تیتر امروز

ادعای اسرائیل؛ به حمله ایران
انتقام ایران پس از حمله تروریستی به کنسولگری در دمشق

ادعای اسرائیل؛ به حمله ایران "پاسخ" خواهیم داد/ بایدن: آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...
از چشم جهان (۵۶)

پهپاد‌های ایرانی بر فراز اوکراین؛ کی‌یف به سیستم دفاعی مجهزتر نیاز دارد

جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد و در هفته‌های اخیر نیروهای دو طرف مواضعی را از دست داده یا پس گرفته‌اند. یک نشریه نزدیک به کنگره آمریکا تحلیلی بر این ماجرا منتشر کرده است.

کد خبر: ۱۳۹۰۵۴
۰۹:۰۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۱

روسیه اوکراین

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: نشریه هیل نزدیک به کنگره آمریکا

نویسنده: لورا کِلی

مترجم: حمید رضا بابایی

تشدید حملات روسیه به اوکراین با استفاده از پهپاد‌های کُشنده ایرانی و هدف قرار دادن ساختار‌های حیاتی آن کشور در آستانه زمستان، بیانگر آن است که آمریکا و شرکایش بیش از پیش مسئولیت دارند تا سریعا سیستم دفاع هوایی به این کشور اعزام کنند.

استفاده از پهپاد‌های ایرانی همچنین آمریکا و اروپا را تحت فشار قرار می‌دهد تا تهران را تنبیه کنند، گرچه آن‌ها همچنان امیدوارند توافق هسته‌ایِ به کما رفته با ایران، احیاء شود.

«علی واعظ» مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران می‌گوید: "مشخص است در جنگ سردی که بین آمریکا از یک سو، با روسیه و چین از سوی دیگر در حال ظهور است، ایرانی‌ها آشکارا جبهه خود را انتخاب کرده‌اند. "

از هفته گذشته تاکنون، حملات روسیه به شهر‌های اوکراین در سراسر این کشور، که با پهپاد‌های ایرانی صورت گرفته، چندین کشته برجا گذاشته است. جمهوری اسلامی ایران ارسال هرگونه سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب و اعلام آمادگی کرده است در این خصوص با اوکراین به گفتگو بنشیند.

"ولودیمیر زلنسکی" رئیس جمهور اوکراین می‌گوید ۳۰ درصد از نیروگاه‌های اوکراین نابود شده و این مساله به قطعی گسترده برق در سراسر کشور منجر شده است. مقامات به مردم می‌گویند در مصرف برق صرفه جویی و تا آنجا که می‌توانند آب ذخیره کنند.

زلنسکی دوشنبه شب گفت: "جهان می‌تواند و باید این تروریسم را متوقف کند."

به گفته رئیس جمهور اوکراین: "ما برای تضمین حفاظت از آسمان خود، به سیستم‌های دفاع هوایی بسیار مدرن‌تر نیاز داریم و این تنها، منافع اوکراین را برآورده نمی‌کند. روسیه هرچقدر فرصت‌های تروریستی کمتری داشته باشد، جنگ زودتر پایان می‌یابد. "

سیستم دفاع موشکی آلمان هفته پیش وارد اوکراین شد و اسپانیا هم قول داده است سیستم‌های هوایی خود موسوم به Hawk را در اختیار اوکراین قرار دهد.

گفته می‌شود تجهیزات مقابله با پهپاد از سوی ناتو و همچنین سیستم‌های دفاع هوایی آمریکا نیز در راهند.

تشدید حملات پهپادی روسیه به اوکراین پس از آن صورت گرفت که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، ژنرال "سرگی سوروویکین" را به عنوان فرمانده جنگ اوکراین منصوب کرد. رسانه‌های روسی از سوروویکین، به دلیل اِعمال خشونت در جنگ سوریه، به عنوان "ژنرال آرماگدون" یاد می‌کنند.

"ساموئل رامانی" از اندیشکده دفاعی و امنیتی Royal United Services Institute در لندن می‌گوید: "در هر حال از پهپاد‌های ایرانی استفاده می‌شود و اکنون سوروویکین منصوب شده است تا این کار را انجام دهد. "

آمریکا و متحدانش در محکومیت استفاده از پهپاد‌های ایرانی بیانیه‌هایی منتشر کرده‌اند و گزارش‌ها حاکی است آماده می‌شوند تا برای خرید تسلیحاتی از ایران، تحریم‌هایی اِعمال کنند.

واعظ، از گروه بین المللی بحران، گفت اگر این اقدامات با ارسال تجهیزات دفاع نظامی همراه نشود، کارایی نخواهد داشت.

وی می‌گوید: "انتشار بیانیه قرار نیست چیزی را تغییر دهد. آنچه که سبب تغییر خواهد شد، تقویت توان اوکراین برای سرنگون کردن این پهپاد‌ها و تحلیل بردن توانایی ایران برای تاثیرگذاری بر جنگ اوکراین است. "

واکنش کاخ سفید و متحدان اروپایی‌اش به نقش رو به رشد ایران در اوکراین، بر تلاش‌ها برای احیای مسیر دیپلماسی با تهران، به منظور احیاء توافق هسته‌ای نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

"کارین ژان پیر" دبیر مطبوعاتی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: "در‌های دیپلماسی همواره باز خواهد بود. ولی تا این لحظه می‌توان گفت که هیچ توافقی به زودی صورت نخواهد گرفت. "

در همین حال "ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت خارجه ایران فروش هرگونه تسلیحات برای استفاده در اوکراین را تکذیب کرد و گفت این اتهامات "را منابع غربی با اهداف سیاسی منتشر می‌کنند. "

کاخ سفید مدعی است ایران درخصوص ارسال نکردن پهباد و موشک به روسیه، دروغ می‌گوید و اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده درحال جمع آوری اسناد مربوط به "ادعای" استفاده از پهباد‌های ایرانی است.

به گفته رامانی، پاسخ اروپا نشان دهنده تلاش آن‌ها برای حفظ تلاش‌های به عمل آمده در احیاء توافق هسته‌ای (برجام) است، حتی در شرایطی که مذاکرات مربوطه عمدتا متوقف شده است.

به گفته وی، "به نظر می‌رسد که بی رغبتی اروپایی‌ها به تحریم ایران برای آن است که آن‌ها نمی‌خواهند در شرایطی که مذاکرات احیای برجام ادامه دارد، مسایل را بیش از حد تحریک کنند. یعنی چندان دنبال حقیقت ماجرا نیستند. "

دولت بایدن مصمم است توافق هسته‌ای ایران را که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، احیاء کند. به دنبال تحریم‌های آمریکا، ایران نیز در سال ۲۰۱۹  نادیده گرفتن تعهدات برجامی خود را آغاز کرد و ذخایر اورانیومی خود را افزایش داد، موادی که از آن‌ها می‌توان در تولید تسلیحات اتمی نیز استفاده کرد.

واعظ معتقد است، کلیات رفتار ایران بیشتر بیانگر آن است که فعالیت‌های ایران باید با توافق برجام محدود شود، اما سیاستمداران آمریکایی و اروپایی نیز تحت فشار افکار عمومی هستند تا تهران را منزوی کنند، از جمله به خاطر اعتراضات اخیر این کشور.

وی تصریح می‌کند: "معامله‌گران، سیاستمدار هستند و بهای سیاسی اقدامات خود را نیز در نظر می‌گیرند، هزینه‌هایی که سربه فلک گذاشته است و دلایل آن نیز واکنش ایران به اعتراضات و حمایت از روسیه در جنگ اوکراین است. "

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی