تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
گشت ارشاد بله یا خیر؟ (۴)

زخم‌هایی که کهنه می‌شود نه درمان!

صحبت‌های روز گذشته وزیر کشور در مورد پرونده مرگ مهسا امینی به منزله پایان دادن به تحقیقی بود که نمایندگان مجلس در گفتگو با دیدار آن را وعده داده بودند!

کد خبر: ۱۳۷۸۲۹
۱۳:۳۱ - ۰۲ مهر ۱۴۰۱

زخم‌هایی که کهنه می‌شوند نه درمان!

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: در روز‌هایی که مردم روح و تن شان از ماجرای مرگ مهسا امینی آسیب دیده این نمایندگان مجلس بودند که بانگ برآوردند و از دادخواهی و مشخص شدن وضعیت پرونده (دختر ایران) صحبت کردند و وعده دادند که در آینده نزدیک (هفته پیش رو) تکلیف این ماجرا را مشخص می‌کنند؛ حالا از یک سو خبر رسیده که مجلس در این هفته جلسه علنی ندارد و از سوی دیگر صحبت‌های وزیر کشور درباره پرونده مهسا امینی به مثابه ریختن آب پاکی روی دست کسانی است که قرار بود مقصران این اتفاق را پیدا کنند!

برخی از نمایندگان در هفته گذشته در گفت و گویی که با دیدارنیوز داشتند گفته بودند که در مجلس کمیته‌ای برای رسیدگی به این ماجرا تشکیل شده و قالیباف هم دستور پیگیری جدی داده و در نهایت قرار بود این کمیته جزییات این پرونده را از وزارت کشور واخواهی کند، اما با صحبت‌های احمد وحیدی گویا تکلیف مشخص شد و احتمالا یک نامه از پیش نوشته شده تقدیم نمایندگان پیگیر خواهد شد!

تنها کسی که در این میان به تحقیق و پیگیری وزارت کشور خوشبین نبود معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار بود که به دیدار گفته بود که به پیگیری وزارت کشور خوشبین نیستم و اظهار امیدواری کرده بود که با مسببان این اتفاق برخورد قاطعانه‌ای انجام گیرد.

البته او این نکته را هم پیش بینی کرده بود که این ماجرا مانند اتفاق‌های قبل که وزیر کشور به معاونش و معاونش به معاونش دستور رسیدگی می‌دهد و در آخر هم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، نباشد، اما گویا پیش بینی این نماینده مجلس درست از آب درآمد و قرار نیست صحبت‌های وزیر کشور در مورد مرگ مهسا امینی تغییر کند.

وزیری که برای رئیس اش کار می کند نه کشور

اولین نکته‌ای که وحیدی در مصاحبه شب گذشته مطرح کرد، این بود که براساس گزارش‌ها، مهسا امینی مورد ضرب و شتم واقع نشده است! و این جمله به تنهایی می‌تواند مسیر پرونده را به طور کامل تغییر دهد و آن چیزی که به عنوان احقاق حق خون مهسا امینی (دختر ایران) مطرح بود را زیر سوال ببرد.

البته او برای اینکه خوش خدمتی خود را به مقام بالاترش یعنی رئیس جمهور ثابت کند این نکته را هم اضافه کرد که «بعد از این واقعه تلخ برای یک دختر جوان که موجب تاسف همگان شد و پس از اینکه برابر دستور ریاست جمهوری که مسئول پیگیری این حادثه شدم، برنامه چند مرحله‌ای طراحی شد. کارگروه‌هایی تشکیل شده است. بازبینی فیلم‌ها، گفتگو با کسانی که در صحنه حضور داشته‌اند و اخذ گزارش‌های قضایی انجام شده است. در وهله نخست، ادعای ضرب و شتم خانم امینی بررسی شد. در فیلم‌ها و گزارش بیمارستان کسری و گزارش پزشکی قانونی تهران، هیچ آثاری از ضرب و شتم وجود نداشت. نشانه‌ای از خونریزی مغزی نبوده و شکستگی جمجمه یا له شدگی احشا وجود نداشته است.»

اگر همه این نکات را به منزله تکه‌های یک پازل بگیرید و آن‌ها را کنار هم بگیرید متوجه می‌شوید نکته مهمی که نماینده تربت جام، تایباد و باخزر در گفتگو با دیدارنیوز روی آن اصرار داشت یعنی ورود مجلس به این ماجرا و بررسی قوانین موجود کن لم یکن است، هر چند که جلیل رحیمی جهان آبادی اصرار داشت که در شرایط کنونی نه مردم از قانون فعلی آگاه هستند تا از آن تبعیت کنند و از اساس نیروی انتظامی نمی‌داند تکلیفش در این میان چیست که همه این‌ها به نقص قانون برمی گردد.

البته که وحیدی، نظری خلاف این نماینده دارد و در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که اگر نیروی انتظامی نباشد، همین کسانی که موضع گیری کرده‌اند، خواب ندارند. تضعیف نیروی انتظامی یعنی خوشحالی مجرمان. نیروی انتظامی افتخارآفرین بوده است و باید توجه کرد که این ماجرا تمام خواهد شد و فراجا با قدرت، نظم و انضباط را برقرار خواهد ساخت. افرادی در اینجا مردود می‌شوند و دستگاه‌های مسئول برخورد خواهند کرد.

حرف اول و آخر

حرف‌های وزیر یعنی اینکه همه قول‌ها برای تدوین یک قانون درست و برچیده شدن گشت ارشاد نه نوشته می‌شود و نه اجرا و شرایط مانند گذشته ادامه خواهد داشت...

و در نهایت بعد از گذشت ۱۰ روز از ماجرای مرگ مهسا امینی خیلی از مردم و حتی برخی از نماینده‌ها این امید را داشتند که یک مرجع قانونی دارای مقبولیت زخم آن‌ها را التیام بخشد و برای درمان آن تلاش کند، اما آن چیزی که واضح و مبرهن است اینکه این زخم و زخم‌های باقی مانده از اتفاق‌های قبل کهنه می‌شود نه درمان.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی