تیتر امروز

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست/ لغو پروازهای لوفت هانزا به تل‌آویو
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

هشدار به اسرائیل/ بریتانیا: تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست/ لغو پروازهای لوفت هانزا به تل‌آویو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
وزارت خارجه چین مدعی شد

تایوان بهانه است؛ آمریکا می‌خواهد «چین» را مهار کند

پس از تنش‌ها و درگیری لفظی مقامات چینی و آمریکایی بر سر تایوان، وزارت خارجه چین مدعی شد که آمریکا به بهانه ثبات در غرب اقیانوس آرام، آشکارا سعی می‌کند از تایوان برای مهار چین استفاده کند.

کد خبر: ۱۳۶۵۳۶
۱۲:۱۱ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۱

پکن: آمریکا به بهانه تایوان درصدد مهار چین است

دیدارنیوز: وزارت خارجه چین می‌گوید: آمریکا به بهانه ثبات در غرب اقیانوس آرام، آشکارا سعی می‌کند از تایوان برای مهار چین استفاده کند.

به نقل از سایت وزارت خارجه چین، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت: این نیرو‌های جدایی طلب آمریکا و تایوان و نه چین هستند که به دنبال تغییر وضعیت موجود در سراسر تنگه تایوان هستند. تنها یک چین در جهان وجود دارد. تایوان بخشی از چین است. دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که نماینده کل چین است.

وی تاکید کرد: تلاش نیرو‌های «استقلال تایوان» برای جلب حمایت خارجی از جمله از سوی ایالات متحده برای پیشبرد برنامه خود، منشأ تنش‌های فعلی در تنگه تایوان است. آمریکا به بهانه ثبات در غرب اقیانوس آرام، آشکارا سعی می‌کند تایوان را مهار کند. چطور این مساله به چین یا روابط چین و آمریکا مربوط نیست؟ اگر آمریکا واقعاً می‌خواهد وضعیت را به سمت ثبات بیشتر هدایت کند، باید فوراً به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا بازگردد و از ارسال هرگونه سیگنال اشتباه بیشتر به نیرو‌های جدایی‌طلب «استقلال تایوان» خودداری کند.

وی همچنین درباره گزارش‌ها از فعالیت‌های غیرقانونی نظامی آمریکا، گروه‌های تروریستی و مخالفان تحت حمایت آمریکا در سوریه گفت: من گزارش‌های مربوطه را یادداشت کرده‌ام. دیدن گستردگی غارت‌های آمریکا در سوریه، که در حالی ادامه دارد که این کشور تلاش می‌کند از بحرانی که بیش از یک دهه به طول انجامیده و یک بحران انسانی شدید که مردمش با آن مواجه هستند، بیرون بیاید، وحشتناک است. هیچ بی عدالتی بزرگتر از این نیست که ثروتمندترین کشور جهان یکی از فقیرترین‌ها را غارت کند.

وی افزود: ایالات متحده در بحران سوریه مداخله کرد و سعی کرد «انقلاب رنگی» را آغاز کند. مداخلات نظامی مکرر این کشور در سوریه باعث تلفات غیرنظامی بزرگ و خسارات اقتصادی غیرقابل تخمینی شده و بیش از ۱۲ میلیون نفر را آواره کرده است. هفته گذشته، ارتش آمریکا دور دیگری از حملات هوایی را در شرق سوریه در یک رشته نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه انجام داد.

این سخنگو تصریح کرد: علاوه بر همه اینها، ایالات متحده تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه سوریه اعمال کرده است و مردم سوریه را از نیاز‌های اولیه زندگی خود محروم کرده و توسعه و بازسازی اقتصادی این کشور را مسدود کرده است. حتی امروز، نیرو‌های آمریکایی همچنان نفت، گاز طبیعی و سایر منابع دولتی سوریه را کنترل می‌کنند. آن‌ها همچنان میادین نفتی اصلی سوریه را اشغال کرده‌اند و بیش از ۸۰ درصد از تولید نفت این کشور را غارت کرده‌اند. آن‌ها ذخایر غلات سوریه را قاچاق کرده و سوزانده‌اند و بحران انسانی در آنجا را تشدید کرده‌اند. ایالات متحده باید به طور کامل در مورد جنایات مربوط به جنگ خود تأمل کند، حضور و عملیات نظامی غیرقانونی خود در سوریه را متوقف کند، تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را لغو کند و دزدی نفت و غلات از سوریه را متوقف کند. ایالات متحده باید آزادی، ثروت و کرامتی را که به حق از آن مردم سوریه است، به مردم سوریه بازگرداند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در باره اقدامات ژاپن در جهت افزایش بودجه دفاعی گفت: ژاپن در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر هزینه‌های دفاعی، توسعه قوی ضد موشکی، فضایی، تسلیحات مافوق صوت و سایر فناوری‌های نظامی، تقویت همکاری نظامی با ایالات متحده و تلاش برای توسعه بیشتر در مسیر توسعه نظامی پیش رفته است. توسعه به اصطلاح "قابلیت‌های ضد حمله". برخی در ژاپن حتی برای به اشتراک گذاشتن فناوری هسته‌ای با ایالات متحده فریاد می‌زنند که با قانون اساسی صلح طلبانه و سیاست منحصراً دفاع محور آن مغایرت دارد و تهدیدی جدی برای صلح، امنیت و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. طرف ژاپنی باید از تاریخ درس بگیرد، به مسیر توسعه مسالمت آمیز متعهد بماند، به نگرانی‌های امنیتی همسایگان آسیایی خود احترام جدی بگذارد و در زمینه امنیت نظامی با احتیاط عمل کند تا اعتماد کشور‌های همسایه و جامعه بین‌المللی را جلب کند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی