تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار امروز
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار امروز

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

مجلسی: پرونده برجام از زمان آمدن «رئیسی» بسته شده بود

فریدون مجلسی، تحلیلگر سیاست خارجی و دیپلمات اسبق ایرانی گفت: پرونده برجام از زمانی که آقای رئیسی به ریاست جمهوری رسیدند، بسته شده بود. شاید آمریکایی‎‌ها با خوش خیالی تصور می‌کردند امکان حصول توافق با مخالفان برجام که قدرت را در ایران به‌دست گرفته‌اند وجود دارد. غربی‌ها فکر می‌کردند دولت رئیسی محض رفع تحریم و حل مشکلات و موانع اقتصادی کشور هم که شده در جهت احیای برجام اقدام خواهد کرد، اما آن‌ها نمی‌دانستند جناحی که قدرت را در اختیار دارد نگاه کلاسیک و آکادمیک به مسائل نداشته و از منظر اعتقادی به مباحث روابط بین‌الملل می‌نگرد.

کد خبر: ۱۳۸۰۵۷
۱۰:۳۱ - ۰۸ مهر ۱۴۰۱

مجلسی: پرونده برجام از زمان آمدن «رئیسی» بسته شده بود

دیدارنیوز: آمریکایی‌ها ادعا کردند پرونده برجام بسته شده، اما برخی اعتقاد دارند دولت سیزدهم قصدی برای احیای برجام نداشته و آمریکا با خوش‌خیالی مذاکرات را ادامه داده است.

صبح روز گذشته (پنجشنبه) پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» گزارشی منتشر کرد و از برگزاری نشستی محرمانه با محوریت پرونده اتمی ایران در کنگره خبر داد. طبق ادعای این رسانه آمریکایی دولت بایدن در این جلسه به نمایندگان کنگره اطلاع داده که مذاکرات غرب با ایران برای احیای برجام به بن‌بست رسیده است.

نتیجه یک جلسه محرمانه در آمریکا
پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» در همین زمینه با دارل عیسی، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کالیفرنیا به گفتگو پرداخته و او نیز عدم تمایل دولت بایدن به ادامه مذاکرات را تایید کرده است. این نماینده جمهوری‌خواه کنگره نیز خواسته‌های ایران را غیرقابل قبول دانسته و مدعی شده که نه دموکرات‌ها و نه جمهوری خواهان با دادن چنین امتیازاتی به جمهوری اسلامی ایران موافقت نخواهند کرد.

«دارل عیسی» نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا در این باره گفت: «دولت دو هفته پیش تصور می‌کرد که به توافقی دست یافته است، اما اکنون می‌دانند که معامله‌ای در کار نیست و کار دیگری هم نمی‌شود کرد، چرا که تمام راه‌ها را رفته‌اند، و ایران قصد ندارد معامله کند».

پرونده برجام بسته شده است
فریدون مجلسی، تحلیلگر سیاست خارجی و دیپلمات اسبق ایرانی گفت: پرونده برجام از زمانی که آقای رئیسی به ریاست جمهوری رسیدند، بسته شده بود. شاید آمریکایی‎‌ها با خوش خیالی تصور می‌کردند امکان حصول توافق با مخالفان برجام که قدرت را در ایران به‌دست گرفته‌اند وجود دارد. غربی‌ها فکر می‌کردند دولت رئیسی محض رفع تحریم و حل مشکلات و موانع اقتصادی کشور هم که شده در جهت احیای برجام اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: اما آن‌ها نمی‌دانستند جناحی که قدرت را در اختیار دارد نگاه کلاسیک و آکادمیک به مسائل نداشته و از منظر اعتقادی به مباحث روابط بین‌الملل می‌نگرد. این رویکرد در سخنرانی آقای رئیسی در سازمان ملل به وضوح قابل مشاهده بود. از همین رو است که معتقدم پرونده برجام مدتهاست که بسته شده است.

رویکرد دولت سیزدهم در قبال پرونده هسته‌ای
مجلسی با اشاره به رویکرد دولت در زمینه برنامه اتمی در یکسال اخیر، بیان کرد: به نظر می‌رسد دولت قصد دارد روی توسعه برنامه اتمی و افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده و همچنین تقویت توانایی بهره‌برداری از این منابع، مانور دهد. در حقیقت برنامه‌ای برای احیای برجام وجود ندارد.

وی افزود: مخالفان برجام مسائلی را مطرح می‌کنند که اصلا چنین مسئله‌هایی در حیطه روابط بین‌الملل شناخته شده نیستند. اما در حال حاضر شاهد هستیم که جناح مخالف برجام مقتدرتر از اینهاست که برای رفع مشکلات اقتصادی کشور، زیر بار چنین محدودیت‌هایی برود.

منطق برجام چه بود؟
دیپلمات اسبق ایرانی ضمن ریشه‌یابی توافق برجام عنوان کرد: برجام یک سیاست تنبیهی بود که به ایران تحمیل شد. دلیل این امر نیز تخطی از تعهدات ایران در چارچوب NPT است. هرچند ممکن است این تخطی مورد تایید جمهوری اسلامی نباشد، اما آنچه مهم است تایید این تخطی از سوی جامعه جهانی است. از همین رو است که ما در طول سال‌های گذشته شاهد صدور ۶ قطعنامه‌ای بودیم که برعلیه ایران صادر شدند.

وی یادآور شد: منطق برجام این بود که دنیا ضمن در نظر داشتن تخطی‌های ذکر شده، مجددا ایران را در جامعه بین‌الملل بپذیرد و تنبیهات به مراتب کمتری را برای ایران در نظر بگیرد.

دولت رئیسی از مذاکرات چه می‌خواهد؟
این تحلیلگر سیاست خارجی با اشاره به احتمال توافق طرفین روی برخی موارد محدود و در قالبی غیر از برجام، اظهار کرد: البته یک احتمال وجود دارد و آن هم تحقق توافقی غیر از برجام است. آن هم به دلیل جنگی که در اوکراین جریان دارد و ایران می‌تواند امیدوار باشد که در عرصه بین‌المللی حضور داشته باشد و گشایش‌هایی در حوزه اقتصادی حاصل شود.

مجلسی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه برای دولت ایده‌آل است برقراری روابط بانکی و تجاری با کشورهاست، اما در عین حال می‌خواهد جنگ با امریکا هم کماکان جریان داشته باشد. در واقع دولت خواستار شرایط مشابه دوران قبل از برجام است که هنوز تحریم‌های بانکی و نفتی وضع نشده بودند. اما اینکه حصول یک چنین توافقی چقدر است بستگی به موارد بسیاری دارد که باید منتظر مشخص شدن نتیجه تحولات سیاسی در ایران و جهان بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی