سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

کشف اسکلت دایناسوری با قدمت ۲۳۰ میلیون سال

دانشمندان از سال ۲۰۱۷ مشغول بررسی منطقه‌ای در شمال زیمباوه با نام Pebbly Arkose Formation بوده‌اند و پس از پنج سال حفاری و تاخیر‌های ناشی از کووید، سرانجام موفق شدند تا اسکلت کاملی از یک گونه دایناسور با نام Mbiresaurus raathi را کشف کنند که زمانی در این منطقه فرمانروایی می‌کرده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، این نمونه حدود ۲۳۰ میلیون سال قدمت دارد.

۱۹:۴۲ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۱

کشف اسکلت دایناسوری با قدمت ۲۳۰ میلیون سال

دیدارنیوز: دانشمندان پس از پنج سال حفاری سرانجام موفق شدند تا اسکلت کاملی از یک گونه دایناسور با نام Mbiresaurus raathi را کشف کنند.

باستان‌شناسان قدیمی‌ترین گونه دایناسور که تاکنون در آفریقا کشف شده و همچنین یکی از قدیمی‌ترین گونه‌هایی که تاکنون روی زمین زندگی کرده را در زیمباوه کشف کرده‌اند. کشف آن‌ها علاوه بر شواهد جدیدی درباره تکامل دایناسورها، توضیحاتی را درباره این سوال ارائه می‌کند که چرا دایناسور‌ها فقط در برخی از بخش‌های ابرقاره باستانی پانگه‌آ زندگی می‌کرده‌اند؟

دانشمندان از سال ۲۰۱۷ مشغول بررسی منطقه‌ای در شمال زیمباوه با نام Pebbly Arkose Formation بوده‌اند و پس از پنج سال حفاری و تاخیر‌های ناشی از کووید، سرانجام موفق شدند تا اسکلت کاملی از یک گونه دایناسور با نام Mbiresaurus raathi را کشف کنند که زمانی در این منطقه فرمانروایی می‌کرده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، این نمونه حدود ۲۳۰ میلیون سال قدمت دارد و از این نظر قدمت آن با قدیمی‌ترین دایناسور‌هایی که تاکنون کشف شده، برابری می‌کند.

مشخصات دایناسور کشف شده

کشف اسکلت دایناسوری با قدمت ۲۳۰ میلیون سال

دایناسور کشف شده، یک سوروپودومورف (Sauropodomorpha) است که حدود ۲ متر طول و ۰.۵ متر ارتفاع داشته است. هرچند این نمونه کوچکین بوده، اما در مقایسه با ساروپود‌های بعدی مانند پاتاگوتایتان (Patagotitan) با طول ۳۷ متر، یک کوتوله محسوب می‌شود.

Mbiresaurus raathi در اواخر دوره تریاس (۲۵۲ میلیون تا ۲۰۱ میلیون سال پیش) در کنار سواحل یک رودخانه باستانی در زیمبابوه امروزی زندگی می‌کرد که اکوسیستمی مملو از دایناسور‌ها بوده است. علاوه بر آن، در این حفاری شواهدی از موجودات دیگری از جمله رینکوسور، سینودونت و همچنین شواهدی از دایناسور‌های اولیه گوشتخوار کشف شده است.

کشف اسکلت دایناسوری با قدمت ۲۳۰ میلیون سال

در طول دوره تریاس، تمام قاره‌های زمین در یک خشکی غول‌پیکر به نام پانگه‌آ جمع شده بودند. به همین دلیل، بسیاری از مناطقی که اکنون توسط اقیانوس‌های کامل از هم جدا شده‌اند، مانند سواحل آمریکای جنوبی و آفریقا، زمانی دارای گیاهان و جانوران مشترک بوده‌اند.

محققان با کمک تحقیقات قبلی توضیح می‌دهند که احتمالا موانع آب‌و‌هوایی مانند گرمای شدید یا خشکسالی باعث شده تا حیوانات دوره تریاس به جای رفتن به سمت مرز‌های فیزیکی مانند اقیانوس‌ها، در جای خود باقی بمانند.

کشف اسکلت دایناسوری با قدمت ۲۳۰ میلیون سال

در نهایت، باید اشاره کرد که فسیل دیگری نیز در تانزانیا کشف شده که ظاهرا به یک دایناسور قدیمی‌تر به نام Nyasasaurus با قدمت ۲۴۵ میلیون سال پیش مربوط می‌شود، یعنی ۱۵ میلیون سال قبل از Mbiresaurus raathi. البته باستان‌شناسان در این مورد موفق به کشف اسکلت کامل این موجود نشده‌اند و به همین دلیل هنوز تایید نشده که متعلق به یک دایناسور است یا به اجداد آن‌ها با نام Dinosauromorpha مربوط می‌شود.

منبع: دیجیاتو