تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ خبرنگار الجزیره: ایرانی‌ها نگران اقتصاد هستند، نه اسرائیل/ افزایش گشت‌زنی جنگنده‌های اردنی

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
گزارش دیدار از وضعیت قرمز ذخایر آب در تهران

۲۰ درصد صرفه جویی کنید تا آب قطع نشود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران هشدار داده که تهران فقط برای ۱۰۰ روز آب دارد؛ سایت آمار سد‌ها از مردادماه از دسترس خارج شده و این کلانشهر نیازمند ۲۰ درصد صرفه جویی است.

کد خبر: ۱۳۹۲۵۲
۱۱:۴۷ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱

۲۰ درصد صرفه جویی کنید تا آب قطع نشود

دیدارنیوزـنسرین نیکنام: تنش آبی در تهران و سایر شهر‌های کشور مدتهاست که موضوع بحث و نگرانی مسوولان به ویژه وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب به دلیل استمرار خشکسالی در کشور است، اما نکته مهم این است که متولیان و مدیران این حوزه نه تنها تاکنون هیچ اقدام جدی برای مدیریت شرایط نکرده اند بلکه اطلاعات درستی هم از نحوه و فرهنگ سازی درباره الگوی مصرف به مردم ندادند و تنها موضوعات بیان شده ارائه آمار مصرف بالا و در نهایت تهدید به قطع شدن آب مصرفی است.

این در حالی است که از مردادماه هم سایت آمار سد‌ها هم از دسترس خارج شده و کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست؛ همین چند روز پیش هم یعنی ۲۲ مهرماه هم خبری مبنی بر مصرف ۴۶ هزار لیتر در هر ثانیه تهرانی‌ها خبر ساز شد که به گفته مسوولان شرکت آب و فاضلاب استان تهران این میزان مصرف معادل مصرف ۳۰ هزار بطری آب معدنی یک و نیم لیتری در هر ثانیه بود!

اینطور که مسوولان شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گویند اگر تهرانی‌ها تنها ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند بحران پیش بینی شده با بهترین شکل مدیریتی حل خواهد شد.

۲۰ درصد صرفه جویی کنید تا آب قطع نشود

 

آنچه که باید بدانید

این طور که شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده میانگین مصرف آب پایتخت در روز‌های اخیر در هر روز حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر است؛ از سوی دیگر الگوی مصرف ماهانه آب در تهران ۱۴ متر مکعب برای هر خانوار (حدود سه و نیم نفر) تعیین شده، اما این عدد هم‌اکنون حدود ۲۲۰ لیتر بوده که ۸۰ لیتر بیش از الگو است.

جالب است بدانید که بررسی روند مصرف آب نیمه نخست امسال در استان تهران نشان می‌دهد که تنها ۳۷ درصد خانوار‌های تهرانی الگوی مصرف آب را رعایت کردند و سایر مصرف‌کنندگان در گروه‌های پرمصرف و بد‌مصرف قرار داشته‌اند.
بر اساس این آمار ۵۹ درصد مشترکان پرمصرف‌اند و مصرف ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب یعنی تا دو برابر الگو داشته‌اند و ۴ درصد مشترکان نیز اساسا بد‌مصرف به شمار می‌روند و مصرف آب شرب آن‌ها از ۲۸ مترمکعب در ماه نیز فراتر رفته است و بنابر آمارها، این دسته از مشترکان به تنهایی ۱۰ درصد از کل آب شرب بخش خانگی تهران را مصرف می‌کنند و نکته قابل تامل این است که با توجه به ذخایر آبی موجود، تهران، شهری مقاوم در مقابل تنش آبی نیست.

از یک سو در هفته پایانی مهرماه مصرف لحظه‌ای آب تهران به ۴۲ هزار لیتر در ثانیه سید که این رقم برای این روز‌های پاییزی چشم‌گیر بود و از سوی دیگر در آخرین روز مهرماه ذخیره سد‌های تامین کننده آب این کلان‌شهر به ۳۵۰ میلیون متر مکعب رسیده در اولین روز‌های آبان ماه حجم آب مخازن سطح شهر تهران روزانه حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب نسبت به شرایط نرمال کسری داشته است و این میزان ذخیره، در صورت تداوم روند مصرف کنونی ممکن است مشکلات و تنگنا‌هایی را برای تامین پایدار آب به وجود آورد؛ این در حالی است که تهران در مهرماه امسال سهمی از بارش‌ها نداشت، در حالی‌که این میزان در متوسط بلند مدت ۷.۳ میلی‌متر بوده است.

 

۲۰ درصد صرفه جویی کنید تا آب قطع نشود

جریمه می‌شوید اگر ...

شرایط بحرانی آب در تهران و سایر شهر‌های کشور بحرانی است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست از این رو مدیریت این بحران در گرو فرهنگ سازی، مشارکت و همیاری مردم است هر چند که در این میان اقدامات فنی و مهندسی تامین آب هم یک ضرورت جدی است، اما آنطور که در بند "ی" تبصره ۸ قانون بودجه و همچنین ضرورت حفاظت از منابع آب که در سال‌های اخیر به علت تداوم خشک‌سالی با محدودیت مواجه شده است، مسوولان حوزه مدیریت آب می‌توانند آب مشترکان بدمصرف در ساعاتی از روز قطع کنند؛ موضوعی که از رگ گردن به همه نزدیک است، زیرا بحران آب موضوع کم اهمیتی نیست و قطعی این مایه حیات می‌تواند ادامه زندگی را برای همگان سخت‌تر کند.

این در حالی است که طی روز‌های ۲۰ شهریور، ۱۶ مهر و دوم آبان آب در بلوار کوهک، بزرگراه شهید خزایی و خیابان پاتریس لومومبا قطع شده بود و در صورت عدم صرفه جویی این قطعی آب به سایر نقاط تهران هم تسری پیدا خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی