تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

ادعای اوکراین؛ پهپاد ایرانی ارتش روسیه را «سرنگون» کردیم!

در حالی که پیش از این حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان کمک پهپادی به روسیه در جریان حمله نظامی مسکو به اوکراین را رد کرده بود، اما مقامات اوکراینی امروز ادعا کردند یک پهپاد انتحاری مدل شاهد ۱۳۶ ایران را در جبهه کوپیانسک سرنگون کرده‌اند.

کد خبر: ۱۳۷۳۰۰
۱۹:۰۳ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۱

اوکراین: پهپاد ایرانی ارتش روسیه را «سرنگون» کردیم!

دیدارنیوز: مقام‌های نظامی اوکراین روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر اعلام کردند که برای نخستین بار یک پهپاد انتحاری مدل شاهد ۱۳۶ ایران را در میدان نبرد با روسیه در جبهه کوپیانسک سرنگون کرده‌اند.

یک وبسایت نظامی وابسته به ارتش اوکراین صبح سه‌شنبه تصاویری از بال پهپاد سرنگون شده را منتشر کرد. یک مقام نظامی اوکراین هم این خبر را تائید کرد. در این تصاویر، شماره مدل پهپاد «M۲۱۴ Geran-۲» قید شده است، اما نظامیان اوکراینی می‌گویند چنین مدلی در سامانه تسلیحات روسیه ثبت نشده و پهپاد سرنگون شده، با توجه به مختصات آن، مدل شاهد ایرانی است.

ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

ایالات متحده آمریکا در ماه ژوئیه از توافق مسکو با تهران برای خرید پهپاد‌های نظامی ایران خبر داده بود. با وجود مواضع متناقض مقام‌های ایرانی و روسی راجع به این خبر، واشنگتن هفته گذشته چند شخص حقیقی و حقوقی ایرانی را به‌خاطر ایفای نقش در معامله پهپادی با روسیه، تحریم کرد.

ایران، احتمالا پس از اسرائیل و ترکیه یکی از فعال‌ترین خطوط تولید پهپاد‌های نظامی در خاورمیانه را دارد. حدود ۱۰ سال پیش و در پی سقوط یک پهپاد آرکیو ۱۷۰ ارتش آمریکا در مرز ایران با افغانستان، صنایع دفاعی جمهوری اسلامی فنآوری ساخت پهپاد خود را به‌شدت توسعه داد. متحدان ایران در خاورمیانه و به‌ویژه حوثی‌های یمن از تکنولوژی پهپادی ایران در مقیاس گسترده بهره می‌برند. حوثی‌ها با کاربرد حملات ترکیبی موشکی-پهپادی، به اهداف متعددی در عمق خاک عربستان سعودی و حتی امارات، ضربه زده‌اند. حمله به یکی از پالایشگاه‌های آرامکو، مهم‌ترین عملیات ترکیبی شورشیان انصار‌الله یمن به شمار می‌رود.

اوکراین یکی از واردکنندگان اصلی پهپاد‌های بایراکدار (بیرقدار) ترکیه است و گفته می‌شود کاربرد همین پرنده‌های بی‌سرنشین نظامی، یکی از عوامل توانایی دفاعی این کشور در برابر ارتش روسیه است.

به گزارش دیدارنیوز، امیرعبداللهیان چندی پیش در تماس تلفنی با دمیتری کولبا وزیر امور‌خارجه اوکراین گفته بود: «ضمن رد اتهامات بی پایه و اساس اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا علیه کشورمان، مبنی بر ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای برای بکارگیری در جنگ علیه اوکراین، به آقای کولبا تاکید کردم طرح این گونه ادعاها هم زمان با سفر بایدن به سرزمین های فلسطین اشغالی، در راستای اهداف و اغراض سیاسی است. موضع اصولی و صریح جمهوری اسلامی در مخالفت با جنگ و حمایت از توقف جنگ، همانند رویکرد دوگانه برخی کشورهای غربی مبتنی بر استاندارد دوگانه نیست.

به ایشان اطمینان دادم جمهوری اسلامی ایران کماکان به تلاش و مساعی جمیله خود در جهت پایان دادن به جنگ، و حل سیاسی بحران اوکراین ادامه می دهد و تهران آماده توسعه و گسترش همه جانبه روابط از جمله در عرصه های اقتصادی و کشاورزی با کی‌یف است.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی