تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

کتابخانه‌های کانون، فراتر از کتابخانه

تصور تصمیم‌گیران در خصوص واگذاری کتابخانه‌های کانون به وزارت ارشاد این است که کتابخانه مکانی برای مطالعه و کتابخوانی است. در حالی که کتابخانه‌های کانون، خود مرکزی بسیار مهم یادگیری در ابعاد مختلف آن برای کودکان و نوجوانان است و این محیط یادگیری به هیچ عنوان در کتابخانه‌های عمومی تحقق نمی‌یابد.

کد خبر: ۱۳۷۳۳۹
۱۲:۰۹ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱

کتابخانه‌های کانون، فراتر از کتابخانه

دیدارنیوز: در پی خبر تاسف‌انگیز و غیررسمی واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌های عمومی، ضرورت دیدم مطالبی را در این مورد عنوان کنم، شاید مورد استفاده قرار گیرد و در آینده نیز در صورت نیاز به تصمیم‌گیری مجدد، کارشناسی بیشتری در این مورد انجام پذیرد.

همان‌گونه که اطلاع دارید سن کودکی، آمادگی یادگیری فوق‌العاده‌ای دارد و بهترین دوره زندگی برای کسب مهارت‌ها و شایستگی‌ها است. تاکنون متاسفانه در نظام آموزشی در مقطع دبستان نتوانسته‌ایم در این جهت گام‌های موثری برداریم. از ابتدای تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با این هدف برنامه‌ریزی داشته است که بتواند کودکان و نوجوانان را در زمینه پرورش فکری و تقویت خلاقیت آنان رشد دهد. یکی از زمینه‌های مهم که در دوران کودکی و نوجوانی بسیار در رشد فکری و خلاقیت آنان موثر است جنبه‌های ادبی و هنری است که مربیان کانون، تجربه و علم آن را دارند و این قابلیت و توانمندی کمتر در میان مربیان مقطع دبستان وجود دارد؛ لذا با جذب کودکان و نوجوانان در مراکز کانون، این کمبود نظام آموزشی با جاذبه‌های کودک در کتاب‌های کودک و نوجوان و همچنین انجام کار‌های دستی و هنری و بازی‌های تولیدشده تا حدودی برطرف می‌شود زیرا در این مرکز تمام کتاب‌ها و محصولات فرهنگی در جهت پرورش فکر و خلاقیت کودکان و نوجوانان است.

تصور تصمیم‌گیران در خصوص واگذاری کتابخانه‌های کانون به وزارت ارشاد این است که کتابخانه مکانی برای مطالعه و کتابخوانی است. در حالی که کتابخانه‌های کانون، خود مرکزی بسیار مهم یادگیری در ابعاد مختلف آن برای کودکان و نوجوانان است و این محیط یادگیری به هیچ عنوان در کتابخانه‌های عمومی تحقق نمی‌یابد. امروزه در دنیا کتابخانه‌های مراکز عمومی به سمت محلی برای کسب مهارت‌ها و شایستگی‌ها تغییر پیدا کرده است و با این هدف تجهیز شده و توسعه یافته‌اند؛ در حالی که در ایران از زمان تأسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این رویکرد مورد نظر قرار گرفته است. اگرچه این مراکز هم نیاز به ارتقا دارند و باید در جهت تولید محتوا، چه از نظر نشر کتاب‌ها و چه از نظر تولید فیلم‌های متناسب با سن مخاطبان و چه از نظر تولید بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها، برنامه‌ریزی مجدد صورت پذیرد، ولی این تصمیم باعث می‌شود که چنین مکان‌های یادگیری از بین بروند و جایگزینی برای آن نیز وجود نداشته باشد.

ممکن است این تصور وجود داشته باشد که کانون تعطیل نمی‌شود و فقط کتابخانه‌های آن واگذار می‌گردد. اما باید توجه داشت که در جهت رشد و توانمندی کودکان و نوجوانان، تمامی فعالیت‌های کانون به هم وابسته هستند و نمی‌توان قسمتی از آن را جدا نمود. محیط یادگیری باید در درون خودش همه فعالیت‌ها را باهم داشته باشد و مکان کتابخانه فقط برای مطالعه یا قرض گرفتن کتاب نیست؛ بلکه، داخل همین مکان‌ها فعالیت‌های مختلف ادبی و هنری و کار‌های دستی، توسط کودکان و نوجوانان صورت می‌پذیرد؛ لذا اینگونه نیست که بتوان قسمتی از آن را از مراکز کانون مجزا کرد.

فخرالدین دانش‌آشتیانی - وزیر اسبق آموزش و پرورش

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی