تیتر امروز

تصاویر ماهواره‌ای از آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی/ انتقاد سازمان ملل از کشتار جدید تل‌آویو
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

تصاویر ماهواره‌ای از آسیب حمله ایران به پایگاه اسرائیلی/ انتقاد سازمان ملل از کشتار جدید تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

تشخیص زودهنگام انواع سرطان با یک آزمایش خون ساده

محققان در مطالعه جدیدی توانسته‌اند با یک آزمایش خون انواع مختلف سرطان و محل آن‌ها در بدن را شناسایی کنند. این یافته‌ها از مطالعه‌ای موسوم به Pathfinder می‌آید که در چندین موسسه پزشکی در ایالات متحده در حال انجام است تا اثربخشی آزمایش خون Galleri را ارزیابی کند.

کد خبر: ۱۳۷۳۰۴
۲۰:۰۳ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۱

تشخیص زودهنگام انواع سرطان با یک آزمایش خون ساده

دیدارنیوز: محققان مدعی دستیابی به روش جدید برای آزمایش بیماران شده‌اند که می‌تواند تشخیص زودهنگام سرطان را آسان‌تر کند. این روش با استفاده از یک آزمایش خون ساده قادر است انواع مختلف سرطان را در مراحل اولیه و حتی زمانی که هنوز علائم بروز پیدا نکرده‌اند، تشخیص دهد. به‌علاوه، این روش می‌تواند محل سرطان را در بدن نشان بدهد.

دانشمندان در جلسه انجمن سرطان‌شناسی اروپا در پاریس اعلام کردند که با تحقیق روی بیش از ۶۶۰۰ بزرگسال ۵۰ سال و بالاتر متوجه شده‌اند که می‌توان علائم سرطان را از روی نمونه خون افراد شناسایی کرد. از میان این افراد که به ظاهر سالم بوده‌اند، حدود ۱ درصد مشکوک شناخته شدند و آزمایش‌های بعدی نشان داد که حدود ۳۸ درصد از این زیرگروه به سرطان مبتلا شده‌اند.

تشخیص سرطان با آزمایش خون Galleri
این یافته‌ها از مطالعه‌ای موسوم به Pathfinder می‌آید که در چندین موسسه پزشکی در ایالات متحده در حال انجام است تا اثربخشی آزمایش خون Galleri را ارزیابی کند. تست Galleri می‌تواند بیش از ۵۰ نوع تومور از جمله انواعی که در حال حاضر در تست‌های روتین بررسی نمی‌شوند نظیر پانکراس، کبد و تخمدان را شناسایی کند. این تست توسط شرکت کالیفرنیایی GRAIL ابداع شده است.

تشخیص زودهنگام انواع سرطان با یک آزمایش خون ساده

این آزمایش خون می‌تواند پیش‌بینی کند که تهدید احتمالی در کجای بدن قرار گرفته تا پزشکان راحت‌تر بتوانند تست‌های بعدی را انجام دهند. از میان افرادی که آزمایش آن‌ها در این تحقیق مثبت شده بود، بیش از ۹۰ درصد حداقل یک آزمایش تصویربرداری انجام دادند و نیمی از آن‌ها بیش از یک تست تهاجمی را پشت سر گذاشتند. با این حال، خیلی از این افراد در نهایت مبتلا به سرطان تشخیص داده نشدند.

از این رو، اگرچه محققان می‌گویند یک گام مهم اولیه در زمینه تشخیص زودهنگام انواع سرطان برداشته شده، ولی ریسک نتایج مثبت اشتباه که می‌تواند منجر به تحمیل آزمایش‌های تهاجمی و پرهزینه برای افراد و افزایش اضطراب آن‌ها شود، قابل چشم‌پوشی نیست. البته خوشبختانه محققان می‌گویند این تست در ۹۹ درصد مواقع در نمایش نتیجه منفی درست عمل کرده است.

نتایج این تحقیق هنوز در مجلات علمی منتشر نشده و به داوری نرسیده است.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی