تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
دیدار از آخرین وضعیت تالاب انزلی گزارش می‌دهد

آتش ۱۳ میلیاردی + فیلم

آتشی که به عمد به جان تالاب انزلی افتاده بود بعد از ساعت‌ها تلاش و ممارست نیرو‌های امدادی خاموش شد و حالا فیلمی برای سایت دیدار ارسال شده که نشان می‌دهد، ضرباتی که به جان این تالاب می‌خورد تمامی ندارد.

کد خبر: ۱۳۶۶۶۷
۱۳:۴۲ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۱

آتش ۱۳ میلیاردی + فیلم

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: تالاب انزلی سالهاست که حیات‌اش در خطر است و در تمام این سال‌ها جملاتی که بار‌ها از زبان مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهاد‌های متولی مانند استانداری و فرمانداری شنیده شده این است که بودجه‌ای برای حفاظت از این تالاب در نظر گرفته شده و قرار است اقدام‌هایی برای بهبودی حال این تالاب انجام شود، اما ...
بعضا وسعت این آتش سوزی‌ها چند هکتار می‌شد و کار را برای نیرو‌های امدادی که قرار بود آتش را مهار کنند سخت تر می‌کرد؛ آنطور که در خبر‌ها آمده وسعت آتش سوزی اخیر حدود ۴۰ کیلومتر مربع بود و افزایش وسعت آن در کمتر از ۲۴ ساعت، مسوولان را مجبور به کمک گرفتن از سه بالگرد برای مهار آتش سوزی کرد.

از سوی دیگر علیرغم اینکه گفته شده آتش مهار شده صبح امروز نیز دود غلیظی در مسیر کنارگذر انزلی و در محدوده‌ای که حریق نیزار‌های تالاب صورت گرفته بود مشاهده شده و در حال حاضر وضعیت منطقه چراغ پشتان انزلی در محدوده ماراگوده عادی و تحت کنترل است و نیرو‌های امدادی و خدمات رسان از جمله محیط بانان محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری و هلال احمر در محل حضور داشته و محیط بانان در حال پایش منطقه هستند.

جالب اینکه شهریور سال گذشته هم آتش‌سوزی مشابهی به جان تالاب انزلی افتاد که وسعت آن هم چیزی حدود ۴۰ هکتار اعلام شده بود، هر چند که شاهدان آتش سوزی اخیر را بیشتر از ۴۰ هکتار تخمین می‌زنند.

دستگیری مجرمان

آنطوری که اکبر سبحانی دادستان انزلی اعلام کرده با حکم قضایی عامل آتش افروزی در ۴۰ هکتار از اراضی تالاب انزلی در منطقه چراغ پشتان دستگیر شد.

او این را هم اضافه کرد که این فرد که دستور قضائی علیه وی از سوی دادستانی انزلی صادر شده از افراد بومی ساکن در منطقه چراغ پشتان شهرستان بندر انزلی است که برای انجام تحقیقات مقدماتی تحت نظر قرار گرفته است.

خبر رسیده که برای پیشگیری از وقوع مجدد آتش سوزی در تالاب انزلی دو بالگرد اطفای حریق برفراز تالاب انزلی در حال انجام عملیات آب پاشی بر روی نیزار‌های سوخته این تالاب هستند و در حال حاضر بالگرد‌های اطفای حریق در حال انجام عملیات آب پاشی بر روی نیزار‌های سوخته تالاب هستند تا از بروز حریق احتمالی پیشگیری شود.

 

آتش ۱۳ میلیاردی + فیلم

از آتش سوزی تا ریختن فاضلاب

درست زمانی که موضوع آتش سوزی در تالاب انزلی خبر ساز شد یکی از فعالان اجتماعی شهر انزلی در ویدیویی که برای دیدار ارسال کرد گفته که روزانه مقدار زیادی فاضلاب وارد تالاب انزلی می‌شود و همین موضوع حیات و زندگی این تالاب را بیش از پیش به خطر انداخته است.

قایقرانان و کسانی که از این تالاب امورات زندگی خود را می‌گذارنند مجبورند خود وارد تالاب شده و با پاکسازی آن، زندگی خود و تالاب را نجات دهند، اما نکته قابل تامل این است که علیرغم وعده‌هایی که مسوولان برای احیاء و پاکسازی تالاب داده اند تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و آنطور که قایقرانان می‌گویند ۱۳ میلیارد تومان برای لایه روبی تالاب انزلی اختصاص داده شده، اما تاکنون یک هزار تومان از آن رقم تخصیصی خرج تالاب نشده است.

بهمن ماه ۱۴۰۰ رضا زمانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، با اشاره به مصوب شدن تشکیل ستاد ملی احیای تالاب بین‌المللی انزلی به ریاست معاون اول رئیس جمهور گفت: با تشکیل این ستاد، وضعیت تالاب بهبود یافته و اقدامات در سطح ملی دیده خواهد شد.

او با بیان اینکه تشکیل ستاد ملی احیای تالاب بین المللی انزلی در دستور کار دولت قرار گرفته است، افزود: به این ترتیب تالاب انزلی در تمامی ابعاد چه در بخش مسائل مربوط به پساب‌های ورودی به تالاب و مدیریت جامع آبخیز حوضه تالاب انزلی و اقدامات اکولوژیک لازم به صورت جامع دیده خواهد شد.

از تاریخی که مدیر کل محیط زیست گیلان این خبر را اعلام کرده تا به امروز ۸ ماه گذشته و آنطور که مردم و فعالان محیط زیست می‌گویند هیچ کدام از این وعده‌های داده شده نه تنها اجرا نشده بلکه شرایط تالاب انزلی روز به روز بدتر می‌شود و خشک شدن این تالاب در آینده نزدیک دور از انتظار نیست، سرنوشتی که گریبان بسیاری از تالاب‌های کشور را گرفته، هر چند که متولیان و مسوولان بیشتر این اتفاق‌ها را گردن زمین و آسمان می‌اندازند و می‌گویند زمین گرمتر شده و باران نمی‌بارد، اما بی کفایتی آن‌ها در مدیریت شرایط کنونی هر روز بیشتر متبلور می‌شود.

فیلم آلودگی‌های فاضلابی مرداب انزلی را اینجا ببینید

 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی