تیتر امروز

اخطار وزیر دفاع آمریکا به ایران/ مسئولیت ارسال پیامک‌های حجاب با کیست؟/ ورود غیر مستقیم اروپا به مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

اخطار وزیر دفاع آمریکا به ایران/ مسئولیت ارسال پیامک‌های حجاب با کیست؟/ ورود غیر مستقیم اروپا به مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا

این نودمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
مهدی مطهرنیا: زمینه‌های فدرالیسم در ایران مهیا نیست/ چرا آینده ایران؛ نه ایرانِ آینده؟/ ایران، کشور نشاط، جشن و امید بود
در نشست گفتمان عمومی؛ مهارت‌های پیش‌بینی و آینده اندیشی مطرح شد

مهدی مطهرنیا: زمینه‌های فدرالیسم در ایران مهیا نیست/ چرا آینده ایران؛ نه ایرانِ آینده؟/ ایران، کشور نشاط، جشن و امید بود

نشست گفتمان عمومی، مهارت‌های پیش‌بینی و آینده اندیشی با حضور مهدی مطهرنیا، رئیس پژوهشکده آینده پژوهی سیمرغ به میزبانی دیدارنیوز برگزار شد.
رونمایی محصول جدید ایران خودرو

تی اف ۲۱ برای تابستان ۱۴۰۲

امروز در گروه صنعتی ایران خودرو از یک محصول تازه که هنوز نامی برای آن برگزیده نشده رونمایی شد، یک اتومبیل ۵ در که قرار است جایگزین پژو ۲۰۶ شود.

کد خبر: ۱۳۸۹۸۰
۲۰:۳۲ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱

تی اف ۲۱ برای تابستان ۱۴۰۲

دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: میهمان ویژه کمی دیر کرده و گروه تشریفات ایران خودرو نیم ساعتی هست که درباره رنگ‌های جدید و متنوع این شرکت روی بدنه تارا و پژو ۲۰۷ صحبت می‌کنند. حتی توضیحات مبسوط مهندس مربوطه در کنار شاسی لخت و نیم تنه ری‌را که قرار است به عنوان کراس‌اوور ایران خودرو تولید شود، نیز به اندازه تاخیر رئیس سازمان ملی استاندارد کش نیامد و در نهایت فوج خبرنگار و عکاس به سالن مراسم رونمایی رفتند و باز هم منتظر شدند تا بالاخره دکتر اسلام‌پناه از راه برسد.

به گزارش دیدارنیوز، محصول جدید ایران خودرو که فعلا به عنوان پروژه TF-۲۱ شناخته می‌شود بین یکی از چند خودرویی است که زیر کاور مخصوص پنهان هستند و کمی بعد بازار پیش‌بینی در مورد تیپ و قیافه این خودرو بالا می‌گیرد. عکاس‌ها می‌خواهند از محصول جدید پوشانده شده عکس بگیرند، اما بر و بچه‌های تشریفات می‌گویند: «صبر کنید تا پارچه مخصوص از روی ماشین کنار برود!» و عکاس‌ها هم که اصلا صبر و حوصله ندارند.

از مدل گِلی تا حق‌الناس

مدیر عامل ایران خودرو و معاونانش در ردیف اول نشسته‌اند و همه چیز برای آغاز مراسم فراهم است که بالاخره دکتر مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان استاندارد به جلسه می‌رسد و مجری هم با صدای بم و مردانه‌اش کار را دست می‌گیرد. بعد از تعارفات معمول، ویدیویی از گفتگو با عوامل مهم این پروژه از جمله مدیر و معاون مرکز تحقیقات ایران خودرو به نمایش در می‌آید و بعد محسن رضایی‌منش به صورت حضوری، پرزنته مفصلی از تی اف ۲۱ را برای حاضران و خصوصا رئیس استاندارد ارائه کرد.

رضایی‌منش گفت ایران خودرو برای طراحی نمونه پرتوتایپ گِلی (Clay Model) با یک شرکت ایتالیایی همکاری می‌کند که این نمونه پس از گذشت ۵ ماه زمان در ازای پرداخت مبلغی نزدیک به یک میلیون یورو به ایران می‌رسید. اما برای خودرو تی اف ۲۱ همانند کراس اوور ری‌را، نمونه گِلی و رانینگ پروتوتایپ کاملا در ایران و توسط مرکز تحقیقات ایران خودرو طراحی شده که به این ترتیب جلوی خروج ۳۲ میلیارد تومان از کشور گرفته شده است.

تی اف ۲۱ برای تابستان ۱۴۰۲

دکتر خطیبی مدیر عامل ایران خودرو نیز بحث کوتاهی درباره تحولات ایران خودرو در ماه‌های اخیر ارائه کرد و در نهایت دکتر اسلام‌پناه به عنوان آخرین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و لابلای صحبت‌هایش چنین گفت: «در این پروژه سعی شده که حرکت تحولی طراحی، ساخت و صنعتی‌سازی در دستور کار باشد و امیدواریم این خودرو با پاس کردن الزامات کارخانه‌ای و استاندارد‌های ۸۵ گانه بتواند زمینه جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته و تامین رضایت مشتریان را فراهم کند. تاکید مدیرعامل ایران خودرو نیز ناظر بر ادای حق الناس، جبران عقب‌ماندگی‌ها و تامین رضایت مشتریان است.».  

چون پرده بیفتد

بالاخره نوبت به هیجان‌انگیزترین قسمت برنامه یعنی رونمایی از خودرو «تی اف ۲۱» رسید و آنقدر تعداد خبرنگاران و عکاسان زیاد بودند که بعضی‌ها زیر دست و پا مشغول تصویربرداری شدند. بالاخره پروتوتایپ تی اف ۲۱ زرد رنگ از پرده برون افتاد و حتی رئیس سازمان استاندارد پشت فرمان آن هم نشست و چند بار پدال گاز را تا ته فشار داد تا ببیند چند تا از استاندارد‌های ۸۵ گانه دقیق کار می‌کنند!

درباره زمان حضور این خودرو در بازار نیز اطلاعات محدودی ارائه شد و ظاهرا مشتریان باید تا شهریور سال ۱۴۰۲ در انتظار تولید انبوه این محصول جذاب بمانند. اینطور که پیداست نام این خودرو هم هنوز مراحل ثبت و انتخاب را می‌گذراند و باید تا تصویب و ثبت آن صبر کرد.

تی اف ۲۱ برای تابستان ۱۴۰۲

قرار است در زمان عرضه این محصول، سه نسخه پایه (Base)، میانه (Medium) و لوکس بر پایه پلتفرم پی ۲۰۰ به بازار عرضه شود. البته ایران خودرو به خوبی از محبوبیت خودرو‌های هاچ‌بک شبه کراس در بازار خودروی ایران و دنیا آگاه بوده و قصد دارد که مدل کراس لوک (Cross Look) خودرو  تی اف ۲۱ که استایلی بین هاچ‌بک و کراس اوور دارد را طراحی و تولید کند که اتفاقا بین تمامی این نسخه ها، اولویت تولید با همین مدل کراس لوک است.

ایران خودرو در مدت اخیر توجه زیادی به استانداردسازی محصولات گذشته و رعایت استاندارد‌های ۸۵گانه در محصولات جدید خود کرده است. نتیجه این تلاش‌ها، عبور از تمام استاندارد‌های جدید ۸۵گانه سخت‌گیرانه ملی توسط خودرو  تی اف ۲۱ بوده و تمامی نسخه‌های این خودرو با وجود تفاوت‌هایی که در تریم داخل، سطح امکانات و حتی تفاوت‌های ظاهری دارند، قادر به پاس کردن استاندارد‌های ملی ۸۵گانه صنعت خودرو ایران هستند. لازم به ذکر است که محصول پروژه  تی اف ۲۱ موفق به پاس کردن استاندارد ایمنی حفاظت از عابر پیاده در برخورد هم شده که استاندارد روز اروپا محسوب می‌شود.

امکانات ایمنی و رفاهی

تی اف ۲۱ در زمینه امکانات ایمنی، فراتر از انتظار ظاهر شده و دارای تجهیزاتی اعم از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی  ESC، پایش فشار باد تایر‌ها TPMS، راهنمای تعویض دنده (سیستم GSI)، سنسور نور و سنسور باران است. ظاهرا تی اف ۲۱ به خوبی قادر به رقابت با رقبای مطرح وارداتی هم رده در بازار ایران است.

از جمله دیگر تجهیزات مدل لوکس تی اف ۲۱ می‌توان به رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلید‌های کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی و سیستم ورود بدون کلید Keyless اشاره کرد.

مشخصات فنی

تی اف ۲۱ به پیشرانه آشنای تی یو ۵ پلاس مجهز بوده که یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر بوده که این توان توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک و همچنین گیربکس دنده‌ای پنج سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته ایران خودرو قصد تولید این خودرو با گیربکس شش سرعته دنده‌ای را هم در آینده دارد. بدین ترتیب پیشرانه  تی اف ۲۱ یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌هایی بوده که روی خودرو‌های تولیدی نصب شده است. از جمله مزایای دیگر این پیشرانه می‌توان به مصرف سوخت کم، آلایندگی پایین، صدا و لرزش کم، دوام بالا، تعمیر آسان و فراوانی تعمیرکار و قطعات اشاره کرد.

تی اف ۲۱ برای تابستان ۱۴۰۲

 

 

برچسب ها: ایران خودرو
ارسال نظرات
امروز جمعه ۱۲ ارديبهشت
امروز جمعه ۱۲ ارديبهشت
امروز جمعه ۱۲ ارديبهشت
امروز جمعه ۱۲ ارديبهشت