تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
دیدار از قطع آب شرب در شهرکرد، همدان و ارومیه گزارش می‌دهد

سد خالی، شهر خالی، سفره خالی...

قطعی آب که از شهرکرد شروع شد حالا به همدان و ارومیه رسیده، این موضوع اعتراض گسترده‌ای را به همراه داشت، اعتراضی که ممکن است به خالی شدن شهرها و در نهایت جنگ آب تبدیل شود!

کد خبر: ۱۳۵۸۱۹
۱۱:۰۹ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۱

سد خالی، سفره خالی، شهر خالی...

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: وقتی جنجال قطعی آب شرب در شهرکرد منجر به اعتراض مردم و تجمع آن‌ها جلوی استانداری رسید تصور همه این بود که این مشکل به زودی مرتفع می‌شود، اما اینطور نشد و حالا هم خبر رسیده که مردم در شهر‌های همدان و ارومیه هم چند روزی است که از داشتن نعمت آب شرب محرومند و تاکنون هم هیچ مسئولی از رئیس جمهور گرفته تا وزرا جواب قانع کننده‌ای برای بروز این مشکل نداشته‌اند.

در شرایطی که از همه مسئولان ظاهرا تمام توان خود را برای حل مشکلات دیپلماسی گذاشته‌اند و در هر ساعتی از شبانه روز هر کس از ظن خود این موضوع را تحلیل کرده و اظهار نظر می‌کند دور از ذهن است کسی به فکر این باشد که مردم شهرکرد دو هفته است آب ندارند و سهمیه آب مصرفی خود را باید در کیسه‌های پلاستیکی برچسب دار دریافت کنند! و باز هم اهمیتی ندارد که سد اکباتان همدان خالی است و سهمیه بندی یا جیره بندی به عنوانی پرکاربرد برای مردم این شهر شده تبدیل شده و پس از خشک شدن دریاچه ارومیه حالا مردم این شهر آب مصرفی ندارند.

جالب است که بدانید حتی در موضوع آب هم اولویت بحث با حوزه دیپلماسی است، زیرا علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در خصوص کمبود آب و بحث واردات آن گفته که هیچ برنامه‌ای برای واردات آب نداریم و در حوزه دیپلماسی آب و اجرای طرح‌های مشترک آبی، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و حق آبه‌ها با کشور‌های دیگر در حال مذاکره هستیم.

سهمیه‌بندی و جنگی که در راه است

چالش قطعی آب همچنان در شهرکرد ادامه دارد، هر چند از همان روز‌های اول مقصر اصلی این ماجرا چشمه کوهرنگ و گل آلود شدن آن شناخته شد، اما اتابک جعفری معاون وزیر نیرو هم در مصاحبه‌ای گفته بود: با تمهیدات انجام شده مشکل جدی در تأمین آب شرب شهرکرد وجود ندارد، فقط مردم تا ۴۸ ساعت آینده بیشتر در مصرف آب صرفه‌جویی کنند!

بیستم مرداد خبری مبنی بر رفع مشکل کدری آب و پایان قطعی آب، منتشر شد و نور امیدی در دل مردم روشن کرد، اما کمتر از ۲۴ ساعت این برگشت آب به مدار شهر طول نکشید و ۲۱ مردادماه و مجدد کدورت آب افزایش پیدا می‌کند به طوری که تصفیه‌خانه خُلک از مدار خارج می‌شود و حتی حضور سر زده وزیر نیرو در منطقه و بازدید از آن دردی از مردم دوا نمی‌کند و تا زمان انتشار این گزارش هنوز خبری مبنی بر رفع مشکل بی آبی مردم گزارش نشده است.

هنوز شهرکرد بحران بی‌آبی را رد نکرده بود که خبر رسید که همدان و ارومیه هم آب شرب ندارند و فرهاد بختیاری فر، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان این معضل را گردن کاهش نزولات آسمانی به ویژه درسال جاری و افت سطح ذخایر آبی در استان انداخت و گفت: با وجود مدیریت فشار آب در طول ماه‌های گذشته، ذخیره سد اکباتان کاهش یافت و اکنون برنامه‌ای برای مدیریت فشار و توزیع آب در شبکه شهری همدان طراحی شده است که مصداق آن همان نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

البته او کم شدن میزان آبگیری تصفیه خانه‌های اکباتان و شهید بهشتی را در بروز این اتفاق مقصر می‌دانست و به این نکته اشاره کرد که مطابق با مصوبات ستاد مدیریت بحران استان، برنامه مدیریت توزیع آب در حال اجرا است! اما این مسئول نگفت که چرا تا امروز شرکت متبوع و ستاد مدیریت بحران استان تا پیش از بروز این مشکل چاره‌ای برای آن نیندیشیده و حالا شهروندان برخی از شهر‌های استان آذربایجان غربی مانند منطقه شیخ تپه و تمکین وش از قطعی آب چندین ساعته در این شهر‌ها خبر می‌دهند و به این موضوع هم اشاره دارند که با شماره‌های مختلف با سازمان آب منطقه تماس گرفته اند و جواب به این خلاصه شده که به دلیل گرمای شدید هوا مشکل آب وجود دارد یا تعمیرات را بهانه‌ای برای این قطعی آب عنوان کرده‌اند و در نهایت تا این لحظه مسئولان شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی پاسخ یا اطلاعیه‌ای در این خصوص منتشر نکرده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی