تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

حیدری: برخورد با طالبان باید بازدارنده باشد

پس از تجاوز مرزی گروه طالبان به خاک ایران که با واکنش نیروهای نظامی کشورمان همراه بود، شهریار حیدری، رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که برخورد با طالبان باید بازدارنده باشد. او گفت: طالبان تابع قوانین و مقررات بین‌المللی نیست، زیرا آشنایی به مقررات و قوانین مرزی ندارد؛ بنابراین گاهی اوقات فراتر از قانون در مرز‌ها تجاوز می‌کند.

کد خبر: ۱۳۴۶۶۸
۱۰:۳۱ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

حیدری: برخورد با طالبان باید بازدارنده باشد

دیدارنیوز: رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طالبان تابع قوانین و مقررات بین‌المللی نیست، زیرا آشنایی به مقررات و قوانین مرزی ندارد؛ بنابراین گاهی اوقات فراتر از قانون در مرز‌ها تجاوز می‌کند. اگر بخواهیم برخورد کنیم باید یک برخورد بازدارنده باشد تا به هیچ وجه چنین موضوعی را تکرار نکنند و این فتنه‌ها در نطفه خاموش شود.

شهریار حیدری، درباره درگیری نیرو‌های طالبان با مرزبانان کشورمان گفت: متاسفانه جریان طالبان، یک حکومتی است که هنوز بی‌ثبات است و ثباتی در کشور و مناطق مرزی‌اش ندارد از این جهت گروه‌های مردمی در قالب طالبان به حفاظت و حراست از مرز‌ها می‌پردازند هر روز هم این تیم‌ها تغییر می‌کنند و هر تیمی که می‌آید با تیم دیگر متفاوت است؛ بنابراین هر جوری که می‌خواهند تصمیم می‌گیرند به همین جهت به دلیل بی‌ثباتی در حاکمیت طالبان این جریانات بعضی از اقدامات را انجام می‌دهند که خلاف قوانین و مقررات ایمنی مرزی است.

رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بار‌ها از طریق مرزبانی و دستگاه دیپلماسی به این گروه‌ها که زیرمجموعه طالبان هستند، اخطار داده شده است بعد هم یک الی دو بار توسط ارتش و مرزبانی برخورد‌هایی انجام شد. واقعیت این است از بی‌ثباتی حکومت و دولت افغانستان این اتفاقات رخ می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که مرز تابع قوانین و مقررات بین‌المللی است، عنوان کرد: بین ما و افغانستان پروتکل‌هایی وجود دارد وسط رودخانه هیرمند مرز ما و این کشور است که یک پروتکل بین‌المللی است و در همه دنیا پذیرفته شده، اما طالبان تابع قوانین و مقررات بین‌المللی نیست، زیرا آشنایی به مقررات و قوانین مرزی ندارد؛ بنابراین گاهی اوقات فراتر از قانون در مرز‌ها تجاوز می‌کند.

حیدری بیان کرد: کشور ما مرز‌های مشترک زیادی با افغانستان دارد جمهوری اسلامی ملاحظات مردم این کشور را می‌کند و حرمت برای مرز‌ها قائل است. هر گروه و هر جریانی که در افغانستان شکل بگیرد، متغیر است، اما اصل، ثابت نگهداشتن مرز مشترک با این کشور است که این برای ما اهمیت دارد و اصول ثابت مرز مشترک بسیار برای ما مهم است. در صورت تکرار اینگونه مباحث با برخورد قاطع و شدید نیرو‌های نظامی و مرزبانی ما مواجه خواهند شد، اما امروز به حساب اینکه آشنا نیستند و قوانین مرز و مقررات مقرراتش را نمی‌دانند و از همه مهم‌تر اینکه آسیبی به مردم افغانستان وارد نشود این موضوع را ارزیابی می‌کنیم.

وی درباره این‌که گفته می‌شود علت این درگیری افراشتن پرچم از سوی طالبان در منطقه مرزی شغالک که خاک ایران بوده است، گفت: برابر با پروتکل‌ها مرز ما هیرمند است به اضافه خارج از رودخانه و نقاط ارتفاعی که با میله‌های مرزی اصلی و فرعی مشخص است همه این‌ها سال‌هاست که برای ما و افغانستان تعیین شده است اینکه نیرو‌هایی از سر آگاهی و یا نا آگاهی این کار را کرده باشند را نمی‌دانم که البته ما به حساب ناآشنایی این‌ها با قوانین و مقررات ارزیابی می‌کنیم، اما از این به بعد جای هیچ‌گونه توجیهی نیست بالاخره جهل به قانون رافع جرم نیست، این‌ها جاهل به قانون هستند باید برخورد شود اگر زیاده‌خواه شدند، باید شدیدتر برخورد شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اقتدار جمهوری اسلامی برای همسایگان و دنیا مشخص است. برخی‌ها در گروه طالبان ممکن است حرکاتی داشته باشند گاهی هم ممکن است اذیت کنند و توپ و گلوله‌ای شلیک کنند، اما چون در معادلات نظامی ما جریان طالبان یک جریان جدی نیست اگر بخواهیم برخورد کنیم یک برخورد بازدارنده باید باشد تا به هیچ وجه چنین موضوعی را تکرار نکنند و این فتنه‌ها در نطفه خاموش شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی