تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
دیدار گزارش می‌دهد

وزیر بهداشت و واردات دارو با استقبال فرودگاهی!

در روز‌هایی که کشور با ویروس قدیمی، اما تازه اوج‌گرفته آنفلوانزا و کمبود دارو‌های آنتی بیوتیک و سرم مواجه است، بهرام عین‌اللهی بعد از اینکه بیان می‌کند با کوهی از مشکلات روبروست به فرودگاه می‌رود و از دارو‌های وارداتی استقبال می‌کند!

کد خبر: ۱۳۹۵۶۱
۱۱:۲۹ - ۰۹ آبان ۱۴۰۱

وزیر بهداشت و واردات دارو با استقبال فرودگاهی!

دیدارنیوز‌ـ نسرین نیکنام: اگر برداشت نگارنده از وظیفه ذاتی وزارت بهداشت که تامین دارو و حفظ سلامتی مردم درست باشد پس وظیفه ذاتی بهرام عین اللهی وزیر این وزارتخانه پر طمطراق هم باید این باشد که راهی برای رفع مشکلات که مهمترین آن تامین کمبود دارو و تسهیل کردن روند درمان برای مردم و ... پیدا کند و بیان جملاتی مانند اینکه وزارت بهداشت با کوهی از مشکلات روبرو است در مقابل خبرنگاران نه مشکلی از مشکلات مردم حل می‌کند نه او را وزیر لایق تری نشان می‌دهد.

کمبود داروی استامینوفن کودکان، انواع آنتی بیوتیک و سرم‌های تزریقی در هفته‌های اخیر مهمترین نیاز مردم بود که حالا به گفته یکی از مسئولان سازمان غذا و دارو، علی الحساب سرم تامین شده است و آنتی بیوتیک هم به دست مردم می‌رسد.

دارو وارد شد، نه تولید....

اما داستان محموله دارو‌های آنتی بیوتیکی که طی هفته‌های اخیر مسوولان سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، رسیدن آن را وعده داده بودند، هم شنیدنی است؛ همانطور که می‌دانید ایران سابقه طولانی در میان کشور‌های منطقه در حوزه تولید دارو و ساخت واکسن دارد و همیشه هم این بخش از تولیدات داخلی به عنوان برگ برنده در دستان مسئولان در فرصت‌های مقتضی دست به دست می‌شد و هر کسی که در زمان مدیریتش پشت میز وزارت بهداشت می‌نشست از آن به عنوان اقتدار ملی! یاد می‌کرد تا اینکه از چند ماه پیش خبر رسید که داروی آنتی بیوتیک و مسکنی در داروخانه‌ها وجود ندارد و تداوم این شرایط و اعتراض مردم به این شرایط در همه استان‌ها سبب شد که متولیان حوزه بهداشت نشستی بگذارند و درباره این مشکل تصمیم بگیرند؛ شاید انتظار می‌رفت که خروجی این نشست‌ها افزایش تولید داخلی در راستای حمایت از تولیدکنندگان باشد، اما چنین نشد و روز شنبه هفتم آبان ماه اولین محموله آنتی بیوتیک با استقبال فرودگاهی بهرام عین اللهی از کشور هند وارد ایران شد!

اینطور که وزیر بهداشت توضیح داده این محموله شامل ۵۰ تن انواع داروی آنتی‌بیوتیک، معادل یک میلیون عدد قرص و شربت است که به‌وسیله یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ از کشور هند وارد ایران شده و به‌زودی پس از ثبت و انجام مراحل لازم توسط سازمان غذا و دارو، وارد بازار دارویی کشور خواهد شد.

اما گویا پدرام پاک‌آیین سخنگوی وزارت بهداشت اطلاعات بیشتر و دقیق تری از این محموله ۵۰ تنی دارد و گفته این محموله شامل سه و نیم میلیون عدد انواع سوسپانسیون آنتی بیوتیک اطفال، آموکسی سیلین، کوآموکسی کلاو، سفکسیم، سفالکسین و آزیترومایسین است که از طریق هند وارد کشور می‌شود.

عین‌اللهی پیش از اینکه پاسخگوی سوالات درباره دلیل یا دلایلی کمبود دارو باشد با اشاره به اینکه سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل است، در ارتباط با واردات دارو‌های بیوتیک، گفته ناچار شدیم برای تنظیم بازار دارویی کشور، واردات داشته باشیم!

البته او مانند دفعات گذشته برای اینکه ضعف خود را در بروز مشکل کمبود دارو در کشور بپوشاند مشکل را گردن تولید کنندگان انداخت و گفت: ما تمایلی به واردات دارو نداریم، با این حال وقتی شرکت‌های تولیدکننده داخلی به هر دلیل به میزان مورد نیاز تولید نمی‌کنند، برای جلوگیری از لطمه به مردم ناچار به واردات هستیم.

البته در این میان دستیار وزیر بهداشت هم او را تنها نگذاشت و در گفت و گویی اعلام کرد که این محموله با هماهنگی وزارت بهداشت و با هدف تنظیم بازار دارو به کشور وارد شده است و سیاست وزارت بهداشت، حمایت از تولید داخلی دارو ست، اما هرگاه نیاز بازار توسط تولید کنندگان تأمین نشود، برای تأمین این نیاز و تنظیم بازار، مجوز واردات دارو صادر خواهد شد.

اعتراض از سوی خانه ملت

اما همه این دلایل سبب نشده که کوتاهی وزارت بهداشت در تامین دارو نادیده گرفته شود و حالا غیر از مردم، نمایندگان مجلس هم به این موضوع اعتراض کردند؛ سید البرز حسینی، نماینده مردم خدابنده در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی در تذکری خطاب به وزیر بهداشت بیان کرد: در حوزه تامین دارو در شهرستان خدابنده به شدت با مشکل روبرو بوده و در ماه‌های شهریور، مهر و آبان که پیک سرماخوردگی و آنفلوآنزا است دارو به شدت کم پیدا می‌شود. انتظار می‌رود اقدام لازم در این حوزه صورت گیرد.

از سوی دیگر غلامعلی کوهساری نماینده مردم آزادشهر و رامیان در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس خطاب به وزیر بهداشت و درمان گفت: در خصوص تامین دارو به ویژه آنتی بیوتیک‌ها و سرم در سطح کشور و شهرستان‌های آزادشهر و رامیان تذکر می‌دهم.

با توجه به اینکه اعلام شده که کشور وارد پیک آنفولانزا شده است باید دید مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار است چه زمانی دارو‌های وارد شده از هند را روانه بازار کنند؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی