تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
یک سرقت هالیوودی!

چطور می‌شود مشهورترین عکس چرچیل را از یک تالار عمومی دزدید؟

روز جمعه کارکنان هتل «شاتو لوریر» اوتاوا در کانادا اتفاقی متوجه شدند یکی از عکس‌های تاریخی مجموعه آثار هنری این هتل روی دیوار کج شده است، این موضوع پرده از سرقت یکی از مهم‌ترین پرتره‌های ثبت شده از ویتستون چرچیل نخست وزیر دوران جنگ بریتانیا برداشته است. هنوز روشن نیست این عکس چه زمانی به سرقت رفته، هتل احتمالا برای بازگرداندن آن جایزه ۵ میلیون دلاری تعیین خواهد کرد، اما کسی خوشبین نیست که اثر سرقت شده به زودی پیدا شود.

کد خبر: ۱۳۶۱۴۱
۱۵:۰۸ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۱

چطور می‌شود مشهورترین عکس چرچیل را از یک تالار عمومی دزدید

دیدارنیوز ـ این یک داستان تخیلی از یک سرقت هالیوودی نیست، این داستان هرچند شبیه یک فیلم سینمایی از آب درآمده، اما واقعا اتفاق افتاده‌است، یکی از معروف‌ترین پرتره‌های وینستون چرچیل از روی دیوار هتلی در کانادا به سرقت رفته، فقط موضوع این است که هیچ کس نمی‌داند این اتفاق چه زمانی رخ داده‌است!

پرتره گم شده متعلق به ۱۹۴۱ است و توسط یکی از مهم‌ترین عکاسان پرتره جهان گرفته شده، «یوسف کارش» عکاس این عکس آن را زمانی گرفته است که چرچیل برای یک سخنرانی در مورد وضعیت جنگ جهانی در کانادا به سر می‌برد. این تصویر از چرچیل به شیر غران معروف است و کپی‌های متعددی از آن اینجا و آنجا منتشر شده است. همه فکر می‌کردند نسخه اصلی آن با امضای عکاس به همراه چهار عکس دیگر از همین عکاس در جای امنی جلوی چشم صد‌ها بازدیدکننده قرار دارد، اما به تازگی یکی از کارکنان هتلی که این پرتره را در اختیار داشت متوجه شده است که یک چیزی درست نیست.

چرا قاب کمی کج شده‌است؟

کارمند هتل، اتفاقی متوجه شد که قاب پرتره چرچیل کمی کج شده است، و با زاویه عکس‌های دیگر روی دیوار هماهنگی ندارد، هتل بلافاصله با یک کارشناس هنری که مدیر دارایی‌های آقای کارش است تماس گرفت و از او درخواست کمک کرد. «هری فلید»، که در ۱۹۷۹ توسط آقای کارش استخدام شده بود تا دارایی‌های او را مدیریت کند، از هتل خواست که عکسی از امضای اثر برایش ارسال شود و متوجه شد تصویری که روی دیوار است، جعلی است.

بعد از این که روشن شد هتل یکی از مهم‌ترین دارایی‌هایش را از دست داده است، دیگر وقت آن رسیده بود که کسی به پلیس خبر بدهد، تمام چیزی که کارمندان هتل می‌دانند این است که اثر اصلی آخرین بار در ژوئیه ۲۰۱۹ روی دیوار دیده شده است، کسی مطمئن نیست که از آن به بعد عکسی که روی دیوار بوده عکس اصلی بوده یا عکس تقلبی که بعد از سرقت و احتمالا توسط سارقان روی دیوار نسب شده است.

چطور می‌شود مشهورترین عکس چرچیل را از یک تالار عمومی دزدید

پرتره چرچیل موسوم به شیر غران

اگر پیدا نشود دیگر کارم تمام است!

از شکل و قیافه این سرقت روشن است که برنامه ریزی مفصلی برای آن صورت گرفته، معمولا آثار هنری پیش از این که به سرقت رفتنشان توسط مالکان اصلی گزارش شود در بازار سیاه آثار هنری معامله می‌شوند بنابراین روشن نیست که آیا هتل یا مجموعه‌دار اصلی هرگز می‌تواند این اثر را پس بگیرد یا نه. آن چیزی که روشن است این است که پرتره شیر غران چرچیل آن طور که «میشل پروست»، رییس انجمن تاریخ انتاریو می‌گوید، قابل قیمت گذاری نیست. البته هنوز جای خوشحالی وجود دارد، چون نگاتیو‌های این اثر هنری در بایگانی ملی کانادا حفظ شده است، اما طبق وصیت هنرمند چاپ هیچ نسخه دیگری از این نگاتیو مجاز نیست و اگر اثر اصلی پیدا نشود، غیر از کپی‌های عکس شیر غران، تصویر اصلی روی دیوار هتل برنخواهد گشت.

هتلی که عکس مشهور کارش در آن نگه‌داری می‌شد همان محلی است که عکاس و همسرش برای ۱۸ سال در آن زندگی کردند، استدیوی آقای کارش هم تا ۱۹۹۲ در ساختمان همین هتل قرار داشت، هتل در مجموع پانزده اثر هنری از آقای کارش در اختیار دارد که شش‌تای آن‌ها از جمله عکس مشهور چرچیل در سالن اصلی آن آویزان بوده است.

بعد از روشن شدن این که سرقتی در هتل رخ داده، آثار دیگر کارش برای حفاظت بهتر به جایی با امنیت بیشتر منتقل شده است و هتل در بیانیه‌ای سرقت اثر مشهور کارش را وقیحانه خوانده است.

عکاسی از چرچیل، تنها عکس مهم کارش برای تاریخ کانادا، بریتانای و جهان نبوده است. او علاوه بر عکس‌های مشهور از چرچیل عکس‌هایی هم از ملکه الیزابلت گرفته است.

چطور می‌شود مشهورترین عکس چرچیل را از یک تالار عمومی دزدید

تصویر شیر غران چرچیل روی اسکناس‌های پنج پوندی

عکسی رو اسکناس پنج پوندی رفت

یوسف کارش، عکاس پرتره در استودیوی خود در اتاوا با نوردهی‌ای که از ملکه الیزابت در این عکس ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ ایجاد کرده است، نشان داده شده است.

عکس شیران غران از چرچیل، نه تنها از این جهت که یک میراث هنری است اهمیت دارد، بلکه به دلیل آن که روی اسکناس‌های پنج پوندی هم چاپ شده ارزشمند است، این عکس عکاس اصالتا ارمنی خود را ناگهان به شهرتی جهانی رساند.

داستان ثبت این عکس هم از جمله حاشیه‌هایی است که آن را مهم می‌کند، چرچیل در سفر به کانادا مایل نبود از او عکسی گرفته شود، بعد از این که با اصرار کارش مواجه شد قبول کرد که تنها برای یک عکس در برابر دوربین او قرار بگیرد، کارش برای گرفتن عکس جلو رفت و سیگار را از روی لب چرچیل برداشت، این کار باعث شد چرچیل به خنده بیافتد و اجازه دهد دو عکس از او گرفته شود.

یادداشت به جای عکس!

حالا که روشن شده عکسی که مدت‌ها روی دیوار هتل مشهور میزبان آثار کارش بود درواقع جعلی بوده است، هتل به جای این عکس یک یاداشت به دیوار زده و ماجرا را توضیح داده است.

چطور می‌شود مشهورترین عکس چرچیل را از یک تالار عمومی دزدید

هتلی که محل نگه داری آثار کراش بود، بعد از کشف این مسأله که عکس چرچیل از روی دیوار به سرقت رفته به جای عکس تقلبی یادداشتی در مورد سرقت این اثر به دیوار نصب کرده است

یکی از راه‌هایی که برای برگرداندن این اثر هنری به هتل وجود دارد، تعیین جایزه‌ای معادل یا بیشتر از ارزش نقدی این اثر است، آقای پروست می‌گوید شاید هتل آماده باشد برای بازگرداندن این اثر پنج میلیون دلار کانادا جایزه تعیین کند، اما اگر اثر به دست یک مجموعه‌دار رسیده باشد بعید است که این رقم‌ها بتواند نگه‌دارنده فعلی آن را توجیه کند که عکس را پس بدهد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی