تیتر امروز

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

پایان مخالفت بلغارستان با پیوستن مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا

با پایان مخالفت بلغارستان، راه پیوستن مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا هموار شد. بوجار عثمانی، وزیر امور خارجه مقدونیه شمالی در این خصوص گفت: «این یک شانس تاریخی برای ما است که مذاکرات برای الحاق به اتحادیه اروپا را پس از ۱۷ سال به نتیجه برسانیم.»

کد خبر: ۱۳۳۸۰۰
۰۹:۲۵ - ۲۷ تير ۱۴۰۱

پایان مخالفت بلغارستان با پیوستن مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا

دیدارنیوز: بلغارستان و جمهوری مقدونیه شمالی، روز یکشنبه پروتکل دوجانبه‌ای را در صوفیه امضا کردند که می‌تواند آخرین موانع بر سر راه پیوستن مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا را بردارد.

این توافق که پس از پیشنهاد فرانسه برای مصالحه میان دو کشور حاصل شده می‌تواند به مخالفت‌های بلغارستان برای آغاز مذاکرات بر سر الحاق جمهوری مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا پایان دهد. بوجار عثمانی، وزیر امور خارجه مقدونیه شمالی در این خصوص گفت: «این یک شانس تاریخی برای ما است که مذاکرات برای الحاق به اتحادیه اروپا را پس از ۱۷ سال به نتیجه برسانیم.»

در همین زمینه یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد اطمینان داد که به زودی یک کنفرانس بین دولتی برای آغاز رسمی روند الحاق جمهوری مقدونیه شمالی و آلبانی برگزار خوهد شد.

این توافق پس از آن حاصل شد که قانونگذاران مقدونیه شمالی روز جمعه به طرح پیشنهادی فرانسه برای اصلاح قانون اساسی کشورشان رای مثبت دادند. این طرح زمینه را برای اصلاحاتی در قانون اساسی که مد نظر بلغارستان بوده هموار می‌کند. در این رای‌گیری که بار‌ها با اعتراض نمایندگان اپوزوسیون مختل شده بود، در نهایت با ۶۸ رای موافق از میان ۱۲۰ نماینده مجلس این کشور به تصویب رسیده بود.

در همین حال تئودورا گوئنچوفسکا، وزیر امور خارجه بلغارستان در خصوص حصول توافق با مقدونیه شمالی تاکید کرد که این اتفاق می‌تواند زمینه را برای حل اختلافات دو کشور فراهم کند. گوئنچوفسکا در ادامه افزود: «اسکوپیه باید قانون اساسی خود را اصلاح کند تا بلغار‌ها در میان گروه‌های قومی به رسمیت شناخته شوند. این شرطی است که باید اجرایی شود در غیر این صورت مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا ادامه نخواهد یافت.»

خانم گوئنچوفسکا همچنین تاکید کرد که روند الحاق جمهوری مقدونیه شمالی ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول بینجامد.

هم بلغارستان و هم مقدونیه شمالی اخیراً از پیشنهاد مصالحه‌ای که توسط فرانسه برای حل اختلافات دو کشور مطرح شده بود، استقبال کرده بودند.

جمهوری مقدونیه شمالی از سال ۲۰۰۵ پشت در‌های پیوستن به اتحادیه اروپا باقی مانده و وتو‌های متعدد یونان و بلغارستان باعث شده تا این کشور نتواند به این اتحادیه ملحق شود. بروکسل اصرار دارد که اتحادیه اروپا در منطقه بالکان گسترش یابد چرا که به ویژه پس از جنگ در اوکراین این منطقه اهمیت استراتژیک بیشتری یافته است.

بلغارستان روز ۲۴ ژوئن وتوی خود را برای عضویت جمهوری مقدونیه شمالی به شرط رعایت حقوق بلغار‌ها و در این کشور و به رسمیت شناختن آن‌ها در قانون اساسی جمهوری مقدونیه شمالی لغو کرد. صوفیه معتقد است که ساکنان اسلاو جمهوری مقدونیه شمالی اصالتا بلغاری هستند، زیرا آن‌ها به زبانی با لهجه‌ای از بلغاری صحبت می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی