تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

اعتراض شدید دانشجویان خواجه‌نصیر به سخنگوی دولت؛ شعار «مرگ بر دیکتاتور» در دانشگاه

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی امروز (دوشنبه) دقایق سخت و پرتنشی را در میان دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی سپری کرد و شاهد اعتراض شدید و شعارهای کم سابقه دانشجویان علیه خودش بود.

کد خبر: ۱۳۹۲۷۷
۱۷:۰۵ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱

اعتراض شدید دانشجویان خواجه نصیر به سخنگوی دولت

دیدارنیوز: سخنگوی دولت گفت: شعار‌های «زن، زندگی، آزادی» و «مرد، میهن، آبادی» را این روز‌ها زیاد شنیده‌ایم، ما همیشه دنبال تحقق آزادی، استقلال و آبادی بوده‌ایم.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشستی با دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که با حاشیه‌هایی همراه بود، گفت: ما حق داریم که می‌خواهیم به آزادی، استقلال و آبادی برسیم، چون کشوری با ذخایر و منابع بسیار قوی و گسترده داریم.

وی اظهار کرد: ایران با منابع و ذخایری که دارد باید جزو کشور‌های برتر جهان شود.

وی با بیان این‌که «دشمنی رقبا نتوانسته ایران را متوقف کند، ولی سرعت را کاهش داده است» اظهار کرد: رقبا چشم دیدن رشد ایران را ندارند؛ امروزه وضعیت جایگاه علمی با ۵۰ سال قبل قابل مقایسه نیست.

بهادری جهرمی گفت: دشمن می‌خواهد فضای ذهنی جوانان نخبه را به گونه‌ای تاریک کند که به هیچ وجه امکان تولید علم و نوآوری نداشته باشند.

اعتراض شدید دانشجویان خواجه نصیر به سخنگوی دولت

دانشجویان به یکباره شعار «زن، زندگی، آزادی/مرد، میهن، آبادی» را سر دادند.

سخنگوی دولت از مجری مراسم که در صدد آرام کردن دانشجویان بود، گفت که بگذارید شعارهایشان را بدهند.

زندگی، آزادی/ مرد میهن، آبادی

بهادری جهرمی همراه با دانشجویان شعار‌ها را تکرار کرد و گفت: ما هم عرض کردیم که شعارهای‌مان همین است؛ زن زندگی، آزادی/ مرد میهن، آبادی. دوستش هم داریم و می‌خواهیم به آن برسیم.

سپس دانشحویان و سخنگوی دولت مجددا شعار‌ها را به نوبت تکرار کردند. در ادامه این نشست جمعی از دانشجویان با سردادن شعار‌های «زن، زندگی، آزادی - مرد، میهن، آبادی» و «آزادی، آزادی، آزادی» و در دست گرفتن تصاویر «مهسا امینی» مانع ادامه سخنان بهادری جهرمی شدند که وی در واکنش به شعار‌های آنان گفت: همه دوست داریم به شعار‌هایی مثل مرد، میهن، آبادی و آزادی، آزادی، آزادی برسیم، اما چگونه به این شعار‌های زیبا برسیم؟ آیا با صرف شعار دادن به آن می‌رسیم یا با همراهی و همدلی و همکاری به آن می‌رسیم؟

دیکتاتور اجازه نمی‌دهد صدای مخالف شنیده شود

این سخنان بهادری جهرمی با شعار‌های متقابل دانشجویان مواجه شد تا جایی که امکان طرح پرسش برخی دانشجویان از سخنگوی دولت به تعویق افتاد و بهادری جهرمی خطاب به دانشجویان معترض اظهار کرد: به همدانشگاهی خود احترام بگذارید و اجازه دهید سوالش را بپرسد. اگر ما به یک روندی انتقاد داریم و احساس می‌کنیم که مسیر کشور درست نیست باید باهم گفتگو کنیم.

وی در واکنش به شعار «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم» تصریح کرد: من شعار شما را قبول دارم، اما هر محیطی ابزار خود را برای جنگیدن دارد هرچند ما جنگی نداریم، اما اگر در دانشگاه می‌خواهیم بجنگیم ابزار قلم و ابزار گفتگو در دانشگاه برای این امر شناخته شده است.

بهادری جهرمی همچنین در واکنش به شعار «مرگ بر دیکتاتور»، تصریح کرد: یکی از نشانه‌های دیکتاتوری همین است که اجازه ندهیم صدای مخالف شنیده شود. اجازه بدهیم همه باهم حرف بزنند. من می‌خواهم پاسخ پرسش دانشجوی هم‌فکر خودتان را بدهم.

این سخنان با واکنش دانشجویان و سردادن شعار‌هایی تند علیه وی مواجه شد و او در پاسخ به این شعار‌ها تاکید کرد: همه شما که شعار می‌دهید اگر آماده‌اید بیاید پشت تریبون و سخنانتان را مطرح و با منطق خودتان صحبت کنید تا من هم پاسخ دهم. من آماده پاسخگویی هستم.

سخنگوی دولت ادامه داد: به اعتقاد من همه سلیقه‌های ایرانی حرف‌هایی برای گفتن دارند و می‌توانند با طرح به پیشبرد امور کمک کند، اما اینکه فرد یا افرادی گفتمان و گفتگو را نپسندند و رد کنند، درست است؟

اعتراض شدید دانشجویان خواجه نصیر به سخنگوی دولت

تعریف نخبه را محدود نکنیم

بهادری جهرمی در واکنش به تداوم سردادن شعار‌هایی علیه وی و مسئولان دولت، تصریح کرد: من از هر حرف و پرسشی که مطرح شود استقبال می‌کنم و کاملا آمادگی پاسخگویی دارم، اما رعایت شأن دانشجویی را از یاد نبرید. این امر مهمی است. ما باید در مسیر گفتگو و پاسخگویی جلو رویم و در این جلسه یک فرصت برای گفتگو شکل گرفته است.

در ادامه امکان طرح پرسش یکی از دانشجویان فراهم شد و وی خطاب به بهادری جهرمی گفت: «شما از جایگاه نخبگان سخن می‌گویید، اما امروز نخبگان دانشجو در زندان هستند و یکی از دانشجویان همین دانشگاه هم در بازداشت است.» سخنگوی دولت در پاسخ به وی اظهار کرد: نخبه‌های ما هم آنانی هستند که اینجا ایستادند و شعار می‌دهند و هم آنانی هستند که نشسته‌اند. همه دانشجویان ما نخبه هستند، پس خواهش می‌کنم تعریف نخبه را محدود نکنیم.

اگر دانشجویی به ناحق بازداشت شده قلب همه ما برای او تا آزاد شدنش می‌تپد

بهادری جهرمی تصریح کرد: من دوست دانشجوی بازداشت‌شده شما را نمی‌شناسم، اما اگر خدایی نکرده دانشجویی به ناحق بازداشت شده است باید قلب همه ما برای او بتپد تا او آزاد شود. اما فرض کنیم اگر یک دانشجویی وارد این دانشگاه شد و به یکی از دانشجویان دیگر آسیب زد آیا نباید با او برخورد شود؟

وی افزود: اگر نخبه‌ای است که تخلفی نداشته و بازداشت شده حتما باید آزاد شود و علاوه بر آن برایش جبران مافات شود. اما اگر کسی ضربه‌ای به اموال عمومی زد یا برادر من را مورد ضرب و جرح قرار داد یا ماشین فردی را خسارت زد، آیا باید ببینیم او چه شغلی دارد و از چه رسته‌ای است و بعد با او برخورد شود یا باید طبق ضوابط عمل شود؟ اگر باید ضوابط رعایت شود اجازه دهید این ضوابط رعایت شود.

سخنان بهادری جهرمی با واکنش‌های تند و شعار‌های دانشجویان معترض همراه شد و وی در واکنش به این شعار‌ها اظهار کرد: اگر ما اجازه دهیم با ادبیاتی که نظم اجتماعی را برهم می‌زند با هم صحبت کنیم یا جلوی صحبت کردن و پاسخ دادن را بگیریم به نتیجه مطلوبی می‌رسیم؟

باغیرت‌تر از مسئولان این دولت در هیچ جای دیگر دنیا نیست!

سخنگوی دولت یادآور شد: این دولت آنقدر غیرت داشت که به محض اینکه حادثه درگذشت خانم مهسا امینی به گوش رییس جمهوری رسید ایشان به محض اطلاع از آن درحالی که در سفر خارجی بودند دستور پیگیری دادند و با پدر خانم امینی هم صحبت کردند و مسئولان هم پیگیر این حادثه هستند. من بعید می‌دانم مسئولانی باغیرت‌تر از مسئولان این دولت در هیچ جای دیگر دنیا باشند.

در بخش دیگری از این نشست بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره تفاوت اعتراض و اغتشاش و نیز اقامت آقازاده‌ها در کشور‌های اروپایی و پیگیری نکردن این موضوع از سوی دولت، تصریح کرد: من هم با نظر شما موافقم که چرا آقای خاوری باید در کشوری آزادانه بچرخد، اما همان کشور مردم ما را در دارو تحریم کند؟

اعتراض و اغتشاش هم باهم تفاوت دارند

وی افزود: شما به درستی فرمودید که اعتراض با قتل و اغتشاش فرق می‌کند. این نکته را ما هم موافقیم. اما یک وقتی من مانع پرسش و پاسخ می‌شوم و اجازه صحبت کردن به کسی نمی‌دهم و ناسزا می‌گویم، آیا این رفتار‌ها با اصل گفتگو منافات ندارد؟ آیا نباید اجازه دهیم صدای دیگری شنیده شود؟ پس همانطور که گفتگو با ناسزاگویی متفاوت است اعتراض و اغتشاش هم باهم تفاوت دارند.

سخنگوی دولت در واکنش به برخی شعار‌های سرداده‌شده، اظهار کرد: اینکه کسی به کسی بگوید «خس و خاشاک» زشت است، اما اینکه کسی به کسی بگوید «جیره خور» آن هم زشت است. اگر اعتراض داریم حرفمان را زیبا مطرح کنیم.

بهادری جهرمی همچنین در واکنش به شعار «سخنگوی سپاهی نمی‌خواهیم» گفت: من اگر سپاهی بودم افتخار می‌کردم، اما من هم دانشجو هستم و مثل شما در دانشگاه رفت و آمد دارم.

اگر اعتراضی داریم قابلیت پاسخ‌دهی هم وجود دارد

وی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر این‌که «مسئولان مردم را به قانون توصیه می‌کنند، اما وقتی مردم به قانونی اعتراض دارند چطور از آن را رعایت کنند؟» اظهار کرد: ما باید شرایطی فراهم کنیم که صدای اعتراض قابل شنیدن باشد، اما گاهی کنار این صدای اعتراض، اقدامات دیگری رخ می‌دهد که جلوی شنیده شدن صدای اعتراض گرفته می‌شود. ماجرای مهسا امینی حادثه تلخی بود. من با گوشت و پوست و استخوانم تلخی از دست‌دادن دختر را چشیده‌ام، اما اگر اعتراضی داریم قابلیت پاسخ‌دهی هم وجود دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این‌که برخی با برنامه‌ریزی و طراحی قبلی در شیوه بیان اعتراض ما وارد می‌شوند و رفتار‌هایی دارند که صدای حرف حق ما هم شنیده نمی‌شود، ما باید به گونه‌ای فضا را مدیریت کنیم که جلوی آشوبگر گرفته شود، اما صدای اعتراض به گوش برسد.

بهادری جهرمی یادآور شد: قانون از طریق نمایندگان مردم وضع می‌شود و امروز هم نمایندگان مردم می‌توانند قانون را بررسی یا اصلاح کنند. یک راهکار این است که به شیوه متمدنانه امروز قانون بنویسیم یا اینک‌ه بیایم پشت این تریبون صحبت کنیم و اجازه شنیدن صدای مخالف را بدهیم و جلوی طرح سخنان او را نگیریم هرچند که سخنان او به شیوه درستی هم طرح نشود.

در بخش پایانی این نشست بهادری جهرمی با تاکید بر این‌که من در حد توانم به پرسش‌ها پاسخ می‌دهم، اظهار کرد: اشکالی ندارد که جلوی حرف زدن من گرفته شود، اما اجازه دهیم سوالات مطرح شوند.

سخنان او شعار‌های تند دانشجویان را به همراه داشت. برخی از حاضران در سالن نیز با پرتاب بطری آب به سمت سن واکنش نشان دادند. همچنین تقابل لفظی و فیزیکی میان دانشجویان موافق و مخالف منجر به ناتمام‌ماندن این نشست شد و سخنگوی دولت در واکنش به این وضعیت، اظهار کرد: خط قرمز من توهین به ایران و ایرانی است. این‌که به من توهینی شود اشکالی ندارد، من تحمل می‌کنم، اما می‌بینم که حاضران به یکدیگر توهین می‌کنند. من آماده پاسخگویی به هر سوالی هستم و توهین را هم تحمل می‌کنم، اما وقتی دوستان تحمل نمی‌کنند که سخنی مطرح شود ترجیح می‌دهم که جلسه را خاتمه دهیم.

دشمن نتوانسته ما را متوقف کند

وی در بخش اول سخنان خود نیز اظهار کرد: کشور ما حدود ۳۰۰ سال به دلیل سوءمدیریت داخلی و نظام پادشاهی عقب ماند و بعد مردم برای آزادی و رشد کشور انقلاب کردند و این انقلاب بخشی از مشکل مدیریت کشور را حل کرد.

وی یادآور شد: بعد از آن نظامی مردم‌سالار ایجاد شد و انتظار این بود که به صعود جهشی برسیم، اما آیا آنچه انتظار می‌رفت محقق شد؟

بهادری جهرمی تاکید کرد: برداشت من این است که صعود ما در چهل تا پنجاه سال گذشته قابل قبول است، اما با آنچه انتظار است فاصله زیادی داریم. صعود ما نسبت به قبل جهشی شده است، ولی نسبت به توان و امکان و ظرفیت کشور فاصله زیادی داریم. سوءتدبیر و سوءمدیریت و خطا در حکمرانی به جای خود است، اما بخشی از وضعیت فعلی به رقبای بیرونی مربوط می‌شود.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان این‌که «ما با مشکل جدی رقبای خارجی که چشم دیدن رشد ما را ندارند مواجه هستیم»، اظهار کرد: این روند از ابتدای انقلاب شکل گرفته و امروز تهاجم رسانه‌ای، فرهنگی و جنگ شناختی همه باهم به کشور ما وارد شده است، اما سیر حرکت جهشی و صعودی ما را متوقف نمی‌کند.

وی افزود: شرایط رفاهی امروز ما با پنجاه سال پیش اساسا قابل قیاس نیست و در همین زمینه رشد علمی ما را با پنجاه سال گذشته نمی‌توان مقایسه کرد؛ بنابراین دشمن نتوانسته ما را متوقف کند، اما تلاش کرده که روند را به کندی بکشد.

بهادری جهرمی تاکید کرد که «دشمن وقتی دید نمی‌تواند از این طریق کشور را متوقف کند تصمیم گرفت از داخل به کشور ضربه بزند».

به گزارش دیدارنیوز، بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی امروز (دوشنبه) دقایق سخت و پرتنشی را در میان دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی سپری کرد و شاهد اعتراض شدید و شعارهای کم سابقه دانشجویان علیه خودش بود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی