تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

کاهش خطر چاقی با «شیر مادر»

یافته‌ها نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر در دوره طولانی مدت چگونه می‌تواند از چاقی ناشی از رژیم غذایی در آینده محافظت کند. این یافته‌ها بینش مکانیکی جدیدی را در مورد فواید طولانی مدت تغذیه با شیر مادر در جوندگان نشان می‌دهد.

کد خبر: ۱۳۴۳۴۷
۱۹:۰۲ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱

کاهش خطر چاقی با «شیر مادر»

دیدارنیوز: چاقی یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر جوامع مدرن شده است، ولی در این میان برخی عوامل می‌تواند از بروز چاقی جلوگیری جلوگیری کند که سبک زندگی، تغذیه و ورزش مهم‌ترین آن‌ها هستند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر نیز در این موضوع دخیل است.

مطالعات جدید محققان نشان داد توله‌های جوندگانی که تحت شیردهی طولانی تری قرار گرفتند، در دوران بزرگسالی، حتی زمانی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، کمتر دچار چاقی می‌شوند.

این یافته‌ها شواهدی در مورد اهمیت تغذیه با شیر مادر ارائه می‌دهد، با این حال، تحقیقات آینده برای تعیین اینکه آیا این اثرات به سایر پستانداران مانند انسان نیز گسترش می‌یابد، مورد نیاز است.

به طور کلی از نظر متخصصین، رژیم غذایی مادر و تغذیه نوزاد به عنوان عوامل کلیدی تعیین کننده پاسخ‌های عصبی رشدی و رفتاری در اوایل زندگی در نظر گرفته می‌شوند که می‌توانند بر سلامت متابولیک مادام العمر تأثیر بگذارند.

اگرچه تأثیر تغذیه مادر بر فرزندان به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، اما مکانیسم‌هایی که توسط تغذیه با شیر مادر بر تعادل انرژی در طول زندگی تأثیر می‌گذارد تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است.

یافته‌های روبن نوگریاس (Rubén Nogueiras) و همکارانش نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر در دوره طولانی مدت چگونه می‌تواند از چاقی ناشی از رژیم غذایی در آینده محافظت کند. نویسندگان نشان می‌دهند که تداوم شیردهی به نوزادان موش حتی اگر در معرض رژیم غذایی چرب قرار بگیرند، از آن‌ها در برابر افزایش وزن در بزرگسالی محافظت می‌کند.

محققان در توضیحات خود بیان می‌کنند که این پدیده را می‌توان با آزاد شدن پروتئینی به نام فاکتور رشد فیبروبلاست ۲۱ از کبد توضیح داد که می‌تواند به هیپوتالاموس برسد. هیپوتالاموس منطقه‌ای در مغز است که نقش کلیدی در کنترل مصرف انرژی و استفاده از آن دارد.

فعالیت این عضو مهم، به نوبه خود منجر به افزایش تحرک و استفاده از بافت چربی و همچنین افزایش مصرف انرژی می‌شود.

این یافته‌ها بینش مکانیکی جدیدی را در مورد فواید طولانی مدت تغذیه با شیر مادر در جوندگان نشان می‌دهد و از نقش محافظتی آن در برابر بیماری‌های متابولیک مانند چاقی در بزرگسالی حمایت می‌کند.

الیزا فلیکس سوریانو و کریستین استنفورد در یک مقاله مرتبط با News & Views تأکید می‌کنند که این مطالعه مطمئناً منجر به تحقیقات جدیدی در زیست شناسی رشد خواهد شد و راه را برای مطالعات بالینی برای درک بهتر مزایای متابولیک طولانی مدت تغذیه با شیر مادر هموار می‌کند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Metabolism منتشر شده است.

منبع:سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی