تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
برنامه اقدام مشترک دو وزارت‌خانه بهداشت و امور خارجه

صادرات واکسن‌های بدون تاییدیه به مالی، بدون آورده مالی!

بهرام عین‌اللهی در حالی تاکید چندباره روی این موضوع دارد که در زمان تحویل گرفتن وزارت بهداشت هیچ واکسنی در این وزارتخانه نبوده که در شبانه روز گذشته فقط ۲۰ هزار نفر واکسن دریافت کرده‌اند!

کد خبر: ۱۳۵۸۸۸
۱۲:۰۹ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱

از صادرات ما تا صادرات آنها

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: یکی از افتخارات دولت سیزدهم با گذشت یک سال از عمر آن، واردات واکسن کرونا بوده که به گفته وزیر در همان هفته‌های اول وزارتخانه متبوع‌اش توانسته آمار تزریق ۸ میلیون دُز واکسن در یک هفته را به ثبت برساند؛ این در حالی است که طبق آمار ۶۴ میلیون و ۹۰۶ هزار و ۹۴ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ماجرا وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که از این تعداد فقط ۵۸ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۱ نفر برای تزریق دز دوم واکسن اقدام کردند و در نهایت ۳۰ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۴۵۲ نفر دز سوم و بالاتر واکسن را دریافت کرده‌اند؛ یعنی چیزی کمتر از نصف جمعیتی که دز اول را زده اند.

هر چند که تزریق این واکسن‌ها توانست سد محکمی روبروی کووید ۱۹ باشد و رسیدن آمار مرگ و میر از روزی ۷۰۰ نفر به صفر نشان داد که این راه مقابله یکی از بهترین راه‌ها برای ایستادگی در برابر کرونا است.

عین اللهی هم با بیان اینکه واکسیناسیون اهمیت زیادی دارد به این موضوع اشاره کرد که تا الان ۱۴۳ هزار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور داشته ایم که این آمار تا شروع واکسیناسیون ۱۳۲ هزار نفر بود، اما از دی ۱۴۰۰ تا امروز ۱۱ هزار فوتی داشته ایم یعنی، واکسیناسیون باعث کاهش مرگ‌های کرونایی شد؛ اما درست یک ماه بعد از بهتر شدن آمار مبتلایان و مرگ و میر و حتی به رنگ آبی درآمدن همه شهرها، ماجرا تغییر کرد؛ آمار مبتلایان در مدت یک هفته رشد صعودی عجیبی داشت و ثبت مرگ‌های کرونایی دو رقمی و رنگ زرد، نارنجی و قرمز جای خود را به رنگ آبی دادند.

سیاست‌های جدیدی در کار نیست!

با بالا رفتن آمار مبتلایان و مرگ و میر این احتمال که محدودیت‌ها دوباره برگردد قوت گرفت و همه منتظر دستور کمیته ملی مقابله با کرونا بودند، اما علیرغم همه گمانه زنی‌ها نه محدودیتی اعمال شد و نه سیاست‌های جدیدی اتخاذ و در نهایت پیشنهاد وزیر و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در حد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک باقی ماند.

البته روز شنبه هفته جاری ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم دیگری گرفت و تاکید کرد در آغاز بازگشایی مدارس و مراسم اربعین مردم برای دریافت دز یادآور اقدام کنند.

او همچنین انجام تست و شناسایی مبتلایان به کرونا در مرز‌ها و مبادی ورودی کشور را نیز ضروری برشمرد و از همه مردم خواست که برای ایمن ماندن از کرونا و سویه‌های جدید آن، نسبت به رعایت کامل اصول بهداشتی اهتمام ویژه داشته باشند.البته رئیس جمهور زمانی این حرف را مطرح کرده که عین اللهی از ذخیره ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا خبر داده و گفته فعلاً نیازی به خرید واکسن‌های تولید داخل نیست، اما می‌توانیم برای صادرات آن‌ها اقدام کنیم. دیروز هم خبری به گوش رسید که قرار است بخشی از این واکسن صادراتی را به صورت اهدایی به کشور مالی در آفریقا ارسال کنند که طبیعتا درآمد و آورده مالی برای کشور نخواهد داشت! جالب است که شخص وزیر امور خارجه یعنی حسین امیرعبداللهیان با یک میلیون دُز واکسن برکت راهی مالی شده است.

وزیر بهداشت زمانی صحبت از صادرات واکسن را مطرح می‌کند که طبق گزارش محققان، یک تقویت کننده کووید۱۹ که سویه اومیکرون را مورد هدف قرار می‌دهد و در انگلستان تائید شده به زودی در دسترس خواهد بود.

دکتر "جون راین"، رئیس تنظیم کننده مراقبت‌های بهداشتی و دارویی بریتانیا، گفته بود: این واکسن (ترکیبی) از ما در برابر این بیماری محافظت می‌کند، زیرا ویروس همچنان در حال تکامل است و این به روز رسانی نقش مهمی در محافظت از مردم در برابر کووید ۱۹ در زمستان امسال خواهد داشت.

محققان معتقدند که عوارض جانبی این واکسن معمولاً خفیف بوده و خودبه‌خود برطرف می‌شوند و داشتن یک تقویت‌کننده هدفمند رویکردی مشابه با کاری است که مقامات بهداشت عمومی در سال‌های گذشته با آنفلوانزا انجام داده‌اند، واکسن‌هایی که حداکثر چهار سویه آنفلوانزا را هدف قرار می‌دهد.

در حالیکه دنیا روز به روز در حال پیشرفت و تحقیقات بیشتر درباره کووید ۱۹ است، بهرام عین‌اللهی به فکر این است واکسن‌های تولیدی ایرانی که تائیدیه جهانی ندارد و در هیچ جای دنیا هم معتبر نیست و عنقریب تاریخ انقضای آن‌ها هم فرا می‌رسد را به کشور‌های دیگر صادر کند!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی