تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
یک هندی‌تبار سکاندار دولت بریتانیا شد

ریشی سوناک، نخست وزیر پنجابی انگلیس!

ستاد انتخاباتی ریشی سوناک هنگامی که وی چندی پیش برای نخست وزیری بریتانیا رقابت می‌کرد، یک شعار ساده داشت: "آماده برای حضور ریشی". پاسخ این بود: شرمنده، خیر.

کد خبر: ۱۳۹۲۶۶
۱۳:۱۳ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱

ریشی سوناک، نخست وزیر پنجابی انگلیس!

دیدارنیوز:

منابع: واشنگتن پست، سی ان ان و هندوستان تایمز

مترجم: حمید رضا بابایی

به دنبال استعفای بوریس جانسون از نخست وزیری انگلیس در ماه جولای، ریشی سوناک برای رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا با لیز تراس رقابت کرد. اکنون که خانم تراس پس از فقط شش هفته نخست وزیری، کناره گیری کرده است، سوناک فرصت دیگری در اختیار دارد تا این سمت را به چنگ آورد.

در ساعات پایانی شنبه بود که مشخص شد قوی‌ترین رقیب سوناک در انتخابات، بوریس جانسون نخست وزیر پیشین است، که استعفای اجباری‌اش سرآغاز بحران سیاسی کنونی بریتانیا بوده است. جانسون روز شنبه از تعطیلات خود در جمهوری دومینیکن به لندن بازگشت تا شاهد آن باشد میزان حمایت از او برای عهده‌دار شدن این سمت، با، اما و اگر همراه است.

حامیان سوناک، مهره مورد علاقه شرط بندان، می‌گویند او به سادگی توانست تا آنجا پیش رود که حمایت ۱۰۰ سیاستمدار محافظه‌کار را از آنِ خود کند. وی اکنون در گیر و دار دور بعدی انتخابات درون حزبی قرار دارد، زیرا اکثر قانونگذاران وعده داده‌اند از سوناک حمایت می‌کنند و درنظر دارند او را به جایگاه بالاتر حزبی سوق دهند.

گاردین تا اواخر شنبه شب در گزارشات خود اعلام کرد که سوناک حمایت ۱۲۶ عضو پارلمان را کسب کرده، جانسون ۵۴ و پنی موردانت ۲۴ رای موافق هم حزبی هایش را به دست آورده است.

بی بی سی، این ارقام را به ترتیب ۱۲۸، ۵۳ و ۲۳  نفر برای سوناک، جانسون و موردانت اعلام کرده است.

جانسون برای نامزدی اعلام رسمی نکرده، اما گزارش‌ها حاکی است به منظور کسب حمایت هم‌حزبی‎هایش، سراغ آن‌ها رفته است. حامیان جانسون می‌گویند او از حدنصاب ۱۰۰ رای نمایندگان فراتر رفته است، اما رسانه‌ها در این خصوص بدبین هستند.

اکنون با کناره گیری رسمی جانسون از رقابت‌ها مشخص شده سوناک، وزیر سابق دارایی و اقتصاد بریتانیا، در این رقابت پیشرو است.

نامزد‌ها تا ساعت دو بعد از ظهر دوشنبه (امروز) فرصت دارند تا حمایت ۱۰۰ نفر هم‌حزبی خود را کسب کنند تا وارد رقابت‌ها برای رهبری حزب و نخست وزیر بعدی کشور شوند. این عرصه هم اکنون شاهد رقابت بین سوناک و خانم موردانت، رئیس مجلس عوام انگلیس است.

اگر هر دو نامزد حمایت ۱۰۰  نماینده را به دست آورند، آن گاه ۱۷۲ هزار عضو حزب محافظه‌کار باید به صورت آنلاین، رهبر جدید را انتخاب کنند. تا یکشنبه شب، سوناک تنها نامزدی بود که حمایت ۱۰۰ نماینده هم حزبی اش را به دست آورد.

بسیاری از حامیان جانسون می‌گویند سوناک در کناره گیری جانسون از قدرت – که به دنبال یک سری رسوایی صورت گرفت- نفش داشته است، اما سوناک یکشنبه شب و بعد از کناره گیری جانسون از رقابت‌های درون حزبی، از وی قدردانی کرد.

وی در توییتی نوشت، "بوریس جانسون از پسِ برگزیت و تولید واکسن برآمد. او کشور را در شدیدترین چالش‌هایی که تاکنون به خود دیده ایم، رهبری کرد و سپس با پوتین (رئیس جمهور روسیه) و جنگ وحشیانه در اوکراین مخالفت کرد. ما همواره قدردان او هستیم... "

در همین حال کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر، مهم‌ترین حزب مخالف، بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات عمومی شده و گفته است مردم از رهبری حزب محافظه کار و تصمیمات رهبرانشان در دولت، "بسیار آزرده شده اند. "

ساجد جواد، وزیر سابق بهداشت بریتانیا در اعلام حمایت از سوناک گفت: "کاملا مشخص است که سوناک برای مقابله با چالش‌های پیش رو، از تمام قابلیت‌های لازم برخوردار است. او فردی مناسب برای رهبری حزب ما است. "

گاوین ویلیامسون نماینده محافظه کار مجلس می‌گوید: "سوناک استعداد، صداقت و فروتنی لازم را برای آغازی دیگر و حمایت پایدار از ما، در اختیار دارد. " سایر نمایندگان نیز او را دارای "تدبیر" و "بینش اقتصادی" خوانده اند.

مخالفانش، اما می‌گویند او پس از کناره گیری از وزارت اقتصاد در اوایل جولای، به رئیس‌اش  بوریس جانسون، خیانت کرد. آن تحولات به سقوط سریع کابینه و سرنگونی جانسون منجر شد.

پشت سر سوناک، خانم موردانت قرار دارد. وزیر میان رتبه در کابینه که تلاش می‌کند نام خود را با حس و حال زنان خانه دار گره بزند، اما حامیان کمی دارد. بسیاری از محافظه کاران، از خانم موردانت به عنوان نامزد اهل امتیاز‌دهی در میان سیاستمداران یاد می‌کنند.

در سال ۲۰۲۰ پس از قتل جورج فلوید به دست پلیس آمریکا در مینه سوتا که آوازه جنبش "جان سیاه پوستان اهمیت دارد" را بیش از پیش در سراسر جهان آشکار کرد، سوناک آشکارا درباره تبعیض نژادی که خود در زندگی اش با آن مواجه بوده و همچنین تلاش خانوده‌اش برای مهاجرت به بریتانیا، سخن گفت. وی همچنین آشکارا از عقاید هندو که پیرو آن است حمایت کرده و زمانی که به کابیه راه یافت، به کتاب "یاگاواد گیتا" که متعلق به هندو‌ها است، سوگند یاد کرد.

طرفدارانش او را سکاندار اقتصادی می‌نامند، زیرا سیاست‌هایی که تراس در دوران نخست وزیری کوتاهش در خصوص مالیات اعمال کرده بود، شرایطی را رقم زد که سوناک وقوع آن و بحران اقتصادی را پیش بینی می‌کرد. آن سیاست‌ها به کاهش شدید بهای پوند انگلیس انجامید. سوناک از اصلاحات اقتصادیِ پیشنهادی تراس به عنوان اقتصاد "قصه شاه پریان" یاد می‌کرد.

ریشی سوناک در خانواده‌ای هندی در منطقه ساوث‌همپتون انگلیس به دنیا آمده است. مادرش داروساز و پدرش پزشک و در استخدام نظام بهداشتی بریتانیا است.

اجداد او اهل منطقه پنجاب هستند. وی فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد و استانفورد بوده، همسرش نیز خانم آکشاتا موری، دختر میلیاردر معروف هندی، نارایانا مورتی، از بنیانگذاران شرکت چندملیتی Infosys هند در عرصه فناوری اطلاعات است.

وی در سال ۲۰۱۵ در منطقه ریچموند در یورک شایر به عنوان نماینده انتخاب شد، به پارلمان انگلیس راه یافت. سوناک در فوریه ۲۰۲۰ وزیر دارایی و اقتصاد انگلیس شد، یعنی مهم‌ترین سمت در کابینه بریتانیا. وی به خاطر بسته‌های حمایتی اقتصادی خود از کارکنان و بخش‌های تجاری در دوران کرونا، بسیار محبوب است. گرچه وی معروف است که از خانه داران انگلیسی در بحران کووید حمایت کافی نکرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی