وحیدی کلنگ زد، رئیسی دستور توقف داد؛ تالاب نابود شد
گزارش دیدار از وضعیت این روز‌های تالاب میانکاله

وحیدی کلنگ زد، رئیسی دستور توقف داد؛ تالاب نابود شد

روزی که ابراهیم رئیسی دستور داد که احداث پتروشیمی در میانکاله متوقف شود دیگر کار از کار گذشته بود، زیرا پیشتر وزیر کشور کلنگ نابودی آن را زده بود و حالا از این بهشت پرندگان، شوره‌زار مانده است...
حزب فقط حزب‌الله و جایگاه احزاب در ایران + ویدیو
در «قسمت اول» از «دومین برنامه رکن سه» با «قربانعلی قائمی» مطرح شد

حزب فقط حزب‌الله و جایگاه احزاب در ایران + ویدیو

در «دومین برنامه» از سری برنامه‌های «رکن سه» با قربانعلی قائمی، فعال سیاسی، شخصیت اجرایی و تشکیلاتی، جایگاه احزاب در جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دادیم. قسمت اول این گفت‌وگو را ببینید، بشنوید...

کشف ردپاهای ۱۲ هزارساله در یوتای آمریکا

باستان‌شناسان در آمریکا در بستر خشک یک رودخانه ردپا‌هایی را کشف کرده‌اند که می‌گویند متعلق به ۱۲ هزار سال پیش در اواخر عصر یخبندان است.

۱۴:۰۲ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

کشف ردپاهای ۱۲ هزارساله در یوتای آمریکا

دیدارنیوز: دارون دوک و توماس اوربان، دو پژوهشگر در حوزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی، با خودروی خود در حال عبور از پایگاه نیروی هوایی هیل بودند که به صورت تصادفی وقتی از شیشه به بیرون نگاه می‌کردند متوجه ردپا‌های فسیلی شدند.

آقای دوک در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما داشتیم با هم حرف می‌زدیم که این ردپا‌ها چه شکلی خواهند داشت که او (توماس اوربان) گفت مثل همین چیزی که بیرون پنجره است.»

تحقیقات و حفاری‌های بعدی نشان داد آنچه این دو پژوهشگر یافته‌اند ۸۸ ردپای متمایز متعلق به افراد بزرگسال و کودکان بوده است.

دارون دوک، پژوهشگر در موسسه تحقیقات مردم‌شناسی فار وسترن نوادا، اضافه کرد: «ما شواهدی از ردپای بزرگسالان با کودکان حدوداً ۵ تا ۱۲ ساله در محل پیدا کرده‌ایم. به نظر می‌رسد که این افراد در آب کم عمقی که در زیر آن لایه‌ای از گل وجود داشته راه می‌رفته‌اند و هرگامی که برمی‌داشته‌اند توسط شن‌ها پر می‌شده است (همان‌طور که ممکن است در یک ساحل تجربه کرده باشید). در همین حال زیر شن‌ها لایه‌ای از گل وجود داشته است که تغییر در آن پایدار بوده و باعث می‌شده ردپا‌ها دست نخورده حفظ شوند».

به گفته محققان این ردپا‌های فسیل‌شده مربوط به زمانی است که برودت شدید سیاره زمین رو به افول گذاشته بود و یخ‌ها در حال آب‌شدن بودند.

آقای دوک در منطقه به دنبال شواهدی از آتش‌سوزی‌های ماقبل تاریخ در دوره شوشونی‌ها، یک قبیله سرخپوستی که نوادگانشان هنوز در غرب ایالات متحده زندگی می‌کنند، بوده است. او به همین منظور توماس اوربان، پژوهشگر در دانشگاه کرنل، را به دلیل تخصصش در کشف شواهدی از انسان‌های باستانی به همراه آورده بود.

این محقق پیشتر شماری از ردپا‌های انسانی را در پارک ملی وایت سندز نیومکزیکو کشف کرده بود که تصور می‌شود تا ۲۳ هزار سال قدمت دارند.

باستان‌شناسان پیشتر با بهره‌گیری از تکنیک‌های باستان‌شناسی غیرتهاجمی نظیر مغناطیس‌سنج و رادار نفوذی زمین (GPR)، در حدود یک کیلومتری همین منطقه شواهدی بسیار دیگری از قبیله شوشونی‌ها نظیر ابزار‌های سنگی، شواهدی از استفاده از تنباکو، استخوان‌های پرندگان و بقایای آتش کمپ در ۱۳ هزار سال پیش یافته بودند.

توماس اوربان می‌گوید: «این‌ها ساکنان بومی آمریکای شمالی هستند و اینجا جایی است که آن‌ها زندگی می‌کردند و هنوز هم زندگی می‌کنند.»

او افزود: «وقتی در حین حفاری متوجه شدم که به رد پای یک انسان رسیدم و انگشتان پا را می‌دیدم، شگفت‌زده شدم چرا که به گونه‌ای بی‌نقص دست‌نخورده باقی مانده بودند.»

این دومین مورد کشف ردپای متعلق به انسان‌های اولیه در ایالات متحده است. پیشتر در پارک ملی وایت سندز در نیومکزیکو ردپا‌های دیگری از انسان‌های عصر پلیستوسن شناسایی شده بود.