تیتر امروز

سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
ترکیه، از فراز گالاتا (۵)

بازسازی روابط ترکیه با آمریکا

ستون جدید دیدار در حوزه بین‌الملل به نام «ترکیه، از فراز گالاتا» است که تمثیلی است از برج قدیمی گالاتا در استانبول که قرن‌ها دیدبان این کشور بوده و این ستون نیز به نوعی رسانه‌های ترکیه را رصد و ترجمه برخی مطالب را منتشر می‌کند.

کد خبر: ۱۳۹۰۱۹
۱۰:۴۱ - ۲۷ مهر ۱۴۰۱

بازسازی روابط ترکیه با آمریکا


دیدارنیوز: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که همه مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

نویسنده: منصور آکگون

روزنامه کرار (مخالف دولت)

مترجم: رضا قنبری، روزنامه نگار حوزه ترکیه

واژه ”Reset” به معنای"از نو ساختن" مفهوم مورد علاقه اندیشکده‌های آمریکایی است.

پیش از این تلاش‌ها برای بهبود روابط - یا به معنای درست‌تر بازگشت به جایگاه پیشین – در مورد بسیاری از کشور‌ها ازجمله ایران، روسیه و ترکیه مطرح شده است. چیزی که دقیقا ما هم به آن فکر می‌کنیم که حتی اگر قادر به ایجاد روابط نرمال با آمریکا نیستیم حداقل متعادلش کنیم.

با خصمانه شدن روز به روز روابط، مشکلات دو طرف عمیق و عمیق‌تر می‌شود. در واقع آمریکا با نادیده گرفتن منافع و انتظارات ترکیه هر روز بیش از پیش مشکلات لاینحل جدیدی به اختلافات قدیمی اضافه می‌کند. در آخرین مورد شاهد حمایت نابجای این کشور از قبرس جنوبی هستیم.

کشور بزرگ و قدرتمندی مانند آمریکا با  فرآیند‌های پیچیده تصمیم گیری را به راحتی نمی‌توان از سیاست‌ها و راهبرد‌های عملیاتی خود دلسرد کرد. از دیگر سو مدیریت مشکلات ناشی از تشدید تنش در قبرس، دریای اژه و اتفاقات سوریه برای ما دشوار است. با افزایش سطح تنش از سوی ما، آمریکا هم بر سطح تنش‌ها خواهد افزود و این اتفاقات احتمالا بیش از همه به ضرر منافع ترکیه تمام می‌شود.

از سوی دیگر، ما نباید انتظارات امنیتی در سوریه، منافع‌مان در قبرس و دریای اژه را بر اساس خواسته‌های آمریکایی‌ها قربانی کنیم. آنچنانکه نباید امروز در برابر روسیه یا فردا در مقابل دیگر همسایه‌ها و شرکای تجاری، خصمانه رفتار کنیم و در لیبی، مدیترانه شرقی و آفریقا سیاست‌های‌مان را با انتظارات متناقض آمریکا تطبیق دهیم.

اما اگر بخواهیم، قادر به تغییر تصور آن‌ها از ترکیه هستیم. اول از همه باید منافع بلندمدت و استراتژیک ترکیه و آمریکا را هم راستا نشان داده و عادی‌سازی روابط با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و به ویژه اسرائیل را به عنوان بخشی از زمینه سازی برای یک توافق کلی به نمایش بگذاریم.

می‌توانیم از فرصت ویژه روابط با روسیه در جهت مدیریت جنگ اوکراین و جلوگیری از گسترش دامنه آن استفاده کنیم. ما می‌توانیم روایتی را که تلاش‌های میانجی‌گری ترکیه را برجسته و در عین حال بر حمایت نظامی این کشور از اوکراین تأکید می‌کند را مدام در مطبوعات و اندیشکده‌های غربی تکرار نماییم.  

بازسازی روابط ترکیه با آمریکا

مهم‌تر از همه، در تغییر نگرش ترکیه که به دلیل فقدان دموکراسی، مسائل حقوق بشر و روش‌های خشونت بار سیاسی پا گرفته تلاش کنیم و ترکیه نه تنها از نگاه واشنگتن، بلکه از دید هر پایتخت "غربی" دیگری به عنوان کشوری با پایه‌های مدارا و احترام به قوانین حقوق بشر دیده شود. البته حقوق بشر و دموکراسی در تعیین منافع آمریکا یا هر کشور «دمکراتیک» دیگری اهمیت ندارند. اما با وجود تضاد منافع، تخطی از قوانین حقوق بشر دردسر‌ساز است. البته ابتدا باید در جهت حل تضاد منافع با طرف مقابل حرکت کرده و خواسته‌های او را در نظر داشته باشید. اما با این حال اگر سیاست‌های خود را اصلاح کرده، احترام به حقوق بشر را به عنوان یک مشکل تلقی نکنید و مواضع سیاسی تان برای حل مشکلات مناطق مختلف جهان با چشم انداز‌های استراتژیک دیگر طرف‌ها سازگار باشد آنگاه شانس‌تان برای چانه‌زنی افزایش خواهد یافت. ایده‌هایتان را راحت‌تر مطرح کنید، بیشتر شنیده می‌شوید و از اصول مهم و خطوط قرمزتان بسیار راحت‌تر محافظت خواهید کرد.

شما قادر به انجام این کار فقط به عنوان یک دولت یا حتی بهتر بگوییم یک حاکمیت نخواهید بود. شما باید به وسیله اتاق‌های فکر، مطبوعات و دانشگاه‌ها در فرآیند‌های تصمیم‌گیری «نفوذ کنید» و از این طریق بر آن‌ها تأثیر بگذارید. به عبارت دیگر، تنها تغییر کافی نیست، بلکه باید تغییرات را توضیح داده و مدام بر آن تاکید کنید.

امیدوارم ترکیه در این امر موفق شود، ابتدا اصلاحات را آغاز کرده و سپس این تغییرات را بخوبی به طرف مقابل انتقال دهیم. ما باید روابطمان با آمریکا را عادی و مشکلات اف ۳۵ و اف ۱۶ را حل کنیم تا از توسعه مشارکت‌های این کشور با مخالفان ترکیه جلوگیری شود، بدون نگاه و معطلی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده، در اسرع وقت...

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی