تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
از شیوع آبله میمون و کووید ۱۹ تا حذف آسترازنکا

رقابت تنگاتنگ میان ویروس جدید و قدیم!

سازمان بهداشت جهانی زمانی هشدار جدی برای شیوع آبله میمونی را صادر کرد که بسیاری از کشور‌های اروپایی، آمریکایی و آسیایی دوباره با افزایش آمار کرونا درگیرند و عمر واکسن‌های آسترازنکا هم به پایان رسیده است.

کد خبر: ۱۳۴۱۶۰
۱۰:۴۷ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱

رقابت تنگاتنگ و مرگبار میان آبله میمون و کووید ۱۹

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: روز شنبه آماری که برای ابتلا به کرونا در جهان ثبت شد عدد بالای ۵۰۰ میلیون نفر بود و درست در همین روز وزارت بهداشت ایتالیا اعلام کرده ۴۰۰ نفر در این کشور به آبله میمونی مبتلا شدند، هر چند که در ایران خبری از ابتلا به آبله میمونی نیست، اما آمار کرونا با سرعت زیادی رو به افزایش است تا جایی که رنگ ۵۷ شهر در مدت زمان کوتاهی به رنگ قرمز درآمد.

صفر شدن آمار فوتی‌های کرونایی و ثابت ماندن رنگ شهر‌ها به رنگ آبی این ذهنیت را ذهن همگان ایجاد کرد که کووید ۱۹ آماده رفتن شده و بازگشت آن به مثابه تابستان سال گذشته غیر ممکن است، اما از آنجایی که رفتار این ویروس ناشناخته است در مدت زمان کوتاهی دوباره اوج گرفت و حالا سیدمحسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت می‌گوید: «زیرسویه جدید اومیکرون حتی در تماس‌های کوتاه نیز می‌تواند سبب انتقال بیماری شود و هر روز چهره تازه‌ای از خودش نشان می‌دهد که باعث غافلگیری مردم، پزشکان و محققان شده است.» 

موضوعی که همه ویروس شناسان و پزشکان بار‌ها درباره آن صحبت کردند این است که دو سال پیش که کرونا شیوع پیدا کرد تصورات بر این بود که شاید در تابستان شدت بیماری کم شود، اما هر چه گذشت، این حدس و گمان اشتباه بود و کشته شدن روزانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر در ایران نشان از آن داشت که ویروس کووید ۱۹ نه تابستان می‌شناسد نه پاییز و نه زمستان.

حالا در آغاز دومین ماه تابستان احتمال اوج گیری کرونا نقل هر مجلسی است عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: آمار مبتلایان این هفته نسبت به هفته گذشته ۲.۵ برابر وآمار کشته شده‌ها هم ۴۰ درصد افزایش داشته است و احتمال بیشتر شدن این آمار هم وجود دارد، زیرا تجربه نشان داده فاصله بین بستری تا مرگ و میر، حدود ۲ تا ۳ هفته است. یعنی اگر قرار بر سیر صعودی بستری‌ها باشد، میزان فوتی‌ها در هفته بعد، به مراتب افزایش خواهد یافت.

در کش و قوس انتشار خبرهای رشد صعودی کرونا، مسوولان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا اصرار زیادی به دریافت دز یادآور دارند و از آنجاییکه مدت طولانی است که واکسنی وارد نشده و آخرین محموله وارداتی واکسن آسترازنکا انقضاءش سر رسیده،سبد انتخابی مردم واکسن های ایرانی است اما اینکه کدام واکسن کیفیت بهتر و کاربردی تری دارد مشخص نیست.

آمار‌ها را جدی بگیرید

در ۲۴ تیر ماه، آماری که وزارت بهداشت منتشر کرد، نشان داد که ۲۷۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که ۵۳۲ نفر از آن‌ها بستری شدند.

این در حالی است که در ۲۳ تیر ماه، ۴۷۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که ۵۶۵ نفر از آن‌ها بستری شدند و درست یک روز قبل یعنی در ۲۲ تیر ماه، آمار وزارت بهداشت، از شناسایی ۵۲۳۴ بیمار جدید و ۶۴۵ مورد بستری حکایت داشت.

اما کم کم آمار‌ها نشان از اتفاق‌های بدی داشت، وزارت بهداشت اعلام کرد در هفته سوم تیرماه ۱۴۰۱، موارد بستری به ۱۴۷۱ مورد رسیده که این رقم در هفته قبل از آن ۵۹۱ مورد ثبت شده است و همچنین موارد مثبت شناسایی شده سرپایی از ۳۲۶۰ مورد در هفته دوم به ۹۳۴۹ مورد در هفته سوم تیرماه و فوتی‌ها نیز در کل کشور از ۱۸ نفر در هفته دوم به ۴۰ نفر در هفته سوم تیرماه افزایش یافته است.

اما جالب است بدانید که ۲۱ تیر ماه ۵۰۰۰ بیمار جدید در کشور شناسایی شدند که ۵۴۱ نفر از آن‌ها بستری شدند و این آمار در ۲۰ تیر ماه، ۳۵۸۸ بیمار جدید و ۴۰۶ مورد بستری بوده است.

با نگاهی به آمار روزانه کرونا در کشور، مشاهد می‌کنیم که موارد ابتلاء با نوسان همراه بوده است. اما نکته حائز اهمیت آمار، موارد بستری است، به طوری که از ۴۰۶ مورد بستری در ۲۰ تیر ماه، به عدد ۵۳۲ نفر بستری در ۲۴ تیر ماه افزایش یافت.

آبله میمونی خطرناک است یا کرونا؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده که عوارض ابتلاء به آبله میمون در اغلب موارد به شدت آبله واقعی نیست و میزان کشندگی و قدرت سرایت آن نیز کمتر است. البته متخصصان معتقدند اگرچه ابتلاء به آبله ویروس میمون در اغلب موارد خود به خود برطرف می‌شود و آسیب جسمی دائمی باقی نمی‌گذارد، اما باید یک بیماری جدی در نظر گرفته شود.

با وجود کشندگی و قدرت سرایت به مراتب کمتر آبله میمون در مقایسه با آبله واقعی، ابتلاء به این بیماری برای کودکان خطرناک‌تر است؛ در اغلب موارد نیز مرگ‌ومیر در میان کودکان گزارش شده است. زنان باردار نیز از جمله گروه‌هایی هستند که بیشتر در معرض پیامد‌های ابتلاء به آبله میمون قرار دارند، این بیماری ممکن است به جنین سرایت کند یا باعث بروز اختلال در زایمان و سقط جنین شود.

با این اظهار نظر سازمان بهداشت جهانی می‌توان به این نتیجه رسید که همچنان ویروس کووید ۱۹ می‌تواند خطرناک‌ترین ویروس فعال در جهان باشد که اوج گیری مجدد آن می‌تواند خاطرات تلخ تابستان دو سال گذشته را برای مردم ایران و سایر کشور‌ها زنده کند و البته ماجرا زمانی نگران کننده می‌شود که گفته شده احتمال اوج گیری کرونا در پاییز و زمستان هم وجود دارد و این یعنی همچنان نمی‌توان پایانی برای کرونا متصور شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی