخ‌پوشان پایتخت برای چهارمین‌سال متوالی در سال ۱۳۹۹ در فینال سوپرجام حضور پیدا کردند و این‌بار باید در مقابل تراکتور تبریز قرار می‌گرفتند که شاگردان یحیی گل‌محمدی با گلزنی عیسی آل‌کثیر موفق شدند فاتح سوپرجام شوند و برای چهارمین دوره پیاپی جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

شگفتی‌سازی شاگردان «نکونام» در سیرجان
سرخ‌پوشان پایتخت بعد از ۴ دوره قهرمانی در سوپرجام، فصل گذشته در سیرجان باید در مقابل فولاد خوزستان قرار می‌گرفتند. تا پیش از برگزاری این مسابقه، در ۵ نوبت برگزاری فینال سوپرجام، ۳ بار قهرمانی نصیبِ قهرمان لیگ برتر شده بود و ۲ قهرمانی را هم تیم‌های فاتحِ جام حذفی به‌دست آورده بودند و شاگردان جواد نکونام با انگیزه پایان دادن به روند موفق پرسپولیس در سوپرجام در این تورنمنت حضور پیدا کردند.

فولادی‌ها با نمایشی خوب در سیرجان و گلزنی موسی کولیبالی توانستند به دوره سلطنت پرسپولیس در سوپرجام پایان بدهند و بعد از ۴ قهرمانی سرخ‌پوشان پایتخت، عنوان قهرمانی سوپرجام را از آن خود کنند تا تیم‌های قهرمان لیگ برتر و تیم‌های قهرمان جام حذفی هر کدام ۳ نوبت فاتح سوپرجام شده باشند.

طلسم آبی‌ها در سوپرجام می‌شکند؟
استقلال تهران بعد از باخت انضباطی در سوپرجام سال ۱۳۹۷، حالا فردا باید در مقابل نساجی مازندران قرار بگیرد. آبی‌پوشان پایتخت در دوره قبلی به عنوان قهرمان جام حذفی به مسابقه سوپرجام رسیدند و فردا در قامت قهرمان لیگ برتر در این مسابقه حضور پیدا می‌کنند.

پرسپولیس تنها تیم قهرمان لیگ برتر بوده که توانسته فاتح سوپرجام شود و آبی‌پوشان پایتخت امیدوارند با پیروزی در مسابقه فردا بتوانند اولین قهرمانی خود در سوپرجام را تجربه کنند. در مقابل مازنی‌ها با انگیزه کسب دومین جام پیاپی در فاصله کمتر از یک‌سال به کرمان سفر کرده‌اند و باید دید باتوجه به اینکه تاکنون ۳ بار تیم قهرمان لیگ برتر فاتح سوپرجام شده و ۳ بار هم عنوان قهرمانی سوپرجام به تیم قهرمان جام حذفی رسیده، فردا این موازنه چگونه تغییر خواهد کرد و جام به تهران می‌رود یا شاگردان حمید مطهری با شگفتی‌سازی جام را به قائمشهر می‌برند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی