تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
در یک سالگی دولت سیزدهم

نفس‌های آخر اینترنت در ایران!

در یک سالگی دولت سیزدهم، اینترنت مانند ۳۶۶ روز سپری شده با مشکل قطع، کندی و اختلال مواجه است که به نظر با هماهنگی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، اینترنت در ایران نفس‌های آخر را می‌کشد.

کد خبر: ۱۳۴۷۶۳
۱۳:۲۸ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

نفس‌های آخر اینترنت در ایران!


دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: توسعه زیرساخت‌های اینترنت، سرعت و تسهیلات مترتب بر آن از جمله مسائلی بود که در دوره تبلیغات انتخاباتی مورد تاکید سید ابراهیم رئیسی قرار داشت، اما اتفاقا همین حوزه جزء اولین نگرانی‌های جریان‌های منتقد و رقیب رئیسی در عرصه سیاسی ایران بود. دلیل این نگرانی هم این بود که خاستگاه اصولگرایی به خصوص ورژن سوپر انقلابی آن، اساسا با فضای مجازی و بستر آن یعنی اینترنت، در دعوای تاریخی هستند، لذا فعالان اجتماعی و سیاسی در اردوگاه رقیب همواره نگران بودند که پس از استقرار دولت انقلابی و با توجه به اینکه قوای دیگر هم در اختیار همین جناح است، کاهش سرعت، کاهش پهنای باند، فیلتر و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت عملیاتی می‌شود.

نگرانی که سطحی از آن به وقوع پیوست و هر روز بیشتر از روز قبل سرعت و کیفیت اینترنت دست‌خوش گرفتاری می‌شوند. قطعی اینترنت هر بار به یک بهانه، نیز قصه جدید یک و ماه اخیر است. روز دوشنبه دهم تیر ماه گفته شد یک حوضچه مخابراتی در منطقه ۸ مخابراتی تهران دچار آتش سوزی شد، اتفاقی که فارغ از صحت و سقم آن نشان از آشفتگی و بی برنامگی و بی سر و سامانی حاکم بر وزارت ارتباطات ایران است. وزارتخانه‌ای که وزیرش تا قبل از وزارت در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری نداشت و کلا با اینترنت و فضای مجازی رابطه‌ای نداشت. البته بسیاری از کارشناسان و کابران معتقدند حوضچه مورد بحث دچار هیچ حادثه‌ای نشده و این قطعی‌ها جز کلنجار رفتن‌های مسئولان انقلابی با زیرساخت‌های موجود مخابراتی برای راه اندازی اینترانت است و، چون برنامه قوی و علمی پشت آن نیست، سیستم را با توقف، نوسان و کندی مواجه کرده است. استدلال کارشناسان حوزه ارتباطات این است که اگر حوضچه منطقه ۸ مخابراتی دچار آتش‌سوزی شده پس چرا خطوط vip موبایل از داده‌های صوتی و اینترنتی پایدار بهره‌مند هستند؟ یا اینکه اگر یک حوضچه مخابراتی در منطقه ۸ مخابراتی تهران آتش گرفته چگونه به شبکه مستقل سیار و شرکت‌های خصوصی دیگر بویژه در سطح کشور آسیب زده؟ پرسش‌های تکنیکی که مسئولان مخابرات ایران تا کنون پاسخی برای آن ارائه نداده یا اساسا پاسخ قانع کننده‌ای نداشتند.

پیش‌تر هم موارد متعددی از قطعی و اختلال به وجود آمد که هر بار علل ذکر شده از طرف وزیر ارتباطات غیر فنی بوده و نتوانست منتقدان، کاربران و کارشناسان را قانع کند. موارد ذکر شده و نشده تمام وعده‌های آقای رئیسی در حوزه ارتباطات و توسعه و کیفی کردن را زیر سوال می‌برد. شرایط اینترنت در دولت سیزدهم به اذعان مشتریان بسیار بدتر از قبل شده است و هر قدر مسئولان مدعی بهبود آن نسبت به گذشته باشند، واقعی به نظر نمی‌رسد و مانند شرایط تورم و گرانی‌ها است که دولت اعلام می‌کند کنترل شده و در حال بهبود است، اما مردم در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها با تورم نزدیک به ۱۰۰ درصدی در برخی اقلام مواجه می‌شوند.

به نظر می‌رسد خاستگاه اصولگرایی_انقلابی، از بدو استقرار در دولت، مجلس و قوه‌قضاییه دست به دست هم داده و کمر اراده بسته‌اند که حوزه ارتباطات را مورد کنترل شدید قرار داده و با کاهش نامحسوس و روزانه از پهنای باند، نهایتا اکسیژنی برای تنفس اینترنتی،  باقی نماند. نشانه‌های هماهنگی  دولت و مجلس در محدود و احاطه کردن پهنا و پهنه اینترنت را در حمایت یک دست آن‌ها از طرح صیانت قابل جستجو است و این کندی‌ها، قطعی‌ها و کنتر‌ل‌ها در همان راستا رخ می‌دهد. طرحی که البته فشار افکار عمومی مانع قانونی شدن آن شد، ولی در عمل از همان روز‌های میانی تیر ۱۴۰۰ یعنی روزی که سید ابراهیم رئیسی بر کرسی اول پاستور تکیه زد، به نظر در دستور کار جدی مسئولان انقلابی قرار گرفت.

فردا (دوازدهم مرداد ۱۴۰۱) سالگرد روزی است که حسن روحانی کلید پاستور را تقدیم رئیس جمهور انقلابی و جهادی جمهوری اسلامی ایران کرد و رفت. گرچه نباید انتظار داشت رئیس جمهور همه مشکلات تاریخی، ساختاری و چند بعدی کشور را ظرف یک سال حل کند، اما حوزه مخابرات و عملکرد دولت درحوزه توسعه و کیفیت اینترنت و فضای مجازی "مشتی از خروار است". خرواری از مشکلات و مسائل حل نشده مختلف. همین یک سالی که از صدارت آقای رئیسی سپری شده، چشم‌انداز و آینده امیدوار کننده‌ای به ما نمی‌دهد. سیدابراهیم رئیسی تقریبا حل مشکلات حوزه‌های متعدد و مختلف کشور را در ظرف زمانی کوتاهی به مردم وعده داده بود و همان گونه که همه به یاد دارند، کلید واژه‌های "تند"، "سریع"، فوری"، "انقلابی" و "جهادی" معطوف و مربوط به همین وعده‌ها بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی