تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

سلحشوری: حقوق شهروندی مردم با پدیده‌ای به‌نام گشت ارشاد، زیرسوال می‌رود

پروانه سلحشوری، نماینده پیشین مجلس و فعال حقوق‌زنان، پس از درگذشت غم‌انگیز مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد تهران، اعلام کرد حقوق شهروندی مردم با پدیده‌ای به‌نام گشت ارشاد، زیرسوال می‌رود.

کد خبر: ۱۳۷۵۱۸
۱۳:۴۳ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

سلحشوری: حقوق شهروندی مردم با پدیده‌ای به‌نام گشت ارشاد، زیرسوال می‌رود

دیدارنیوز: پروانه سلحشوری، نماینده پیشین مجلس گفت: گشت ارشاد به‌جز ایجاد رعب و ترس، کارکرد دیگری ندارد و حقوق شهروندی مردم با پدیده‌ای به‌نام گشت ارشاد، زیرسوال می‌رود.

سلحشوری درباره حادثه تلخ درگذشت مهسا امینی و خشم مردم در پی این اتفاق اظهار داشت: مسائل کنونی کشور را نمی‌شود به‌صورت جداگانه بررسی کرد. اتفاقی که برای مهسا امینی افتاده، خشم مردم را برانگیخته است. از واژگان تحقیرآمیزی در مورد دختران جوانی که دنبال یک زندگی معمولی هستند، استفاده می‌شود. اگر به‌صورت جزئی حوادث جامعه را بررسی کنیم، به حاشیه خواهیم رفت. اما اگر یک‌کلیتی را در نظر بگیریم -کلیتی که تحقیرزنان را به‌نظر می‌رسد طی یک برنامه نانوشته و البته غیرقانونی دنبال می‌کند- نتیجه بهتری خواهیم گرفت. در موضوعات و تبعیض‌هایی ازجمله در حوزه آموزش، اشتغال و عمومی، زنان را به‌مراتب تحت‌فشار بیشتری قرار می‌دهند و تقاضای مهاجرت از سوی زنان بیشتر است.

او افزود: مساله این است که گشت ارشاد به‌جز ایجاد رعب و ترس، کارکرد دیگری ندارد. حقوق شهروندی مردم با پدیده‌ای به‌نام گشت ارشاد، زیرسوال می‌رود. این موضوع نه‌تن‌ها تحقیر زنان که تحقیر خانواده‌ها و مردان را هم در پی دارد. دختران و همسران همین مردان هستند که توسط یک‌زن دیگر به داخل ون‌های گشت ارشاد کشیده می‌شوند و قرار است آنجا ارشاد شوند.

سلحشوری درباره بازداشت زنان توسط گشت ارشاد گفت: با بازداشت زنان، گرفتن عکس و تهدید آنها، جریمه‌کردن و داشتن نگاه‌کالایی به آنها، موضوع حل نمی‌شود. باید به حقوق شهروندی مردم توجه داشت. زمانی که در مجلس بودم به دلیل اعتراض به ناجا، به خاطر دختری که به‌زور او را داخل ون برده بودند، نیروی انتظامی از من شکایت کرد. یعنی یکی از پرونده‌های من در قوه قضائیه، اعتراض در مجلس به گشت ارشاد بود. یکی دیگر از پرونده‌های جدی من در قوه قضائیه، واکنش به مرگ سحر خدایاری بود. این موضوعات نشان‌دهنده این است که اقدامات اینچنینی از قبل هم بود، اما حساسیت جامعه به‌اندازه امروز نبوده است.

او در ادامه افزود: مسوولان پس از مرگ مهسا وعده داده‌اند که به موضوع رسیدگی می‌کنند، اما ماهیت و اصل ماجرا مشکل دارد و باید نوک‌پیکان به سمتی رود که دیگر گشت ارشادی برای تحقیر زنان، خانواده‌ها و ایرانی‌ها وجود نداشته باشد و حقوق انسانی و شهروندی آحاد‌مردم در نظر گرفته شود.

منبع: روزنامه هم‌میهن

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی