تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
صادر کننده تسلیحات به یکی از طرف‌ها در جنگ نیستیم

کنعانی: حضور نیرو‌های ایرانی در کریمه کذب است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز دوشنبه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند و هم هزینه‌های توافق را پرداخت نکنند، گفت: برخی از سفارت‌خانه‌های خارجی متاسفانه در طول دوره تحولات داخلی رفتار‌های غیر دیپلماتیک داشتند که تذکرات لازم داده شد و توجه لازم مبنی بر التزام به شروط داده شده است. او همچنین گفت: حضور نیرو‌های ایرانی در کریمه کذب است و با اهداف سیاسی برای انحراف افکار عمومی است.

کد خبر: ۱۳۹۲۵۴
۱۱:۲۵ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱

کنعانی: آمریکا می‌خواهد به توافق برگردد و هزینه‌های آن را پرداخت نکند

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایالات متحده از کانال‌های مختلف پیام آمادگی بازگشت به مذاکرات می‌دهند. صورت مساله روشن است؛ پاسخ ایران واضح است. دیدگاه‌ها و مطالبات ایران قانونی، روشن و منطقی است. اینکه می‌گویند مذاکرات متوقف شده است چرا از طریق واسطه‌ها پیام می‌دهند و بر آمادگی خود تاکید می‌کنند.

ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز در پاسخ به این سوال که آمریکا در پی طفره از قبول درخواست‌های ایران برای دستیابی به توافق، از آشوبگران ایران حمایت می‌کند و گفته است که احیای برجام از دستور کار این کشور خارج شده است، در صورت از سرگیری مذاکرات، واشنگتن باید چه امتیازاتی برای این سیاست خود پرداخت کند، گفت: رفتار آمریکا ریاکارانه است؛ هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند. آن‌ها از کانال‌های مختلف پیام آمادگی بازگشت به مذاکرات می‌دهند. صورت مساله روشن است؛ پاسخ ایران واضح است. دیدگاه‌ها و مطالبات ایران قانونی، روشن و منطقی است. اینکه می‌گویند مذاکرات متوقف شده است چرا از طریق واسطه‌ها پیام می‌دهند و بر آمادگی خود تاکید می‌کنند.

وی ادامه داد: آن‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند و هم هزینه‌های توافق را پرداخت نکنند. اقدام آمریکایی‌ها در حمایت مستقیم از اغتشاشگران تکرار تجربه‌های ناکام آن‌ها در سال‌های قبل است، حالا نیز آن‌ها یک سوی اغتشاش در ایران هستند و تحریم‌های جدید هم تکرار اشتباهات غلط آن‌ها است. آمریکا بایر در خصوص دوگانگی در رفتار خود به افکار عمومی پاسخ دهند. به نظر می‌رسد آن‌ها همچنان دچار دوگانگی هستند و هم به مسائل داخلی ایران نگاه می‌کنند و شاید نیم نگاهی به مسائل داخلی ایران دارند. بدانند ایران کشور مقتدری است و با تحریم نمی‌توانند ایران را وادار به دادن امتیاز کنند. پیام واضح ما تعهد در برابر تعهد است. آمریکایی‌ها حتما می‌دانند ایران از شرایط جاری عبور کرده است چرا که می‌دانند و و تحولات داخلی را رصد می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در خصوص آخرین تحولات مرتبط با موضوع آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی پس از آزادی یک زندانی دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی، گفت: ایران بر مبنای توافقی که از طریق واسطه و واسطه‌ها با دولت آمریکا انجام داد اعلام کرد که آمادگی داریم بر مبنای نگاه انسانی موضوع تبادل زندانی را انجام دهیم. بار‌ها اعلام کردیم موضوع تبادل زندانیان ارتباطی با موضوع مذاکرات و برجام ندارد. دولت آمریکا توافق را پذیرفت و ایران در اقدام توام با حسن نیت یکی از زندانیان دو تابعیتی را که جرم جاسوسی ایشان محرز بود آزاد کردیم و برای تکمیل روند تبادل زندانیان اعلام آمادگی کرده منتظر پاسخ آمریکایی‌ها هستیم.

وی افزود: در بحث دارایی‌ها مذاکرات در طرق مختلف در حال انجام است و پیشرفت‌هایی حاصل شده است و بحث آزادسازی دارایی‌های ایران یک موضوع فنی است و امیدوار هستیم در بازه زمانی نزدیک و معقولی صورت بگیرد. این درخواست قانونی جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که خبر‌هایی در رابطه با استقرار دفتر اتحادیه اروپا در مرز ایران و ارمنستان منتشر شده است، موضع ایران در قبال این اقدام چیست، گفت: ما معقدیم مرز‌های ایران با کشور‌های همسایه باید مرز‌های دوستی، همکاری و تبادل متناسب با منافع دو کشور باشد. مرزها، دروازه‌های تجاری و اقتصادی و زمینه‌ای برای همکاری مشترک برای ایجاد صلح است. بار‌ها اعلام کردیم استقرار نیرو‌های خارجی کمکی به استقرار صلح و ثبات در منطقه نمی‌کند. ما در این زمینه بار‌ها اعلام کردیم که با حضور نیرو‌های خارجی مخالف هستیم و در مرز‌های مشترک بر نمی‌تابیم و این را خط قرمز خود می‌دانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که گزارش‌هایی مطرح شده است که سفارت آلمان در جریان اغتشاشات اخیر نقش هماهنگ کننده را ایفا کرده است، آیا چنین خبری را تائید می‌کنید، گفت: برخی از سفارت‌خانه‌های خارجی متاسفانه در طول دوره تحولات داخلی رفتار‌های غیر دیپلماتیک داشتند که تذکرات لازم داده شد و توجه لازم مبنی بر التزام به شروط داده شده است، برخی سفرا و روسای نمایندگی‌ها احضار شدند و اعتراض جدی صورت گرفت، در این زمین ایران دقت نظر و اشراف کامل را دارد.

کنعانی همچنین در پاسخ به این سوال که آخرین تحولات مرتبط با گفتگو‌های ایران و عربستان چیست، گفت: پاسخگوی این سوال در ادوار مختلف بودیم. مذاکرات مثبتی صورت گرفت و زمینه برای ورود به مرحله دیگری که گفتگو‌های سیاسی مهیا و فراهم است و ان‌شاءالله با اجرای توافقات پیشین امکان ورود دو کشور به یک مرحله بهتر و سازنده‌تر وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا سفیر ایران در یمن تعیین شده است و چه زمانی به محل ماموریت اعزام خواهد شد، گفت: با بهبود شرایط امنیتی در یمن و بهبود شرایط سیاسی زمینه برای عزیمت سفیر جمهوری اسلامی ایران فراهم خواهد شد. تعیین سفیر و اعزام سفیر به صنعا در اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی در پاسخ به این سوال که روز گذشته کنگره چین تشکیل و رهبر حزب حاکم انتخاب شد، پیام ایران نسبت به این انتخاب چیست، گفت: ما به آنچه در ارتباط با منافع و انتخاب ملت چین است احترام می‌گذاریم. چین از مهمترین شرکای ایران است و رابطه با چین برای مهم و نقش منطقه‌ای چین هم حائز اهمیت است. از هر آنچه باعث کسب منافع و انتخاب ملت چین است استقبال می‌کنیم. روند مناسبات اقتصادی و تجاری رو به رشد و اراده دو طرف هم متناسب با افزایش سطح ارتباطات است. آینده روشنی پیش روی روابط دوجانبه تهران و پکن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید موضوع ادعای ارسال پهپاد ایرانی به روسیه به شورای امنیت سازمان ملل ارسال خواهد شد، گفت: رابطه ایران و روسیه رابطه همه‌جانبه در زمینه‌های مختلف، رو به رشد و مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور و البته چهارچوب‌های قانونی است؛ بنابراین رابطه تهران و مسکو علیه هیچ طرفی نبوده و ناقض هیچ‌کدام از چهارچوب‌های بین‌المللی نیست. کارزار رسانه‌ای غربی در ارتباط با مناسبات ایران و روسیه یک کارزار ناظر بر دستیابی به دستاورد‌های خاص است و ایران مغلوب جوسازی‌ها نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تاخیر برای واکنش به ادعا‌های ارسال پهپاد به روسیه از سوی دستگاه دیپلماسی نیز گفت: ما تاخیری نداشتیم ایران بار‌ها و بار‌ها دیدگاه خود را در ارتباط با جنگ جاری در اوکراین اعلام کرده و مواضع ما صریح و روشن است. آمریکا و اروپا خودشان با اقدامات تحریک آمیز مشخصا دول آمریکا آغاز کننده شرایطی شدند که منجر به آغاز جنگ در اوکراین شد و الان با گسترش اطلاعات غلط ایران را متهم به حمایت از یک طرف درگیری و جنگ می‌کنند. ایران بار‌ها اعلام کرده ما یک طرف جنگ در ارتباط با موضوع اوکراین نیستیم. صادر کننده تسلیحات به یکی از طرف‌ها در جنگ نیستیم. رابطه با با دو کشور دوستانه بوده و با اوکراین که با جوسازی طرف‌های دیگر وارد تقلیل رابطه شده روابطمان برقرار است.

وی افزود: طرف‌هایی که ایران را متهم به طرفداری از یک طرف جنگ می‌کنند یک فضاسازی رسانه‌ای و یک اتهام زنی بی حاصل است پاسخ دهند که آیا صدور میلیارد‌ها دلار تسلیحات به یک طرف جنگ پایان دادن به جنگ است؟! این رفتار یک طرف جنگ و قرار گرفتن در یک طرف منازعه است. اتهامات بی حاصل علیه ایران را مردود می‌شماریم و نمی‌پذیریم و بار‌ها مواضع و دیدگاه‌های خود را اعلام کردیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص آزادی چهار تبعه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین گفت: در یک کارزار مشترک حقوقی، سیاسی و کنسولی بین ایران و ونزوئلا خدمه و کروی ایرانی هواپیمای متعلق به دولت ونزوئلا که در آرژانتین به صورت غیرقانونی و با ادعا‌های واهی برخی طرف‌ها از جمله لابی‌های صهیونیستی بازداشت شده بودند این افراد آزاد شدند و خدمه ایرانی این هواپیما در دو مرحله آزاد شدند دو نفر در بازه زمانی کمتر از ۲۰ روز گذشته و سه نفر دیگر در هفته گذشته آزاد شدند و زمینه برای ورودشان به ایران مهیاست. خبری که داشتم قرار بود عصر دیروز وارد ایران شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح اظهارات حسین امیرعبداللهیان مبنی بر توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای پاسخ به سوالات این نهاد، گفت: رابطه ایران با آژانس سازنده است و به رغم اشکالات و خللی که در خصوص برخی موضوعات فنی و در نتیجه شیطنت لابی رژیم صهیونیستی در روند تعامل و مناسبات ایران و آژانس رخ داده بود با نگاه سازنده ایران به همکاری با آژانس مجددا در مسیر خوبی قرار داریم. در سفر چندی پیش آقای اسلامی به وین و دیدار دوجانبه سازنده با گروسی خوشبختانه در مسیر مذاکرات فنی و همکاری با آژانس در مسیر خوبی قرار داریم. معتقدیم همکاری در مسیر خوبی قرار دارد و می‌توانیم در چارچوب همکاری و گفتگو‌های سازنده گام‌های مثبت و خوبی را به سمت جلو برداریم.

کنعانی در واکنش به ادعا‌های سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر حضور نیرو‌های ایرانی در کریمه گفت: شدیدا تکذیب می‌کنیم. این ادعا‌ها جنگ رسانه‌ای برای انحراف اذهان عمومی از نقش مخربی که خودشان در جنگ اوکراین دارند و قرار گرفتن در یک طرف جنگ و صادرات سنگین تسلیحات و تجهیزات است. این خبررسانی کذب با اهداف سیاسی برای انحراف افکار عمومی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که موضع دستگاه دیپلماسی در قبال سخنان رئیس کمیته امور منطقه‌ای پارلمان جمهوری آذربایجان علیه مانور ارس گفت: مقامات رسمی و نظامی ما در ارتباط با مانور نظامی ایران کاملا پاسخ دادند و اهداف آن را توضیح دادند و اینکه این مانور هم از قبل برنامه ریزی شده بود و هم مبتنی بر تمرینات دوره‌ای نیرو‌های مسلح ایران است. مانور‌های نیرو‌های مسلح ما علیه هیچ دولت همسایه‌ای نیست و همسایگان برای ما اهمیت و اولویت دارند و توسعه مناسبات با همسایگان برای ما اولویت است.

وی افزود: امنیت مرز‌های مشترک برای ایران یک انتخاب راهبردی است. آن‌هایی که باید پیام مانور‌های نظامی ایران را بگیرند و مخاطب این مانور‌ها هستند، پیام را گرفتند و خواهند گرفت. خوشبختانه رابطه دولت‌های ایران و جمهوری آذربایجان دوستانه است و در ارتباط با مانور نیز قبلا اطلاع رسانی از طریق کانال‌های موجود بین دو کشور به مقامات دولت آذربایجان صورت گرفته است. خوشبختانه روابط بین حوزه‌های نظامی دو کشور خوب، سازنده و رو به جلو است. آنچه تاکید داریم این است که مرز‌های بین‌المللی منطقه و ژئوپلتیک منطقه نباید تغییر کند و حضور بیگانگان در مرز‌های منطقه‌ای و مرز‌های مشترک مخل امنیت و ثبات و منافع جمعی منطقه است. این موضع رسمی ایران است و بر آن تأکید کرده است.

کنعانی همچنین در خصوص موضع گیری‌های مقامات فرانسوی در رابطه با تحولات داخلی ایران علی رغم وجود اعتراضات و ناآرامی در این کشور و برخورد خشن پلیس گفت: در ارتباط با تحولات فرانسه موضع رسمی دستگاه دیپلماسی را اعلام کردیم. قطعا اگر تروریسم بد است، این تروریسم نباید به خوب و بد تقسیم بندی شود. در یک ماه اخیر تمام مقامات اروپایی از جمله مقام‌های دولت فرانسه انگار هیچ مشکل دیگری در هیچ گوشه دنیا از جمله اروپا وجود ندارد و ملت و مردمشان مطالباتی ندارند و همه پیام‌ها و خطاب‌هایشان متوجه داخل ایران بود. در عین حال شاهد ناآرامی و اعتراض عمومی و اعتصاب سندیکایی و صنفی در بیش از ۱۰۰ شهر فرانسه هستیم. شدیدترین برخورد خشونت آمیز از سوی نیرو‌های امنیتی و پلیس فرانسه علیه شهروندان فرانسه و زنان این کشور را دیدیم.

وی ادامه داد: جالب این است که خشونت هم مثل تروریسم به خشونت بد و خوب تقسیم شده است. اگر همسو و متحد آن‌ها نباشد خیلی بد است، ولی اگر در فرانسه اتفاق بیفتد خشونت خوبی است. زنانی که مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند. اگر یک هشتگ حمایت از مطالبات شهروندان فرانسوی و زنان فرانسوی دیدید. این رفتار دوگانه است و حقوق بشر تبدیل به ابزار سیاسی شده است. حقوق زن تبدیل به شعار برای پیگیری منافع سیاسی شده و این یک دورویی آشکار است. آن‌هایی که علیه ما غیر از فرانسه موضع گرفتند. در کانادا که پیشتاز کمپین‌های سیاسی و غیرسیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران است. از نخست وزیر می‌پرسیم آیا حقوق شهروندان فرانسوی با حقوق شهروندان دیگر کشور‌ها که شما مطالبه می‌کنید، جنس متفاوتی دارد؟ یک دوگانگی آشکار است و شعار سیاسی برای اهداف سیاسی است. تحولات فرانسه هم رویکرد دوگانه فرانسه را اثبات کرد و هم رویکرد دوگانه کشور‌های مدعی حقوق بشر و حقوق زنان را نشان داد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی