تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم
دیدارنیوز آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی کرد:

نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم

بسیاری از تحلیلگران و منتقدان می‌گویند در نبود نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه‌رو، کار اصولگراها برای سهم‌خواهی در مجلس، به جنجال کشیده خواهد شد.
سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
موضع تروئیکای اروپایی علیه ایران اقدامی نسنجیده بود

کنعانی: ایران نقشی در حمله سایبری به آلبانی ندارد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری امروز دوشنبه با اشاره به اینکه ایران نقشی در حمله سایبری به آلبانی ندارد، گفت: موضع تروئیکای اروپایی علیه ایران اقدامی نادرست و نسنجیده، در زمان نادرست و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی است.

کد خبر: ۱۳۷۱۷۶
۱۱:۲۲ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۱

کنعانی: موضع تروئیکای اروپایی علیه ایران اقدامی نسنجیده بود

دیدارنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضع تروئیکای اروپایی علیه ایران اقدامی نادرست و نسنجیده، در زمان نادرست و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی است. ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خود را به خرج داد تا مبتکرانه عمل کرده و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند. توافق یک مسیر دو طرفه است و انتظار این بود که طرفین نیز سازنده عمل کنند.

ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تسلیت سالروز شهادت آیت‌الله مدنی، تبریک روز سینما و تسلیت پیشاپیش برای اربعین امام حسین (ع)، گفت: لازم است از دولت و ملت عراق برای میزبانی از همایش بزرگ و جهانی پیاده‌روی اربعین سپاسگزاری کنیم. این حد از میزبانی کریمانه که هر سال صورت می‌گیرد و امسال هم علی رغم مشکلات موجود همه دار و ندار خود را در اختیار زائرین اباعبدالله قرار داده‌اند، شایسته قدردانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اروپا در شرایط وخیم انرژی قرار داشته و به توافق برای احیای برجام نیاز دارند، به چه علت علیه ایران بیانیه داده‌اند و موضع جمهوری اسلامی ایران در این رابطه چیست، گفت: اینکه اروپا چرا به رغم نیاز به انرژی مایل نیستند از ظرفیت‌های موجود به ویژه ظرفیت انرژی ایران استقاده کنند را باید از دولتمردان اروپایی بپرسید. آنچه مربوط به ایران است؛ ایران به طور طبیعی به عنوان بازیگر مهم و برجسته بازار انرژی این توانمندی را دارد که بخشی از نیاز‌های بازار‌های جهانی را تامین کند.

وی ادامه داد: در ارتباط با موضع تروئیکای اروپایی نیز پاسخ خود را اعلام کرده‌ایم. این موضع اقدامی نادرست و نسنجیده، در زمان نادرست و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی است. ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خود را به خرج داد تا مبتکرانه عمل کرده و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند. توافق یک مسیر دو طرفه است و انتظار این بود که طرفین نیز سازنده عمل کنند. آنچه در خصوص مباحث فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرخ می‌کنند، ثابت شده که ماهیت برنامه هسته‌ای ایرن صلح آمیز است و گزارش‌های مکرر آژانس همگی دال بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بود. در باب امور پادمانی ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای بوده و هست، به همان میزان به عدم اشاعه پایبند است و در اجرای غیر تبعیض‌آمیز نظام پادمان‌ها تاکید دارد.

وی افزود: همواره تاکید کرده‌ایم که آژانس باید به فعالیت حرفه‌ای خود فارغ از فشار‌های خارجی و اتهامات یک رژیم غیر پایبند به نظام پادمان‌ها، انجام دهد. سه کشور اروپایی به جای تشکر و قدردانی از نقش سازنده ایران در همکاری با آژانس، تحت تاثیر و فشار پذیری از رژیمی قرار گرفته‌اند که عضو هیچ یک از نظام‌های پادمانی نیست. توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفتگو‌های وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند تا مسیر برای توافق باز شود. ایران آمادگی خودش را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس اعلام کرده است و آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند. همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق و هم در مسیر تکالیف است و این دو در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می‌کنند.

کنعانی در پاسخ به این سوال که شاهد رویکرد‌های متناقض از سوی عربستان سعودی هستیم، موضع ایران نسبت به اقدامات و اظهارات ریاض چیست، گفت: ما معتقدیم کشور‌های منطقه نیازمند اتخاذ تدابیری برای ایجاد ثبات و آرامش در منطقه هستند. ثبات در منطقه لازمه توسعه اقتصادی است. آنچه می‌تواند به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند توجه به مصالح ملی و منطقه‌ای است. با تمرکز بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جمعی برای ایجاد شرایط بهتری در منطقه همواره تأکید کردیم آمادگی داریم با کشور‌های همسایه و دوست در منطقه تعامل و گفتگو کنیم برای ایجاد شرایط بهتر برای تامین منافع و مصالح کشور‌های منطقه. اتخاذ سیاست‌های غیرسازنده و غیراصولی در مسیر مذاکرات کمک کننده نیست. ما همچنان بر مسیر تعامل تاکید داریم و انتظار داریم همه کشور‌های منطقه در مسیر تعامل قدم بردارند.

وی افزود: در مورد عربستان با توجه به نگاه ایران برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای وارد گفتگو شدیم و این گفتگو در پنج مرحله ادامه یافت و توافقاتی حاصل شد و با اجرای توافقات زمینه برای نشست‌های بعدی در سطوح دیگر فراهم خواهد شد. تاکید ما بر اتخاذ رویکرد‌های سازنده است و ایران به هر اقدام و گام سازنده‌ای به صورت متناسب پاسخ خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های در چه مرحله‌ای قرار دارد و مزایای این عضویت برای ایران چیست، گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های به تصویب سران این سازمان رسیده و قدم‌های اجرایی برای عضویت رسمی و عملی ایران در این سازمان در حال طی شدن است. به طور طبیعی این سازمان به عنوان سازمان چندجانبه ظرفیت‌های زیادی دارد و ایران به عنوان کشور مهم منطقه‌ای دارای منابع مهم انرژی و ظرفیت‌های اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر مهمترین کریدور ترانزیتی ظرفیت‌های زیادی دارد که می‌تواند در اختیار سازمان قرار بگیرد. عضویت در این سازمان یک منفعت و مصلحت دو سوی است. روند عضویت در حال تکمیل شدن است و در نشست آتی یادداشت تعهدات ایران برای دریافت جایگاه دولت عضو در سازمان امضا خواهد شد. در جریان این نشست گفتگو‌های دوجانبه و چند جانبه میان سران برگزار خواهد شد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که رژیم صهیونیستی مدعی ارائه اطلاعات جدید در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به غرب شده است، موضع ایران در قبال این اقدامات غیرسازنده اسرائیل چیست، گفت: رژیم صهیونستی هیچ‌گاه نقش سازنده در مسیر مذاکرات نداشته و نقش مخرب این رژیم بر کسی پوشیده نیست. انتظار از طرف‌های مذاکره روند وین این است که منافع مردم خودشان و منافع ملی خودشان را در اولویت قرار دهند و تحت تاثیر رفتار‌های مخرب رژیم صهیونستی قرار نگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که دولت آلبانی مدعی حمله سایبری ایران به زیرساخت‌های این کشور شده است، موضع ایران نسبت به این اتهام چیست، گفت: در ارتباط با بحث آلبانی مواضع خودمان را اعلام کرده‌ایم و مجددا اعلام می‌کنیم هرگونه اتهام زنی به ایران را رد می‌کنیم. ما برخورد‌های دوگانه در مباحث مربوط به قضایای سایبری را تقبیح می‌کنیم. ایران کشوری است که بار‌ها در معرض حملات سایبری قرار گرفته و برخی طرف‌ها نیز نقش خودشان را در این حملات اعلام کرده‌اند. در حالی که حتی زیرساخت‌های هسته‌ای ایران مورد حمله سایبری قرار گرفته شاهد موضع‌گیری هیچ کدام از کشور‌های مدعی نبودیم. آلبانی که میزبان یک سازمان معلوم‌الحال و نشان‌دار تروریستی شده اتهاماتی را علیه ایران اعلام می‌کند که به نظر می‌رسد یک سناریوی طراحی شده است. ما هرگونه نقش ایران در چنین حمله‌ای را قویا تکذیب می‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که در صورت صدور قطعنامه علیه ایران در جلسه امروز شورای حکام، موضع ایران چه خواهد بود، گفت: در رابطه با نشست شورای حکام تا جایی که اطلاع داریم تا الان پیش نویس قطعنامه‌ای برای نشست ارائه نشده است. معتقدیم که هرگونه تکرار اقدام غیرسازنده مشابه اقدام غیرسازنده قبلی در آژانس مجددا نتیجه غیرسازنده خواهد داشت. امیدواریم برخی کشور‌هایی که اعتبار آژانس برای آن‌ها اهمیت دارد اعتبار آژانس را به عنوان سازمان فنی و تخصصی و غیرسیاسی قربانی دیدگاه‌ها و منافع سیاسی خودشان نکنند. ما امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه‌ای خودش را در این زمینه ایفا کند و به حفظ اعتبار و جایگاه حرفه‌ای و تخصصی آژانس توجه بیشتری کند. انتظار یک رویکرد سازنده از آژانس و اعضای شورای حکام داریم. ایران هرگونه اقدام و واکنش خود را در ارتباط با تحولات آتی متناسب با تحولی که در آژانس رخ خواهد داد، تنظیم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا و در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا پاسخی را به درخواست‌های ایران ارائه کرده است، گفت: پاسخ ایران قبلا داده شد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ رسمی هستیم. آن چیزی که مربوط به ایران هست و ما هموراه تأکید کردیم این است که مقامات دولت آمریکا ضرورت دارد رفتار سازنده‌ای را برای دستیابی به توافق در پیش بگیرند. تاکید کرده و می‌کنیم کشوری که به صورت یکجانبه از توافق امضا شده در ۲۰۱۵ میلادی خارج شده و مانع دستیابی به یک توافق مبتنی بر منافع مشترک در روند توافق شده و با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه و غیرمنطقی هزنیه‌های زیادی را بر دولت و ملت ایران تحمیل کرده حق ندارد اکنون در مقام مدعی قرار بگیرد و ژست طلبکارانه به خودش بگیرد. این آمریکاست که باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند عضو قابل اعتماد است. این دولت آمریکاست که باید اثبات کند یک رژیم قانون گریز و بحران آفرین نیست. این آمریکاست که باید اثبات کند به هنجار‌های بین‌المللی پایبند است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ داده شده به هماهنگ کننده به هیچ وجه موضوعات جدیدی که مانع شکل گیری توافق و جمع بندی توافقات شود را مطرح نکرده و مطالبات جدیدی طرح نکرده است. اینکه طرف‌های مقابل برای امتیاز گیری می‌خواهند به جنگ روانی رو آورده و به زیاد خواهی رو بیاورند، ایران نه به زیاده خواهی تمکین و نه از خطوط قرمز خود عقب نشینی خواهد کرد. متاسفیم طرف‌های مقابل به جای تلاش برای استفاده از مکانیسم دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات منافع یک رژیم قانون شکن و غیرپایبند به نظام جامع پادمانی خود را به منافع خود و مصالح بین‌المللی ترجیح می‌دهد.

وی افزود: هم آمریکا و هم اروپا به ویژه صادرکنندگان سه گانه بیانیه اخیر باید اثبات کنند که در روند مذاکره به نرم‌های بین‌المللی پایبند هستند و منافع رژیم صهیونیستی را در اولویت تصمیم گیری سیاسی خود قرار نمی‌دهند. تاکید می‌کنیم اگر اراده سیاسی در طرف مقابل برای دستیابی به توافق وجود داشته باشد، زمینه برای دستیابی به یک توافق همه‌جانبه وجود دارد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که آیا روادید حضور رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل صادر شده است چرا که شاهد طرح مباحثی در داخل آمریکا برای عدم صدور روادید هستیم، گفت: دولت آمریکا مبتنی بر قرارداد دولت مقر موظف است زمینه را برای شرکت اعضای سازمان ملل فراهم کند و بر همین مبنا انتظار داریم در خصوص ایران هم به وظایف خود عمل کند. ما به اینکه در داخل آمریکا برخی در حال طرح مباحث غیرسازنده هستند اعتنا نمی‌کنیم. در خصوص سفر رئیس جمهور نیز تفاسیر و جزئیات را ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی