تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

گرانی تکان‌دهنده؛ رشد ۳۴ تا ۲۰۰ درصدی «نرخ دارو» در یک هفته!

با وجود وعده‌های دولت رئیسی درباره کنترل تورم و گران نشدن نان سنتی، دارو و .. تا پایان سال جاری، قیمت آنها در تابستان هر روز افزایش می‌یابد و خبری از تحقق وعده‌های شیرین دولت مردمی نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دارو بدون نسخه در یک هفته گذشته حداقل ۳۴ درصد افزایش داشت. برخی دارو‌ها نیز تا ۲۰۰ درصد رشد را تجربه کردند.

کد خبر: ۱۳۴۴۱۷
۱۸:۰۲ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱

گرانی تکان‌دهنده؛ افزایش «۷ برابری» قیمت دارو با جراحی اقتصادی!

دیدارنیوز: به‌رغم وعده دولت مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت دارو، هفته پیش وزارت بهداشت از افزایش پنج تا ۳۰ درصدی نرخ انواع دارو خبر داد. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که فقط در طول همین هفته قیمت برخی از دارو‌ها حتی تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

برخورد انکاری دولت مبنی اینکه قصد افزایش قیمت را ندارد، همیشه مردم را ترسانده؛ گویا دیگر تاکید مسئولان مبنی بر کنترل یک بازار، نشانه‌ای بر افزایش قیمت‌هاست. یکی از این موارد به تاکید دولت مبنی بر کنترل قیمت دارو مربوط می‌شد. اما در نهایت هفته گذشته قیمت دارو‌های داخلی مجوز افزایش حداکثر ۳۰ درصدی قیمت را دریافت کرد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت دارو بدون نسخه در یک هفته گذشته حداقل ۳۴ درصد افزایش داشت. برخی دارو‌ها نیز تا ۲۰۰ درصد رشد را تجربه کردند.

هر چند که دولت اعلام کرد افزایش قیمت دارو از جیب مردم پرداخت نمی‌شود، اما هستند افرادی که ناچارند از دارو‌های خارجی و یا فاقد نسخه استفاده کنند. پس تکلیف این افراد چه می‌شود؟

در دو هفته اخیر، بسیاری از دارو‌ها به‌ویژه دارو‌های پرمصرف با رشد قیمت سرسام‌آوری همراه شدند. این در حالی است که رئیس جمهوری صراحتاً اعلام کرد که قیمت دارو به مانند نان و بنزین گران نمی‌شود.

اما هفته گذشته اعلام کردند که قیمت ۱۶۳۰ قلم داروی تولید داخل از ۲۳ تیرماه بین پنج تا ۳۰ درصد گران شد. البته این افزایش قیمت برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ نبود. در ابتدای سال جاری نیز بسیاری از دارو‌ها افزایش قیمت را تجربه کردند. حتی قیمت برخی از دارو‌های صعب‌العلاج تا پنج بار افزایش یافت.

البته وزارت بهداشت این وعده را داد که از این پس، قیمت دارو برای تمامی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، سلامت ایرانیان، نیرو‌های مسلح، فرهنگیان و … همان قیمت قبل باشد. اما افرادی که هیچ نوع بیمه پایه ندارند یا داروی بدون نسخه می‌خرند باید برای داروی خود به قیمت آزاد پول بپردازند.

دارو‌های پرمصرف چقدر گران شد؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از اقلام دارویی پرمصرف در دو هفته اخیر افزایش قیمت بالای ۲۰۰ درصدی داشته‌اند.

همان‌طور که در جدول زیر هم قابل مشاهده است هر ورق قرص اورسودزوکسی کولیک به یکباره از ۱۷ هزار تومان به ۵۱ هزار تومان رسید. یعنی رشد ۲۰۰ درصدی قیمت در یک روز.

گرانی تکان‌دهنده؛ افزایش «۷ برابری» قیمت دارو با جراحی اقتصادی!

لووتیروکسین که با ۳۴ درصد کمترین افزایش نرخ را داشت از نرخ ۲۶ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان افزایش یافت.

افزایش ۷ برابری قیمت دارو با جراحی اقتصادی
اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا افزایش قیمت دارو قرار است مساله کمبود دارو را حل کند؟

در این باره روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نوشت: ما حتی با قیمت بالای دارو همچنان کمبود دارو را خواهیم داشت. تا پیش از این تولیدکنندگان ماده اولیه دارو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری می‌کردند. اما در حال حاضر باید با ارز آزاد ماده اولیه دارو را بخرند و به قیمت نهایی تولید دارو را بفروشند.

او با اعلام اینکه این چه جراحی اقتصادی است که باید قیمت دارو هفا برابر شود، گفت: به عنوان مثال ما به تولیدکننده دارو نمی‌توانیم بگوییم برود، با قیمت ۳۰ هزار تومان ماده اولیه به کشور وارد کند و به قیمت ۴۲۰۰ تومان به فروش برساند. این قیمت حداقل باید هفت برابر شود تا تولیدکننده سرپا بیاستد.

گفتنی است در حال حاضر بسیاری از دارو‌ها حتی در داروخانه‌های بزرگ دولتی نیز پیدا نمی‌شود. همین موضوع بسیاری از از شهروندان به‌ویژه بیماران خاص را با چالش و نگرانی بسیاری مواجه کرد. خانواده بسیاری از بیماران ناچارند دست به نسخه، برای تهیه دارو بیشتر داروخانه‌های شهر را زیرپا بگذارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی