تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
مقایسه سفر رئیسی به نیویورک با روحانی و احمدی‌نژاد؛

کدام رئیس‌جمهور بیشتر مورد توجه قرار گرفت؟

سید ابراهیم رئیسی در نخستین سفر خود به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با رهبران ۸ کشور دنیا دیدار و گفتگو کرد.

کد خبر: ۱۳۷۷۸۰
۱۵:۵۲ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۱

کدام رئیس‌جمهور بیشتر مورد توجه قرار گرفت؟

 

دیدارنیوز: ابراهیم رئیسی در نخستین سفر خود به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با رهبران ۸ کشور دنیا دیدار و گفتگو کرد.

هرچند سخنرانی رئیسی شباهت زیادی به متونی داشت که پیشتر محمود احمدی نژاد در نشست مجموع عمومی ایراد می‌کرد، اما به نظر می‌رسد این روحانی، دست‌کم در حوزه دیدار‌ها موفق‌تر از رئیس جمهوری اسبق و پوپولیست ایران عمل کرده و توانسته با سران کشور‌های بیشتری دیدار و ملاقات کند. هر چند محتوای سخنرانی ابراهیم رئیسی با انتقاد‌های گسترده‌ای روبرو شده است. محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۹۱ و در آخرین سفر خود در مقام رئیس جمهوری ایران به نیویورک تنها با سران چهار کشور بولیوی، کومور، سنت وینسنت و سوایزیلند دیدار و گفتگو کرد و انزوای رئیس جمهوری جنجالی ایران به اوج خود رسید و برخلاف سفر‌های پیشین او، حتی کشور‌های آفریقایی و آمریکای لاتین چندانی هم حاضر نشدند زمان خود را با او سپری کنند.

ابراهیم رئیسی امسال برای نخستین بار راهی نیویورک شد و توانست تریبون مجمع عمومی سازمان ملل را از نزدیک تجربه کند. رئیسی در این سفر با رهبران هشت کشور دنیا دیدار و گفتگو کرد که در این میان چندین کشور، همواره در میان ملاقات‌های روسای جمهوری ایران جایگاه ثابتی دارند. از آن جمله می‌توان به نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و البته لوئیس آرسه رئیس جمهوری بولیوی اشاره کرد.

با این حال رئیسی در این سفر همچنین توانست با رهبران کشورهایی، چون فنلاند، ژاپن، فرانسه و سوئیس نیز دیدار داشته باشد. رئیس پیشین قوه قضائیه ایران علاوه بر ملاقات با این چند رهبر کشور‌های دنیا با شارل میشل رئیس شورای اروپا نیز گفتگو کرد.

حسن روحانی در سازمان ملل چه گفت؟

در نتیجه و در مجموع دیدار‌هایی که ابراهیم رئیسی در نخستین سفر خود به نیویورک انجام داده او توانسته با رهبران سه کشور اروپایی، سه کشور منطقه، یک کشور آسیایی و همچنین یک کشور از حوزه آمریکای لاتین دیدار و گفتگو کند.

اما اگر بخواهیم این فهرست را با نخستین سفر رئیس جمهوری پیشین ایران یعنی حسن روحانی مقایسه کنیم، آمار نشان می‌دهد که رئیسی کمتر از حسن روحانی مورد توجه کشور‌های دنیا قرار گرفته و تمایل برای گفتگو با رئیس جمهوری پیشین ایران بیشتر بوده است.

روحانی در سال ۱۳۹۲ و تنها چند ماه پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به نیویورک سفر کرد. او در آن سفر با نمایندگان و رهبران کشورهایی، چون فرانسه، اتریش، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، ترکیه، سری‌لانکا، تونس، لبنان، عراق، پاکستان، ژاپن، سوریه و همچنین فیجی ملاقات کرد که مجموع آن‌ها ۱۴ کشور است. روحانی همچنین در آن سفر دیدار‌هایی هم با رئیس شورای اروپا، دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی و همچنین نماینده سازمان ملل در امور سوریه انجام داد.

در نتیجه به نظر می‌رسد دست‌کم از نظر تعداد و همچنین وسعت جغرافیایی، روحانی بیش از رئیسی مورد توجه رهبران کشور‌های جهان قرار گرفته بود.

بر این اساس روحانی با رهبران ۵ کشور اروپایی، ۵ کشور منطقه و همسایه، دو کشور آسیایی، یک کشور آفریقایی و همچنین یک کشور از قاره اقیانوسیه دیدار و گفتگو کرده بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی