تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
مردم در کنار چهره‌های سیاسی، فرهنگی، ورزشی پشت علی کریمی درآمدند

مردم مقابل تندروها؛ حمایت بی‌سابقه از جادوگر

پس از سخنان توهین‌آمیز یک روحانی نسبت به علی کریمی، اسطوره فوتبال کشورمان حجم حمایت‌ها از کریمی و مخصوصا یکپارچگی افراد از طیف‌های گوناگون علاوه بر اینکه نشان داده جادوگر فوتبال آسیا چقدر محبوب است، ثابت می‌کند که دوره برخی تندروی‌ها با سنگر گرفتن پشت نام بزرگان دین رو به پایان است.

کد خبر: ۱۳۵۸۳۵
۱۹:۳۸ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۱

مردم مقابل تندروها؛ حمایت بی‌سابقه از جادوگر

دیدارنیوز: یک روز بعد از انتشار اظهارات عجیب یکی از منبری‌های تهران که علی کریمی را به خاطر یک استوری با الفاظی زشت خطاب کرده بود، علی کریمی در پستی اینستاگرامی با نسبت دادن همان کلمات به آن شخص از مردم خواست خودشان قضاوت کنند. کریمی در استوری اینستاگرامش نوشته بود: «میلیارد‌ها تومان خرج می‌کنیم نذری بدهیم و در پایان آرزوی شفای بیماری را داریم که برای نداشتن پول درمان می‌میرد.»

در این میان شهرداری تهران در اقدامی شتابزده و بدون طی تشریفات قانونی اقدام به جمع‌آوری بیلبورد‌های تبلیغاتی علی کریمی از سطح شهر نمود. اما در حالی که برخی از جریانات سعی می‌کردند اتهام سنگین توهین به مقدسات و تقابل با امام حسین و فرهنگ عاشورا را متوجه علی کریمی کنند، حمایت بی‌سابقه‌ای از جادوگر فوتبال آسیا در بین مردم، ورزشکاران فعلی و سابق و چهره‌های سرشناس به وجود آمد.

افراد مختلف از جناح‌های گوناگون با انتشار استوری و پست حمایتی نشان دادند که قرار است تیر آن تندرو‌هایی که فقط به دنبال تقابل و حذف هستند به سنگ خواهد خورد. هرچند علی کریمی طبق گفته برخی رسانه‌ها دو روز پیش ایران را به مقصد دوبی ترک کرد و وضعیت آینده‌اش در ایران را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. حمایت از علی کریمی در مقابل حامدرضا معاونیان منبری مطرح تهران و جریانات تندرو در شرایطی رقم خورد که معمولا در این جور مواقع به دلیل حساسیت‌های احتمالی افراد بیشتر تلاش می‌کنند محافظه‌کارانه رفتار کنند یا با کمترین توضیحات و صرفا با انتشار یک عکس و نام طرف حمایت خودشان را نشان بدهند.

با این حال در ماجرای اخیر چنین چیزی وجود نداشت و چهره‌هایی که اقدام به حمایت از کریمی کردند به صورت مشخص اعلام کردند تقصیری متوجه فوق ستاره سابق فوتبال ایران نیست. صادق زیباکلام استاد دانشگاه و فعال سیاسی در توییتر نوشت: «آقای علی کریمی نه با نذر مخالفت کرده نه با شعائر دینی. سئوال ایشان همان است که من از آقای محسن هاشمی سه سال پیش پرسیدم. آیا مردم راضی هستند عوارضی که به شهرداری برای خدمات شهری می‌پردازند، صرف تبلیغات ایدئولوژیک نظام شود؟ اگر راضی نباشند، این هزینه‌ها از نظر شرعی چه وجهی پیدا می‌کنند؟»

پرویز پرستویی با ابراز تاسف برای معاونیان سوال کرده: «کجای حرف آقای علی کریمی توهین به مقدسات بوده یا خدای ناکرده بی‌حرمتی به سیدالشهدا؟» پرستویی در ادامه نوشت: «آیا در شرایطی که خیلی از مردم ماه‌ها لب به برنج نزده‌اند، حتی پول نان خالی و گوشت و... را هم ندارند اگر پول این نذری‌ها هزینه این مستمندان بشود، امام حسین ناراحت می‌شود؟ بعید می‌دانم!» این بازیگر سرشناس کشورمان با اشاره به کمک‌های همیشگی علی کریمی به نیازمندان در پایان انتقاداتش را متوجه کسانی کرد که مدام درصدد تخریب یا حذف چهره‌های سرشناس هستند و افزود: «چرا به خودتان اجازه می‌دهید به آدم‌های پر افتخار و انسان، مثل علی کریمی توهین کنید. به خدا که در دنیا از آدم‌هایی مثل علی کریمی مجسمه می‌سازند و به وجودشان افتخار می‌کنند در عوض ما فقط یاد گرفتیم توهین و اهانت به کسانی بکنیم که در دل مردم جا پیدا کرده‌اند.»

پیش از این رسول خادم نیز با انتشار متنی افشاگرانه از فعالیت‌های خداپسندانه علی کریمی برای نیازمندان از او حمایت کرده بود. در این میان یکی از جالب توجه‌ترین حمایت‌ها از سوی امیررضا خادم قهرمان سابق کشتی جهان صورت گرفت. خادم برخلاف همیشه این‌بار خط مشی محافظه‌کارانه‌اش را کنار گذاشت و با زبانی آتشین و با طرح پرسش‌هایی فراتر از ماجرای علی کریمی خبرساز شد. این نماینده سابق مجلس با اشاره به معضلات فرهنگی کشور و انتقاد از اظهارنظر‌های غیر کارشناسی برخی وعاظ نوشت: «بسیار مواردی بوده که این بزرگواران بدون اشراف نسبت به اصل موضوع و تنها برآمده از شنیده‌های‌شان، اظهارنظر‌های تند و نابجایی کرده‌اند که جز ایجاد مانع و اتلاف سرمایه‌های انسانی، مادی و زمانی، فایده دیگری نداشته‌اند.»

خادم در ادامه با اشاره به مسائلی نظیر پخش مسابقات ورزشی زنان، ممنوعیت ورود زنان به استادیوم و مخالفت برخی علما با رونق صنعت گردشگری چند سوال مطرح کرد: «چگونه است که رقابت‌های ورزشی دختران ما را در خارج از کشور، مردان و زنان اجنبی! می‌توانند تماشاگر باشند، اما در داخل این امر جزو خطوط قرمز است؟! چرا بانوان ایرانی در خارج از کشور می‌توانند به ورزشگاه‌ها بروند و منقلب! نمی‌شوند، اما در کشور خودمان این امر ناصواب و منکر است؟ برگزاری کنسرت چرا باید در یک کشور، در برخی شهر‌ها مجاز و در برخی دیگر ممنوع باشد؟ علت مخالفت پنهان علمای محترم با موضوع استراتژیک و با اهمیت گردشگری چیست؟ چرا با تصور ترس واهی از هجوم فرهنگ بیگانه، آقایان در ظاهر سکوت کرده یا حداکثر از گردشگری مذهبی حمایت می‌کنند، اما در واقع کلا مخالف توسعه گردشگری هستند؟ و البته بسیار چرا‌های دیگر!»

خادم در پایان با حمایت از کریمی نوشت استوری او بی‌احترامی به سفره‌های امام حسین (ع) نیست: «آنچه من از متن کریمی برداشت می‌کنم، توصیه‌ایست قابل تامل نسبت به مذمت توزیع ریاکارانه نذورات در زیر خیمه امام حسین (ع)، در حالی که در کنارت نیازمند یا بیماری برای درمان به آن پول نیاز دارد و این هیچ ارتباطی با حرمت سفره‌های پر برکتی که با خلوص پهن می‌شود، ندارد.»

حجم حمایت‌ها از علی کریمی و مخصوصا یکپارچگی افراد از طیف‌های گوناگون علاوه بر اینکه نشان داده جادوگر فوتبال آسیا چقدر محبوب است، ثابت می‌کند که دوره برخی تندروی‌ها با سنگر گرفتن پشت نام بزرگان دین رو به پایان است.

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی