تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
گزارش دیدار از آخرین چالش‌های فضای مجازی

فیلترینگ پاشنه آشیل دولت؛ عاقبت نامعلوم اینستاگرام و واتس‌آپ

وزیر ارتباطات می‌گوید امیدی به زنده بودن اپلیکیشن‌های خارجی وجود ندارد این یعنی جایگزین کردن اپلیکیشن‌های ایرانی که مدتهاست روی دست دولت‌ها باد کرده بود.

کد خبر: ۱۳۸۳۹۸
۱۰:۵۶ - ۱۷ مهر ۱۴۰۱

فیلترینگ پاشنه آشیل جدید دولت؛ عاقبت نامعلوم اینستاگرام و واتس آپ

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: یکی از مباحث پر سر و صدای این روز‌ها علاوه بر محدودیت اینترنت روی خطوط تلفن‌های همراه، مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتس‌آپ است، اپلیکیشن‌هایی که سالهاست ممرّ درآمد افرادی بوده که به دلیل کم‌کاری دولت‌ها، فضایی برای کار کردن در بستر اصلی جامعه را نداشتند از این رو مجبور بودند که بستری مانند اینستاگرام را برای درآمدزایی انتخاب کنند و حالا دولت به جای حمایت از این افراد، راه درآمد آن‌ها را بسته است و عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات با ادبیات مختص به خودش گفته بود که اینستاگرام مورد تائید جمهوری اسلامی نیست و کار کردن در چنین بستری از اول اشتباه بوده است!

البته این تنها اظهار نظر او درباره وضعیت و دسترسی به فضای مجازی نبوده، همان روزی که او تلویحا خبر محدود کردن اینترنت را داد چند ساعت بعد خبر آمد که برداشت رسانه‌ها از صحبت‌های او اشتباه بوده و قراری بر قطع اینترنت نیست، اما از همان روز دسترسی مردم به همه راه‌های ارتباطی از ساعت ۴ تا ۱۲ شب بسته شد و همین کافی بود که تمام صحبت‌های پیشین و اظهارنظر‌های زارع پور در کمترین میزان اطمینان مردم به او قرار گیرد.

ادامه دار شدن این شرایط فشار‌های مضاعفی را به او وارد کرد و او برای فرار از این هجمه‌ها و شرایط تلاش کرد که هر طور شده پای خود را از این مهلکه بیرون بگذارد و در یک مصاحبه‌ای عنوان کرد که قطع اینترنت از محدوده اختیارات من خارج است و مسئول آن وزیر کشور است! هر چند که زارع‌پور فرار رو به جلو قابل قبولی انجام نداده و با کشاندن پای یک وزیر دیگر در نهایت تناقض تصمیم در دولت سیزدهم را نشان داد، اما به گمان خودش از مظان اتهام گریخت!

من نگفتم!

البته در زمان نگارش این گزارش، خبری رسید که گویا جناب وزیر به خبرگزاری دولت گفته که برنامه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام نداشتیم و نداریم! و حتی در نقض سخنان پیشین خود که گفته مردم چرا اینستاگرام را برای کسب درآمد انتخاب کردند گفته از کسب و کار‌های آسیب دیده اینترنتی حمایت می‌کنیم، اما...

پر واضح است که هیچ اقدامی از سوی دولت برای بهبود شرایط مردم انجام نمی‌شود و اگر قرار باشد کاری هم انجام شود بی شک با شرط و شروط و اما و اگر است، مثل همین صحبت زارع پور که گفته حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی در قالب تهیه و تدوین بسته حمایتی برای کسانی است که به پلتفرم‌هایی داخلی مهاجرت کنند، البته وزیر باز هم تاکید کرده بود که برنامه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام نداشتیم و نداریم.

این در حالی است که دیگر رسانه‌ها از قول وزیر ارتباطات نوشته بودند او گفته اینستاگرام و واتساپ تنها پلتفرم‌هایی هستند که محدودیت‌های شان ادامه پیدا کرده و این دو پلتفرم، چون قوانین جمهوری اسلامی را نمی‌پذیرند بستر مناسبی برای کسب و کار نیستند.

جمله‌ای که معنایش فیلترینگ دائم است، اما حالا خبرگزاری دولت این خبر را از قول وزیر تکذیب کرده است و به نظر می‌رسد دولت قصد ندارد در شرایط فعلی به شایعه فیلتر دائم اینستاگرام که زندگی جمع زیادی از مردم به آن گره خورده دامن بزند.

اما تناقض‌گویی‌ها همچنان ادامه دارد، وزیر ارتباطات درست در همان روزی که درباره فیلتر نکردن اینستاگرام اظهارنظر کرده بود در پاسخ به یک خبرنگار دیگر که گفته رئیس جمهور هم بر عدم فیلترینگ تاکید دارد، گفته بود وقتی قواعد را رعایت نمی‌کنند در سیاست‌ها تجدید نظر می‌کنیم!

معرفی جایگزین‌ها ...

این اظهار نظر‌های متفاوت از رئیس جمهور گرفته تا وزیر کشور و ارتباطات میدان را برای رسانه‌هایی مانند خبرگزاری فارس باز کرده که در گزارشی پیشنهاد داده که روبیکا و ایتا را به عنوان جایگزینی مناسب برای واتس‌آپ و اینستاگرام استفاده کنید.

اما گویا این رسانه پر طمطراق این را نمی‌داند که کاربران ایرانی اقبالی به استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی ندارند، زیرا مدتهاست که این اپلیکیشن‌ها تلاش می‌کنند از هر طریقی که بتوانند مخاطب جذب کنند، اما غافل از اینکه موفقیت یک اپلیکشین در گرو رضایت مندی مردم و کاربران است نه چیز دیگری و در نهایت باید دید که تصمیم گیران چه در بخش عیان چه لایه‌های پنهان چه برنامه‌ای برای پاشنه آشیل جدید دولت دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی