تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

راه تکراری تلویزیون؛ یا با ما، یا بفرمایید بیرون

پس از حمایت مجتبی پوربخش، مجری برنامه فوتبال یک شبکه ورزش، از مهسا امینی، اعتراضات و نهایتا دفاع از علی کریمی، صداوسیمای جمهوری اسلامی او را برکنار کرد تا نشان دهد تغییر چندانی نکرده و صورت‌مسئله اصلی همچنان باقی مانده است: یا با ما، یا بفرمایید بیرون.

کد خبر: ۱۳۸۵۴۴
۱۹:۴۳ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱

راه تکراری تلویزیون؛ یا با ما، یا بفرمایید بیرون

دیدارنیوز: با وجود تغییرات صوری یا حداقل میل به تغییراتی که در تلویزیون دیده شده، رویکرد مسئولان این سازمان چندان تغییری در مقایسه با گذشته نداشته است.

به طور مثال آن‌ها همچنان گزینه حذف و برکناری را روی میز گذاشته و با آن‌هایی که در مدار خودی‌ها جا ندارند برخورد قهری می‌کنند. تازه‌ترین نمونه چنین رفتاری مربوط به برکناری مجتبی پوربخش از برنامه ورزشی «فوتبال یک» است. برنامه‌ای که از طریق شبکه ورزش چند سالی است پخش می‌شود و کارش بررسی اتفاقاتی است که در لیگ یک فوتبال ایران رخ می‌دهد. این برنامه به تازگی دوباره به آنتن برگشته، ولی این بار خبری از مجتبی پوربخش، مجری سابق نیست و گزینه جدیدی پشت میز نشسته و مشغول مجری‌گری است.

به طور رسمی مشخص شده که تلویزیون عذر مجتبی پوربخش را خواسته است؛ گفته شده جرم این مجری حمایت از برخی چهره‌های ورزشی است. مجتبی پوربخش در مقایسه با دیگر چهره‌های سرشناسی که از تلویزیون کنار گذاشته شده‌اند، چندان شناخته‌شده نیست. در مقایسه با رفتاری که با امثال عادل فردوسی‌پور شده، پوربخش محبوبیت آزاردهنده‌ای برای تعدادی از مسئولان این نهاد نداشته که بخواهند برای حذفش چندین سال برنامه‌ریزی کنند. هرچند این مجری شمالی که کارش را از شبکه گیلان شروع کرده، چندان هم ناشناخته نیست.

او در یکی، دو سال گذشته با رقم‌زدن چندین اتفاق توانست نامی برای خودش دست و پا کند و برنامه فوتبال یک را هم به قول خودش با دست خالی تبدیل به برنامه‌ای تا حدودی مخاطب‌پسند کند. شاید اولین باری که نام این مجری بیش از حد تصور در فضای مجازی چرخید، مربوط به گفت‌وگویش با یکی از مربیان لیگ یکی و تأکید روی یک کلمه نامتعارف بود که آن بخش حسابی وایرال شد. با وجود این، پوربخش در همین برنامه‌اش، گزارش‌های تأثیرگذاری هم داشته است. گزارشی تکان‌دهنده از موضوع تعرض جنسی در تیم‌های پایه‌ای فوتبال ایران به قدری بازتاب داشت که او خودش گفت آن‌قدر مدرک به دستش رسیده که نمی‌تواند آن‌ها را منتشر کند. پوربخش با این حال در جریان یک اتفاق ناخواسته، تبدیل به چهره‌ای شناخته‌شده‌تر هم شد. او به طور رسمی پرده از این موضوع تلخ برداشت که چند سالی است با سرطان خون دست و پنجه نرم می‌کند. این مجری تلویزیون در شرایطی چنین موضوعی را در اینستاگرامش منعکس کرد که گفت دلیل سکوت چندساله‌اش به خاطر عدم دلسوزی بقیه و البته فرار از قضاوت‌شدن است.

او برخلاف بیشتر مجریان صداوسیما از ابراز نظر در فضای مجازی باکی نداشته و از پیاده‌کردن اعتقاداتش به صورت عملی هم طفره نرفته است. هنوز زمان زیادی از ماجرای ترک ورزشگاه توسط این مجری، در جریان یک دیدار از تیم فوتبال هنرمندان نمی‌گذرد. پوربخش به دلیل آنکه مانع از حضور تماشاگران زن به ورزشگاه شده بودند، حاضر به بازی نشد و زمین مسابقه را ترک کرد. در کنار تمام این موارد، اتفاق اخیر حسابی نام او را سر زبان انداخته است. او در اینستاگرام با حمایت از مهسا امینی، اعتراضات و نهایتا دفاع از علی کریمی، به طور مشخص به بیان دیدگاهش در این زمینه پرداخت و حالا هم که خبر رسیده به همین دلیل از تلویزیون کنار گذاشته شده است.

واکنش پوربخش به کنار گذاشته‌شدنش از تلویزیون یک شعر معروف بود و بس: «تن آدمی شریف است به جان آدمیت...». کنارگذاشته‌شدن این مجری از تلویزیون باعث شده تا دوباره رفتار صداوسیما زیر ذره‌بین برود. این نهاد که در اتفاقات اخیر با برگزاری برنامه‌های مناظره سعی کرده تغییر رفتاری داشته باشد تا متهم به مخابره اخبار به سود یک جریان خاص نشود، حالا در عمل چندان تغییری در رویکردش به وجود نیاورده است. تلویزیون چندین سال است که تاب تحمل چهره‌های محبوب مردمی را ندارد و آن‌ها را از دور خارج می‌کند. در واقع تعدادی از مسئولان این نهاد با برپایی یک مدار فرضی، آن‌هایی را که خارج از مدار قرار بگیرند، تحمل نمی‌کنند.

در مورد اخیر، ولی به نظر می‌رسد یک بند دیگر به موارد بر مدار باقی‌ماندن اضافه شده است: اینکه اگر کسی تفکراتی متفاوت با تفکرات عده‌ای داشته باشد، جایی در تلویزیون نخواهد داشت. شکل برکناری افراد از تلویزیون این روز‌ها عوض شده، ولی صورت‌مسئله اصلی همچنان باقی مانده است: یا با ما، یا بفرمایید بیرون.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی