تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
صدای منتقدین حضور زنان در استادیوم بلند شد

آزادی دوباره «مردانه» می‌شود؟

باید دید در ادامه فشار‌ها برای ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه، این روند به چه سمت و سویی می‌رود و آیا دوباره در ورزشگاه‌ها قبل از همگانی شدن حضور زنان در تمام نقاط کشور، به روی نیمی از مردم جامعه بسته می‌شود یا رییس‌جمهور و مقامات وزارت ورزش می‌توانند مقابل انتقاد‌ها بایستند و از حق قانونی و شرعی زنان برای تماشای یک مسابقه فوتبال دفاع کنند.

کد خبر: ۱۳۷۱۷۷
۱۱:۳۰ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۱

آزادی دوباره «مردانه» می‌شود؟

دیدارنیوز: جردن لوکادیا در آزادی موفق شد دروازه صنعت نفت را باز کند. او بعد از به ثمر رساندن نخستین گلش برای سرخ‌ها رفت سمت جایگاه زنان در استادیوم و خوشحالی‌اش را با آن‌هایی که برای نخستین‌بار حس حضور در ورزشگاه را تجربه می‌کردند قسمت کرد.

صحنه‌ها بی‌نهایت زیبا بود. چه کسی فکرش را می‌کرد نخستین کسی که در حضور تاریخی زنان در استادیوم آزادی گل می‌زند یک هلندی باشد که تا یک ماه پیش اصلا چیزی راجع به ایران نشنیده بود؟ بیشتر از آنچه کسی فکرش را می‌کرد چنین اتفاقی دردسرساز شود؟

از بازی بعدی در ورزشگاه آزادی که استقلال میزبان پیکان بود زنان به طبقه بالای ورزشگاه برده شدند و در دورترین جای ممکن نسبت به زمین چمن اسکان داده شدند. تصاویر پخش شده از آن بازی نشان داد که به جای سکو‌هایی که مخصوص حضور تماشاگران زن بود یک پرچم بزرگ نصب کرده‌اند. همزمان شایعات غیررسمی هم به سرعت منتشر شد. برخی از عکاسان و خبرنگاران حاضر در استادیوم اعلام کردند به آن‌ها توصیه شده تصاویری از بخش زنان ثبت و ارسال نکنند. از بازیکنان هم درخواست کرده‌اند برای شادی گل نزد هواداران زن نروند. با این توجیه که این به نفع خود زنان است و باعث می‌شود حضور آن‌ها در استادیوم تداوم پیدا کند.

در حالی که همه سوال می‌کردند چرا جای هواداران زن تغییر کرده مسوولان برگزاری مسابقات گفتند قسمتی که زنان حضور داشتند دچار مشکل شده و تا تعمیر نشود طبقه دوم میزبان دختران فوتبالی خواهد بود! این مساله که در ابتدا به صورت غیررسمی منتشر شد روز جمعه توسط سهیل مهدی مسوول کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ به شکل رسمی اعلام شد. مهدی به خبرورزشی گفت: «با توجه به خرابی‌های موجود در طبقه اول و سکو‌هایی که قسمت زیرین آن‌ها تخریب شده و ایمنی آن بخش از ورزشگاه را تحت‌الشعاع قرار داده، مادامی که سکو‌های طبقه اول را بازسازی نکنند و تحت تعمیر قرار نگیرند ما نمی‌توانیم پذیرای بانوان در طبقه اول و بخشی که برای آن‌ها تعبیه شده بود، باشیم. به این خاطر در بازی‌های آینده و تا پیش از تعمیرات اساسی سکوها، در طبقه دوم میزبان بانوان خواهیم بود.» به این ترتیب تماشاگران زن در بازی استقلال و نساجی که روز شنبه برگزار شد هم به طبقه دوم منتقل شدند.

در این بین رصد نظرات کاربران در فضای مجازی و بین هواداران نشان داد که این دلایل چندان مورد قبول واقع نشده، مخصوصا که در چند روز گذشته مخالفت‌هایی از سوی برخی نهاد‌ها به گوش رسیده است.

سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: «اگر مسوولان و متولیان، توان مدیریت ورزشگاه‌ها و تامین زیرساخت‌ها را ندارند با چه مجوز عقلانی بستر حرمت‌شکنی را فراهم می‌کنند؛ بعضی صحنه‌هایی که از حواشی ورزشگاه در جامعه پخش شده، موجب سرافکندگی است.» این مقام مسوول نهاد انقلابی با اشاره به نگرانی علما از بروز خلاف شرع در ورزشگاه‌ها بعد از اعطای مجوز حضور بانوان و درخواست آن‌ها از ستاد برای واکنش به این موضوع افزود: «مردم می‌پرسند چرا وقتی دولتِ متهم به غرب‌گرایی می‌خواست چنین کاری را انجام دهد فریاد وا اسلاما سر دادیم ولی الان همان اتفاق افتاد؟ واقعا چه جوابی بدهیم؛ دولت‌های قبل هم می‌گفتند ما تحت فشار خارجی هستیم.»

همچنین روز جمعه حجت‌الاسلام سیدمحمد سعیدی امام جمعه قم گفت: «انتظار مردم از رییس‌جمهور این است که به وزیر ورزش تذکر دهد که از ناهنجاری ورود زنان به ورزشگاه‌ها جلوگیری کنند.» وی افزود: «این انتظار هم وجود دارد که دولت برای جامعه تولید شادی حلال کند و این امر ضروری است و متدینین از این وضع گله دارند.»

علاوه بر هاشمی گلپایگانی و سعیدی چهره‌های دیگری در تریبون‌های نماز جمعه یا رسانه‌های اصولگرا نسبت به حضور زنان واکنش نشان دادند و از دولت خواستند جلوی وضعیت فعلی را بگیرد.

به این ترتیب مشخص شد انتقال زنان به طبقه دوم ورزشگاه نمی‌توانسته ارتباطی به زیرساخت‌ها و مشکلات سکو‌ها داشته باشد و ماجرا به مواجهه دولت با منتقدان و مخالفان حضور زنان در استادیوم مربوط می‌شود. این در حالی است که بعد از چهار حضور زنان در ورزشگاه (سه بار هواداران استقلال که بار آخر هواداران نساجی هم بودند و یک‌بار هواداران پرسپولیس) به نظر می‌رسید تابوی چنین اتفاقی شکسته شده و از این پس باید شاهد گشایش‌های بیشتر و ورود زنان به سایر استادیوم‌های کشور باشیم، اما گویا مخالفت‌های شکل گرفته ممکن است وضعیت را با پیچیدگی‌هایی مواجه سازد.

در بازی روز شنبه حمید سجادی وزیر ورزش که به جای حضور در جایگاه ویژه میان هواداران نشسته بود اعلام کرد: ارتکاب ناهنجاری در ورزشگاه‌ها را خط قرمز خود می‌دانیم... اظهارنظری احتمالا برای رفع نگرانی دلواپسان از این جهت که دولت حواسش هست. باید دید در ادامه فشار‌ها به چه سمت و سویی می‌رود و آیا دوباره در ورزشگاه‌ها قبل از همگانی شدن حضور زنان در تمام نقاط کشور، به روی نیمی از مردم جامعه بسته می‌شود یا رییس‌جمهور و مقامات وزارت ورزش می‌توانند مقابل انتقاد‌ها بایستند و از حق قانونی و شرعی زنان برای تماشای یک مسابقه فوتبال دفاع کنند.

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی