تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

بدحجابی؛ موضوعی فرهنگی که برخورد سیاسی نمی‌خواهد

این دیدگاه در بین همه سیاسیون اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و میانه‌رو پیگیری می‌شود که مساله برخورد با بدحجابی به دست نهاد‌هایی که متولی امور فرهنگی هستند، سپرده شود، چراکه قطع به یقین مساله حجاب و نحوه برخورد با بی‌حجابی نه مساله‌ای سیاسی که فرهنگی و اجتماعی است و باید با این رویکرد با آن برخورد کرد.

کد خبر: ۱۳۴۲۲۷
۱۱:۳۹ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۱

بدحجابی؛ موضوعی فرهنگی که برخورد سیاسی نمی‌خواهد

دیدارنیوز: مساله حجاب و برخورد با بدحجاب‌ها چندی است که به یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در جامعه تبدیل شده و هر کسی از ظن خود به این مساله و نوع برخورد‌ها واکنش نشان می‌دهد. با این حال آنچه مسلم است ضرورت توجه به حجاب به عنوان یک امر شرعی برای زنان مسلمان مسأله‌ای غیر قابل انکار است و شبهه‌ای در آن وجود ندارد و این واجب شرعی تحت عنوان قانون در کشور اجرا می‌شود.

از طرفی مساله اصلی بحث درباره اصل حجاب نیست بلکه درباره کیفیت و چگونگی برخورد با نحوه حجاب و پوشش زنان به عنوان قشر تاثیر‌گذار جامعه در این خصوص است. هرچند که در این میان برخی بر این باورند که در مورد پوشش و حجاب زنان باید به صورت قهری عمل کرد. اما نگاهی به رویکرد‌های مسئولان ارشد کشور نشان از این مساله مهم دارد که حجاب امری فرهنگی است؛ لذا بسیاری از نهاد‌های فرهنگی و حتی بسیاری از علما و روحانیون نیز از اینکه با این مساله به صورت فرهنگی برخورد نمی‌شود گلایه‌مند هستند.

قدر مسلم زنان و دختران جامعه نیز با اصل حجاب به عنوان یک واجب شرعی که قانون کشور است مشکلی ندارند و از آن تمکین می‌کنند، اما اینکه با این مساله فرهنگی با رویکرد انتظامی برخورد شود جدای از خدشه وارد شدن به جایگاه پلیس که همواره یار و یاور مردم بوده باعث دور شدن هرچه بیشتر از رویکرد فرهنگی می‌شود. در نتیجه این دیدگاه در بین همه سیاسیون اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و میانه‌رو پیگیری می‌شود که مساله برخورد با بد حجابی به دست نهاد‌هایی که متولی امور فرهنگی هستند، سپرده شود، چراکه قطع به یقین مساله حجاب و نحوه برخورد با بی‌حجابی نه مساله‌ای سیاسی که فرهنگی و اجتماعی است و باید با این رویکرد با آن برخورد کرد.

رفتار‌های سلیقه‌ای گشت ارشاد مورد تایید نیست

رویکردها، عملکرد‌ها و رخداد‌هایی که طی چند وقت گذشته پیرامون برخورد با بد پوششی و بد حجابی در قالب گشت ارشاد در جامعه به اجرا در آمده موجباتی را فراهم کرده که برخی سیاسیون، روحانیون و شخصیت‌ها نیز نسبت به این نوع برخورد‌ها واکنش‌های مختلفی نشان دهند. چنانکه طی این روز‌ها شاهد موجی از توئیت‌ها، پست‌های اینستاگرامی و مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌ها هستیم که جملگی منتقد برخورد قهری با مساله بدحجابی زنان در جامعه هستند و معتقدند که باید نهاد‌های فرهنگی به این بحث ورود کنند. هرچند که بسیاری نیز بر این باورند که با وجود ضرورت و اهمیت موضوع حجاب در جامعه، اما امروز مساله اقتصاد و معیشت مردم مهم‌ترین موضوعی است که باید درصدد حل و فصل آن بود. ی

ک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص می‌گوید: «فیلم‌هایی که از رفتار برخی ماموران در برخورد با خانم‌ها پخش شده است، بعضا دیده می‌شود که برخی ماموران تحت عنوان نهی از منکر و مبارزه با بدحجابی، منکراتی مرتکب می‌شوند. اینکه مامور مرد، خانم بدحجابی را کشان کشان او را به سمت ماشین پلیس ببرد و بانوان را به داخل ماشین هل دهد، قابل قبول نیست.

حجت‌الاسلام مجید انصاری بیان کرد: برخورد با ناهنجاری‌های فردی یا اجتماعی یک مقوله پذیرفته شده است، ولی اگر نوع برخورد با این معضلات، موجب گسترش یا وقوع ناهنجاری‌های دیگر شود، با فلسفه وضع قانون در تضاد است. معاون حقوقی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم بیان کرد: رفتار‌هایی که تاکنون صورت گرفته، تبدیل به دستاویزی برای معاندینی شده که تمام قد علیه انقلاب و نظام و دین و حجاب تبلیغ می‌کنند. امروز باید افتخار کنیم در مراسم‌های ملی، دینی و بدرقه شهدا همه مردم با هر نوع پوشش و سلیقه‌ای یکپارچه حضور پیدا می‌کنند.»

همچنین سیدصولت مرتضوی؛ معاون اجرایی رئیس‌جمهور در واکنش به تصاویر منتشر شده از برخورد نامتعارف یکی از گروه‌های گشت ارشاد با یک شهروند اظهار کرد: رفتار‌های سلیقه‌ای گشت ارشاد مورد تأیید هیچکس نیست.

از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه گفته می‌شود بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرده است به کسانی که مشکل حجاب دارند خدماتی ارائه نشود، گفته؛ چنین چیزی نبوده آن چیزی که شورای امر به معروف به دستگاه‌های مختلف ابلاغ می‌کند به بانک مرکزی هم ابلاغ کرده‌اند ما هم همان را عینا به بانک‌ها ابلاغ کردیم. اما اینکه بگوییم خدمات نمی‌دهند، خیر چنین چیزی قطعا صحت ندارد.

استعفای اعتراضی

پس از واکنش‌های مختلف به نوع برخورد‌ها با مساله حجاب روز گذشته در اتفاقی جالب توجه دبیر استانی قرارگاه گام دوم انقلاب استان خراسان رضوی، در اعتراض به گشت ارشاد از سمت خود استعفا داد. در متن نامه استعفای سیدعبدالهادی مرعشی خطاب به حجت‌الاسلام سید رضی علم‌الهدی مسئول قرارگاه جهادی گام دوم انقلاب آمده است: آن قدری که امر به معروف‌های ما حول محور حجاب بوده است، آیا حول محور فساد برخی مسئولان، عدالت اجتماعی، امنیت اقتصادی، فاصله طبقاتی، اعتیاد، طلاق و فقر ملی و سلامت سیستم اداری کشور ما بوده است؟ در بخشی از استعفا نامه حجت‌الاسلام مرعشی آمده: در حالی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر جذب حداکثری و دفع حداقلی تاکید دارند، اینکه با برخورد‌های تند و زننده و گا‌ها غیرتخصصی برخی ضابطین و آمرین، به هیچ وجه قابل درک نیست، مخالفت مردم با حجاب نیست بلکه با تزویر است. از همین‌رو حقیر بر خود لازم دانستم تا به مبارزه با جریان‌های تندرو و متعصب بپردازم و از جهت آنکه راضی به استفاده عنوانی از سمت دبیر استانی قرارگاه گام دوم انقلاب نبودم از این سمت به عنوان اعتراضی مسالمت آمیز به عملکرد ناشایست عده مذکور که جانم را به درد آورده واستعفای خود را اعلام می‌کنم.»

حمید شجاعی - آرمان ملی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی