تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

اسباب‌بازی‌های میلیاردی در بازار ایران!

قیمت برخی از انواع اسباب‌بازی وارداتی در ایران از مرز یک میلیارد تومان هم گذشته است. در برخی فروشگاه‌های آنلاین محصولاتی نظیر ربات یا ماشین کنترلی و شارژی تا بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هم قیمت خورده‌اند.

کد خبر: ۱۳۵۵۸۱
۱۹:۲۷ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

اسباب‌بازی‌های میلیاردی در بازار ایران!

دیدارنیوز: بررسی‌ها از وضعیت بازار اسباب‌بازی نشان می‌دهد قیمت بعضی از محصولات به میلیارد رسیده است. این در حالی است که هنوز در مناطقی از تهران خانه‌هایی با کمتر از نرخ یک میلیارد تومان پیدا می‌شود. به نظر می‌رسد ضعف در داخلی‌سازی و وابستگی به واردات ازجمله عوامل ایجاد چنین شرایطی باشند.

قیمت برخی از انواع اسباب‌بازی وارداتی در ایران از مرز یک میلیارد تومان هم گذشته است. گرچه در سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا لوکس‌ترین اسباب‌بازی‌ها در محدوده هشت میلیون تومان قرار دارند، اما در برخی فروشگاه‌های آنلاین محصولاتی نظیر ربات یا ماشین کنترلی و شارژی تا بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هم قیمت خورده‌اند. همچنین نمونه‌هایی از لگو هم وجود دارد که تا ۱۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

اسباب‌بازی‌های میلیاردی در بازار ایران!

این‌ها قیمت‌هایی است که پیش از این در بازار مسکن و خودرو رواج داشت، اما حالا در بازار‌های کوچکی نظیر اسباب‌بازی هم به چشم می‌خورد. البته این نرخ‌ها را نمی‌توان به تمام بازار‌ها تعمیم داد، اما این پرسش مطرح است که چرا این محصولات از گران‌ترین خودرو داخلی هم قیمت بالاتری دارند. همچنین گرچه خرید خانه در تهران دیگر شبیه به یک رؤیا می‌ماند، اما در شرایط کنونی بازار هم هنوز می‌توان در جنوب تهران واحد‌هایی پیدا کرد که به میلیارد نرسیده‌اند.

قیمت میلیاردی اسباب‌بازی معقول است

عماد ارغند، طراح و تولیدکننده اسب‌بازی، گفت: قیمت این محصولات در مبدا گران است؛ با توجه به قیمت ارز و ضرب آن در ریال بالارفتن نرخ‌ها منطقی به نظر می‌رسد. عوارض گمرکی، هزینه ترخیص بار، حمل بار و … نیز ازجمله عوامل دیگری هستند که بر قیمت نهایی محصول تأثیر می‌گذارند. اکنون بازار بیشتر کالا‌های وارداتی در چنین شرایطی قرار دارد.

او ادامه داد: البته بخش‌قابل توجهی از اسباب‌بازی‌ها هم قاچاق هستند. در این بین ما طیف گسترده‌ای از اسباب‌بازی‌ها در بازار تولید داخل هستند و با قیمت‌های معقولی به دست مصرف‌کننده می‌رسند. این تولیدات از کیفیت مطلوبی هم برخوردارند و صادر هم می‌شوند.

نمی‌توان به شکل سلبی قیمت‌ها را پایین نگه داشت

ارغند با اشاره به آزادبودن قیمت‌گذاری‌ها در بازار تشریح کرد: شورای نظارت بر اسباب‌بازی نباید نظارت سلبی داشته باشد. نمی‌توان صاحب سرمایه را محدود به واردات کالا‌های بخصوصی کرد. نظارت این سازمان نظارت ایجابی است. یعنی با اولویت معرفی و حمایت از کالای داخلی با کیفیت، استاندارد و با قیمت معقول فعالیت می‌کند.

وی در پایان اشاره کرد: نباید مبنای ارزیابی را بر کالا‌هایی بگذاریم که قیمت سرسام‌آور دارند. ما اسباب‌بازی باکیفیت و داخلی داریم. تنوع قابل ملاحظه‌ای هم دارد. البته به اندازه‌ای نیست که بازار را اشباع کند.

تدوین شیوه‌نامه نظارتی بر فروش اسباب‌بازی اینترنتی

گفتنی است که سازمان نظارت بر اسباب‌بازی در حال تدوین سازوکاری برای فروش سایت‌های آنلاین است. شیوه‌نامه‌هایی برای نظارت بر فروش اسباب‌بازی در سایت‌ها تدوین شده است. در حال حاضر صاحبان سایت‌ها با شورای نظارت بر فروش اسباب‌بازی در حال تنظیم این شیوه‌نامه‌ها هستند.

احتمالا اصلاحاتی بر این شیوه‎‌نامه‌ها اعمال می‌شود و اجرای آن تا قبل از پایان تابستان به نتیجه می‌رسد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی