تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
تحلیلگر مسائل سیاسی مطرح کرد

کاخ سفید روی لاپید سرمایه‌گذاری کرده، نه نتانیاهو

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه و تحلیلگر مسائل سیاسی، با اشاره به اینکه انتخابات اول نوامبرِ اسرائیل با مشکلات جدی روبه‌رو است و اگر کابینه ائتلافی تشکیل شود، به صورت شکننده خواهد بود، گفت: حمایت آمریکا از لاپید بیشتر از نتانیاهو است. دموکرات‌ها و تیم بایدن چندان با نتانیاهو رابطه خوبی ندارند، حتی در این اواخر تیم بایدن با نفتالی بنت هم رابطه خوبی نداشت و به همین دلیل فکر می‌کنم که کاخ سفید روی لاپید سرمایه‌گذاری کند و او را گزینه معقول‌تری بداند.

کد خبر: ۱۳۹۴۴۱
۰۸:۲۶ - ۰۷ آبان ۱۴۰۱

کاخ سفید روی لاپید سرمایه‌گذاری کرده، نه نتانیاهو

دیدارنیوز: کارشناس مسائل منطقه گفت: اینکه آیا حاصل جمع اختلافات نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی می‌تواند به نفع نخست‌وزیر پیشین تمام شود مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد راست‌گرا‌های تل‌آویو چندان از وی حمایت نکنند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به انتخابات آتی کنست (پارلمان اسرائیل) و احتمال انتخاب شدن مجدد بنیامین نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل، اظهار کرد: طی دو سال و نیم گذشته چهار انتخابات در سرزمین‌های اشغالی برگزار شده و حالا هم برای پنجمین بار قرار است این رویداد سیاسی در اول نوامبر مجدداً در سرزمین‌های اشغالی به وقوع بپیوندد. بر اساس داده‌ها و آخرین گزارشات، احزاب و جریانات سیاسی اسرائیل با مشکلات و شکست‌های جدید روبه‌رو خواهند شد که دلیل آن حول چند محور مشخص می‌شود. یکی از دلایل، افزایش ناپایداری اقتصادی و همچنین افزایش شکاف میان طیف‌های مختلف یهودیان مستقر در سرزمین‌های اشغالی است. به عنوان مثال یهودیان سفاردین و یهودیان اشکنازی با هم یک اختلاف ریشه‌ای دارند که تاکنون حل نشده است. اشکنازی‌ها بر اساس اسناد تاریخی عموماً از کشور‌های غربی وارد سرزمین‌های اشغالی شده‌اند که از تحصیلات بالاتری برخوردار هستند، در حالی که سفاردین‌ها از تیره یهودیان آسیایی‌تبار هستند.

وی ادامه داد: دسته سوم یهودیان هم فلاشا هستند که به آن‌ها یهودیان سیاه‌پوست (آفریقایی) گفته می‌شود و به نوعی در درجه سوم اهمیت از نظر تل‌آویو قرار دارند که چند سال پیش هم در اسرائیل دست به شورش زدند و از تبعیض‌های این رژیم در حق خود ناراضی بودند. این درگیری‌ها میان طیف‌های گوناگون یهودیان حالا به جایی کشیده شده که اختلاف‌ها در حال سرایت به بدنه جامعه است و در نهایت احزاب سیاسی اسرائیل در حال تاثیر پذیرفتن از این تضاد‌ها هستند. بر همین اساس تقابل این جریان‌ها با یکدیگر باعث به وجود آمدن یک بحران سیاسی عریض و طویل شده است، اما به موازات این موضوع شاهد آن هستیم که این رژیم حدود پنج بار در مقابل حماس و جهاد اسلامی متحمل شکست‌های نظامی گوناگون شده است. بر همین اساس احزاب و شخصیت‌های سیاسی اسرائیل صرفاً با یک معضل اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو نیستند، بلکه مسائل دیگری هم در این میان وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که بی‌اعتمادی ساکنان اراضی اشغالی نسبت به دستگاه نظامی و امنیتی این رژیم و برقراری امنیت شکننده در این جغرافیا باعث شده تا یک بحران چند ضلعی مقابل جریان‌های سیاسی اسرائیل قرار بگیرد. در این بین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل هم اقدام به پیاده‌سازی مانور‌های سیاسی خاص خود کرده، اما در گوشه‌ای ایستاده و در حال نظاره کردن اوضاع و احوال سیاسی تل‌آویو است. در سوی دیگر این تحولات یائیر لاپید، نخست‌وزیر فعلی و بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی وارد یک اختلاف جدی شده‌اند. مبنای اختلاف این دو بحث امضای توافق ترسیم مرز‌ها میان بیروت و تل‌آویو است؛ به گونه‌ای که وزیر جنگ اسرائیل معتقد است نباید بر سر میدان گازی کاریش هیچ توافقی با لبنان به امضا می‌رسید یا حداقل باید سهم‌خواهی بیشتری صورت می‌گرفت، اما یائیر لاپید چنین اعتقادی ندارد.

هانی‌زاده افزود: به همین جهت اگر فرض را بر این بگذاریم که قرار است در انتخابات اول نوامبرِ اسرائیل همه چیز وفق مراد پیش برود، اما باز هم تشکیل کابینه با مشکلات جدی روبه‌رو است و اگر هم کابینه ائتلافی تشکیل شود، به صورت شکننده خواهد بود و می‌تواند تبعات سیاسی بعدی داشته باشد. اینکه آیا حاصل جمع اختلافات لاپید و گانتز می‌تواند به نفع نتانیاهو تمام شود یا خیر بدون تردید موضوعی است که نمی‌توان پاسخ روشنی برای آن ارائه کرد؛ چراکه در پشت پرده رفت و آمد‌هایی در جریان است و نمی‌دانیم در خارج از اسرائیل کدام دولت‌ها بر روی چه کسانی قمار کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از منظر دیگر باید توجه داشت که مشخص نیست راستگرا‌های افراطی در تل‌آویو تا چه حد حاضر به حمایت از نتانیاهو خواهند بود. آن‌ها می‌دانند که نخست‌وزیر پیشین اسرائیل همچنان پرونده‌های فساد جاری در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی دارد و فکر نمی‌کنم که حمایت از او تا این حد بخواهد پررنگ باشد. از منظر دیگر باید متوجه بود که حمایت آمریکا از لاپید بیشتر از نتانیاهو است. دموکرات‌ها و تیم بایدن چندان با نتانیاهو رابطه خوبی ندارند، حتی در این اواخر تیم بایدن با نفتالی بنت هم رابطه خوبی نداشت و به همین دلیل فکر می‌کنم که کاخ سفید روی لاپید سرمایه‌گذاری کند و او را گزینه معقول‌تری بداند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی